Gå til innhold

Nybegynner og løping


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har akkurat begynt å løpe på tredemølle, men opplever at jeg mister pusten ganske fort. Ikke sånn at jeg ikke klarer å føre en samtale, men slik at jeg besvimer om jeg ikke sakker ned til gåtempo. Jeg løper bare i ti minutter tre ganger i uken (etter treningssenterets anbefaling), er det noen som har noen ide om hvor lang tid det vil ta før jeg klarer å løpe uten pusteproblemer?

Er det så enkelt som at jeg må slutte å presse meg selv til løping og heller jogge i noen uker til før jeg introduserer løpingen, eller kan det være noe annet jeg ikke har tenkt på? Kan forøvrig nevne at det er intervall jeg driver med, altså 1 min gange, 1 min løping osv.

Blir takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok halde på nokre veker før du merkar den store forskjellen på kondisen. Dvs at viss du blir raskt andpusten no, lyt du berre vente til du kjenner at NO greier eg å presse kroppen til å springe enno litt lenger enn forrige gang, osv.

Intervall med 1 min jogg 1 min springing høyrtes litt kavete ut på et tredemølle, kva med å ta ein lenger joggeintervall og heller spurte eit minutt etter 5 min jogging, og halde det intervallet der? Eller du kan kutte heilt ut springinga og heller jogge i eit passande temo over litt lenger tid, til kondisen din kjem seg litt.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt og heller veksle mellom rask jogging/rask gange de første gangene, og heller justere opp tempoet etterhvert. Eventuelt jogge i 45 sekunder, så spurte de siste 15. Deretter gradvis endre forholdet mellom spurting og jogging. Kan fort bli skummelt om du svimer av på tredemøllen!

Vil bare tilføye at du burde ta det veldig rolig i starten for å ikke pådra deg noen skader. Høres ut som om du har et veldig greit oppstartsprogram, men om du begynner å slite med vondt i knærne/leggen/andre steder vil jeg enten anbefale å droppe løping (evt. ta det roligere) eller konsultere lege. Kan love deg at betennelse ikke er noe du vil pådra deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en løpe-rytme som er naturlig for deg, og ligg i det tempoet med xantall intervaller.

Nå er ikke jeg noe ekspert,men om jeg har forstått det riktig så skal man ikke gi på alt man har heller. Du skal løpe maks 70% av din kapasitet, for å ha mest gunstig helseeffekt og fettforbrenning. Over 70% ytelse vil forbrenne muskler. Slik trener proffesjonelle indrettsutøvere også, men de trener selvfølgelig hardere opp mot konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg tror jeg at jeg ville begynt å gå turer (gjerne i litt kupert terreng om du har mulighet til det) i raskt tempo i tillegg til de 10 minuttene 3 ganger i uken :) Rask gange er også med på å forbedre kondisen. Du må i hvert fall ikke presse deg mer enn kroppen selv synes er greit :)

Endret av Tavira
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du presser deg for hardt. Du burde starte med powerwalking med rooooolige joggeintervaller innimellom. Jogging og løping er to forskjellige ting og med en utrent kropp så vil du reagere ved svimmelhet om du forventer for mye for raskt.

Når du så klarer å jogge roooooolig(!!!!!) sammenhengende uten powerwalk intervaller, kan du starte med litt raskere joggeintervaller. Den dagen du klarer å jogge jevnt på 9 km/t(eller mer) kan du begynne med løpeintervaller.

Nøkkelen er å bygge seg opp sakte og ikke forvente å bli en innarbeidet jogger etter 1 uke. Det skjer ikke. Kroppen din trenger tid til å bygge opp kondis, finne rett løpeteknikk og pusteteknikk. Ikke ta deg vann over hodet. Da er det lettere for skader og at du brenner deg ut før du i det hele tatt har startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn deg en løpe-rytme som er naturlig for deg, og ligg i det tempoet med xantall intervaller.

Nå er ikke jeg noe ekspert,men om jeg har forstått det riktig så skal man ikke gi på alt man har heller. Du skal løpe maks 70% av din kapasitet, for å ha mest gunstig helseeffekt og fettforbrenning. Over 70% ytelse vil forbrenne muskler. Slik trener proffesjonelle indrettsutøvere også, men de trener selvfølgelig hardere opp mot konkurranser.

Her er det noen misforståelser ute og går, og hva i all verden mener du med å "forbrenne muskler"?

En tommelfingerregel sier at for en middels utrent person så er syreterskelen ca. 70% av makspuls. Syreterskelen er den pulsen der kroppen klarer å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer. Tommelfingerregelen for makspuls er 220 minus alder for menn, 226 minus alder for kvinner, men det kan være store individuelle forskjeller. Hvis din makspuls f. eks. er 200, så skal du ligge under 140 i puls for å ligge under syreterskelen.

Under syreterskelen forbrennes mest fett og ikke så mye glykogen, over syreterskelen forbrennes en mindre andel fett og mer glykogen.

For å komme i god form, særlig hvis du er utrent fra før av, skal du til å begynne med ligge godt under syreterskel. Da bygger du opp de fine kapilærene i muskulaturen, som forbedrer oksygentransporten til musklene. Det tar mange år med trening for å bygge dem ut optimalt.

Jeg vet at det har blitt mote med intervalltrening for utrente, fordi det gir rask framgang. Det er har to store ulemper. Det ene er at man før eller siden når et platå der man får lite framgang, enten man trener sånn eller slik. Ved å trene bare intervall blir platået lavere enn om man hadde et grunnfjell av rolig langkjøring som grunnlag. Det andre er at for folk som ikke er vant til å trene kan det være mye vanskeligere å motivere seg for å trene intervaller der man ligger langt over syreterskel enn for å trene rolig godt under syreterskel.

EDIT: Syreterskelen kan flyttes, i motsetning til makspulsen. Når man kommer i bedre form kan man holde høyere intensitet, dvs. løpe med høyere puls, uten å stivne.

Endret av Lance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg tror jeg at jeg ville begynt å gå turer (gjerne i litt okkupert terreng om du har mulighet til det) i raskt tempo i tillegg til de 10 minuttene 3 ganger i uken :) Rask gange er også med på å forbedre kondisen. Du må i hvert fall ikke presse deg mer enn kroppen selv synes er greit :)

:ler:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...