Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal nå begynne å jobbe (er 17 år), noe som er på tide. Men hva må jeg tenke på da? Sånn som med skattekort og lignende, får jeg informasjon om det fra arbeidsplassen eller må jeg ordne det selv? Hvor ordner jeg det isåfall?

Jeg har jo aldri hatt en jobb før, så hva annet må jeg tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skattekort må du selv sørge for å skaffe på egenhånd, og arbeidsgiver vil forvente at du leverer dette så fort som mulig. Vanlig skattekort bestiller du her.. Har du ikke tenkt å tjene mer enn 39 950 kroner, bestiller du frikort her (da betaler du ikke skatt). Leverer du ikke skattekort vil du bli trukket 50% skatt. Ordne med alt dette nå med en gang. Det er ingen vits i å vente på noe og det er ingenting som skal gjøres fra arbeidsgivers side.

Du må også selv sørge for å skaffe og levere skattekort for 2012 når den tid kommer. Hvis du vil tjene mindre enn 39 950 ut året kan du bestille frikort i år og vanlig skattekort neste år. Det er kanskje nyttig å vite at skattetrekk gjelder lønningssdato, slik at om du eventuelt får utbetalt lønn for desember i januar vil det trekkes skatt etter skattekortet for 2012 og ikke 2011.

Det eneste andre å tenke på er vel at du selvsagt må gi dem et kontonummer for lønnsutbetaling og at du må få signert skriftlig kontrakt så raskt som mulig.

• Liker 1
Skrevet

Takk for hjelpen. Det var til nytte :)

Skrevet

*dytter*

Skrevet

Synes det var veldig godt forklart over. Det viktigste er at du får en skriftlig kontrakt så fort som mulig, hvis ikke kan du bli lurt og ende opp uten lønn eller andre rettigheter. Jeg ville også anbefalt å melde deg inn i en fagforening for ungdom slik at hvis du får problemer har du noen i ryggen. Husk også å sjekk lønningsslippen slik at du vet at du har fått riktig lønn hver måned.

Skrevet

Og skal du jobbe fulltid, må du huske at du ikke har opptjent feriepenger til å dekke fire ukers ferie neste år.

Dessuten at du ikke kan bruke egenmelding de første arbeidsukene om du trenger å være hjemme fra jobb.

Husk også at selv om du kan bruke egenmelding tre dager etter hverandre, teller helgedagene. Er du syk en fredag, og fremdeles syk mandag, må du altså til legen og få sykemelding.

Ellers må du huske å smile til kunder og kolleger, og spørre HVER GANG du lurer på noe. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...