Gå til innhold

Taco


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her inne så ser jeg ofte at folk sier at de har "skeiet ut med taco." Stusser alltid så på dette, for jeg kan ikke fatte hvorfor taco regnes som usunn mat. Jeg har jo lurt på om jeg spiser taco helt anderledes enn alle andre, men når jeg har fått det servert hos andre så har de alltid brukt det samme som meg i.

- taco-lefser. Det er jo kanskje ikke det sunneste i verden, da det er fint hvetemel i, men 2 til 3 lefser utgjør jo ikke akkurat store mengder. Dessuten er det jo fullkonslefser også i butikken.

- kjøttdeig/karbonadedeig. Kanskje ikke det sunneste i verden, men jeg regner det ikke som direkte usunt heller. I alle fall ikke karbonadedeig.

- Bønner er kjempesunt.

- Guacamole, avocado er riktignok kaloririkt, men det er jo kjempesunt forde.

- masse grønnsaker, som og er kjempesunt.

Kan noen oppklare for meg hvorfor dette er en så fryktelig usunn middag (eventuelt hva for noe rart dere gjør med tacoen deres?)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer jeg også på. Jeg er veggis så jeg har kun tacolefse/skjell (og det er jo ikke mye sett i forhold til feks å spise chips) med:

Tomat = sunt

Agurk = sunt

Ost = litt sunt, hvertfall ikke usunt i mine øyne.

Bittelitt tacosaus i sånn glass (hvis jeg har) = kcal-fattig i følge innhold pr 100 gram.

Salat = sunt

For meg er taco langt fra usunt :) Masse grønt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du 2-3 lefser?

Ja! Jeg er en aktiv person, og trenger mye mat. Det er ikke alle som blir mette av 2 ryvita knekkebrød, selv om det ser ut til å være normen her inne. Men det var ikke det jeg lurte på da...

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Salaten som inngår til taco er jo så klart sunn, like så er kjøttet (dersom du velger f.eks. karbonadedeig.) Det som gjør den tradisjonelle fredagstacoen "usunn" er vel som tidligere nevnt ost, rømme, palmefettet i butikklefsene og skjellene, tilsetningsstoffene i kryddermixen, osv...

Vi lager kryddermixen selv, men krydder fra innvandrerbutikk, og lefsene lager vi av maismel/mel etter eget ønske.

Da spiser ihvertfall jeg med den beste samvittighet! :)

Endret av nouveau
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco trenger ikke være usunt så lenge man ikke bare peiser på med rømme, ost, kjøttdeig etc.

Min taco består av hjemmelaget guacamole (avocado, pepper, sambal oelek, løk, tomat, lime) og salsa (cherrytomat, sambal oelek, salt, pepper, løk), ruccola, tomat, litt mais, rå løk, og fullkornslefse eller store salatblader som jeg pakker rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du 2-3 lefser?

Er det mye eller lite?

Det er vel bare for de som teller kalorier taco blir direkte usunt, og de kan jo velge kalorifattige alternativer, som magert kjøtt, lettrømme, mere grønnsaker og mindre kjøtt/ost/avokado.

Og det behøver ikke være salt i krydderet, vi krydrer kjøttet selv, og bruker vel knapt salt i det hele tatt.

Endret av Rayanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange inngår det masse ost og rømme i taco, slik at et måltid blir kalori-rikt.

Ok, da kan jeg kanskje skjønne mer at det er en utskeiing. Men det burde jo fortsatt ikke være et problem å bli invitert på taco, selv om man teller kalorier. Da er det jo bare å droppe rømme og ost.

Men jeg trodde ikke melkeprodukter var normalt i mexikansk mat? Trodde ikke de brukte så mye av det der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye eller lite?

Det er vel bare for de som teller kalorier taco blir direkte usunt, og de kan jo velge kalorifattige alternativer, som magert kjøtt, lettrømme, mere grønnsaker og mindre kjøtt/ost/avokado.

Og det behøver ikke være salt i krydderet, vi krydrer kjøttet selv, og bruker vel knapt salt i det hele tatt.

Jeg synes det var mye da, men det kommer vel litt an på hvor mye ost og kjøtt en har på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan jeg kanskje skjønne mer at det er en utskeiing. Men det burde jo fortsatt ikke være et problem å bli invitert på taco, selv om man teller kalorier. Da er det jo bare å droppe rømme og ost.

Men jeg trodde ikke melkeprodukter var normalt i mexikansk mat? Trodde ikke de brukte så mye av det der?

Ikke egentlig, men nå er ikke den tacoen vi spiser her i Norge særlig mexikansk i det hele tatt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krydder inneholder da normalt ikke salt.

Hun tenker sikkert på kryddermiksen man kjøper i butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her går det både 3 og 4 lefser pr pers;)

Her og. Spiser til man er mett liksom synes ikke det er så voldsomt mye. Jeg spiser skjell da, og kan gjerne trøkke i meg 6 stk. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Men jeg trodde ikke melkeprodukter var normalt i mexikansk mat? Trodde ikke de brukte så mye av det der?

Joda, både crema (en slags meksikansk rømme/crème fraîche), og oster som queso fresco og queso blanco, er svært mye brukt i meksikansk mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den tradisjonelle fredagstacoen

Ikke egentlig, men nå er ikke den tacoen vi spiser her i Norge særlig mexikansk i det hele tatt :fnise:

Da har vel tydeligvis aldri jeg spist "den tradisjonelle fredagstacoen" da. Taco her i huset likner ganske mye på mexikansk mat. Har heller aldri fått noe helt annet når jeg har spist taco hos andre heller, men jeg har kanskje bare "rare" bekjente. Det forklarer i alle fall hvorfor jeg lurte. Takk for svar!

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hun tenker sikkert på kryddermiksen man kjøper i butikken.

Åja. Men det er jo ikke noe godt, så det må man ikke bruke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...