Gå til innhold

Ang. antibiotika/pencilin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat fått en pencilinkur for en virusinfeksjon, og det står på vedlegget: DSSN: 1 + 1 + 2 tabl i 10 dager. Vil det si 3 tabletter om dagen?

En annen ting jeg undrer på er om man alltid må fullføre en pencilinkur? Kan bakterier bli resistente om man ikke gjør det?

Noe annet jeg lurer på er om Apocillin er en sterk type pencilin eller ikke?

Hvor får man kjøpt melkesyretabletter og kan man ta det sammen med pencilinkur?

Håper det er noen som kan svare på spørsmålene mine :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat fått en pencilinkur for en virusinfeksjon, og det står på vedlegget: DSSN: 1 + 1 + 2 tabl i 10 dager. Vil det si 3 tabletter om dagen?

En annen ting jeg undrer på er om man alltid må fullføre en pencilinkur? Kan bakterier bli resistente om man ikke gjør det?

Noe annet jeg lurer på er om Apocillin er en sterk type pencilin eller ikke?

Hvor får man kjøpt melkesyretabletter og kan man ta det sammen med pencilinkur?

Håper det er noen som kan svare på spørsmålene mine :)

1+1+2 betyr 1 tablett morgen, en midt på dagen og to om kvelden. Altså 4 tabletter hver dag.

Du må alltid fullføre kuren, selv om du føler deg bedre. Som du sier kan overlevende bakterier utvikle resistens, og i tillegg kan infeksjonen blusse opp igjen hvis du ikke fullfører.

Apocillin er en veldig vanlig brukt penicillin, ikke bredspektret (hvis det er det du mener med sterk).

Du kan spise/drikke Biola, det inneholder probiotiske bakterier, evt. kan du kjøpe Idoform på apotek hvis du ikke liker Biola.

Og litt pirk, du har ikke fått penicillin for virusinfeksjon ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan svare på noen som. Du skal ta 4 tabletter daglig, 1 morgen, 1 ettermiddag og 2 kveld. Man bør ta kuren helt ut for å være helt sikker på at det ikke kommer tilbake (bakteriene som forårsaket infeksjonen).

Hvorvidt den Apocillin du har fått er sterk eller ikke avhenger av styrken på den.

Skrevet

Og litt pirk, du har ikke fått penicillin for virusinfeksjon ;)

Jeg hadde et herpesutbrudd, og hadde fått en infeksjon i tillegg. Var Apocillin legen ga meg så :gjeiper:

Skrevet

Jeg hadde et herpesutbrudd, og hadde fått en infeksjon i tillegg. Var Apocillin legen ga meg så :gjeiper:

Hehe :) Ja, og da fikk du det for den bakterielle superinfeksjonen. Fortsatt ikke for virus ;)

• Liker 2
Skrevet

Hehe :) Ja, og da fikk du det for den bakterielle superinfeksjonen. Fortsatt ikke for virus ;)

Beklager, da er det nok min tidligere fastlege som tok feil da :fnise:
Skrevet

Pencilinkur må alltid fullføres uansett hvor mye bedre du måtte føle deg. Er nettopp ferdig med antibiotika selv, grunnet nyrebekkenbetennelse. Det var, beklager språkbruk, et helvete.

• Liker 1
Skrevet

Pencilinkur må alltid fullføres uansett hvor mye bedre du måtte føle deg. Er nettopp ferdig med antibiotika selv, grunnet nyrebekkenbetennelse. Det var, beklager språkbruk, et helvete.

Hvorfor var det et helvete? Bivirkninger?
Skrevet

Selve betennelsen. ;) Hadde ikke noe med pencilinen å gjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...