Hoppetaujenta Skrevet 16. oktober 2011 #1 Del Skrevet 16. oktober 2011 I går ble jeg obs på at det foregikk en krangel mellom "eksperter" som mener at soling er helsebringende og forebygger kreft - kontra dem som mener at sol fremkaller kreft. En av dem sa at en skikkelig soldose om dagen på sommeren, tilsvarte helsebringende effekt ala en halv flaske tran.....og at fra nå av og igjennom vinteren, var det ingen vits i å sole seg her hos oss, fordi sollyset var for svakt til å ha noen effekt. Noen som vet noe vitenskaplig om dette? Kan en droppe solfaktor fra nå av, hvis sola er for svak? Jeg trodde at alt sollys i den mørke årstiden var av det gode og at de hardt tiltrengte sollys-vitaminene var der uansett, men det er kanskje ikke slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 16. oktober 2011 #2 Del Skrevet 16. oktober 2011 Hm, jeg tror det er slik: Kroppen trenger sollys for å kunne produsere D-vitamin, og derfor er det viktig å være ute i dagslys. Spesielt om vinteren, for da er det mange som drar på jobb når det er mørkt, er inne hele dagen og kommer hjem når det er mørkt. Da er det vanskelig for kroppen å produsere D-vitamin. Mange blir også mørketidsdeprimerte, og da kan litt tid i solarium være godt for kroppen. En jeg kjenner får også lysbehandling mot psoriasis, og det hjelper. For mye sol, derimot, er ikke bra. Da kan vi ødelegge huden pga. farlige stråler i sollyset. Det er som med alt annet: det er snakk om mengder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PinkStraw Skrevet 17. oktober 2011 #3 Del Skrevet 17. oktober 2011 Leste noe nylig i illustrert vitenskap om at kreftceller ikke liker varme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå