Janine Skrevet 16. oktober 2011 #1 Skrevet 16. oktober 2011 Hei, er det noen her som vet om den planten. Det er en type av Orkide. Planten min får mange nye skudd. Hvordan fjerner jeg dem og setter dem i ny pott? Her legger jeg noen bilder av den planten.
Gjest Lille-pus Skrevet 16. oktober 2011 #2 Skrevet 16. oktober 2011 Dette blir et litt generelt orkide-svar, men utfra bildene tror jeg det vil fungere Jeg pleier la mine keiko'er (avleggere) få gro 3-4 gode luftrøtter før jeg løsner dem fra morplanten. Den hybridvarianten du har kommer fra varmt klima og skal være utmerket som innplante i Norsk stueklima Jeg leser litt her hos Orkidespesialisten mht. organisering av bark og mose for denne arten, og kan anbefale deg å følge de anvisinger som gis på denne siden Lykke til med denrombium'en din
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #3 Skrevet 16. oktober 2011 Som det blir sagt over så lar du disse få vokse seg litt røtter før du fjerner dem fra planten. Kjøp orkidee jord hos blomsterhandelen, den er ferdig iblandet bark. Bruk så en plastpotte med god drenering og plant avleggeren i denne. Helst skal potten være i gjennomsiktig plastikk og stå i en gjennomsiktig potte for best vekstvilkår. Det vil ta ca ett år før du kan forvente blomster på en avlegger. Noen orkidee avleggere blir det aldri blomster på, da dem er "snyltere" Lykke til
Janine Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 16. oktober 2011 Som det blir sagt over så lar du disse få vokse seg litt røtter før du fjerner dem fra planten. Kjøp orkidee jord hos blomsterhandelen, den er ferdig iblandet bark. Bruk så en plastpotte med god drenering og plant avleggeren i denne. Helst skal potten være i gjennomsiktig plastikk og stå i en gjennomsiktig potte for best vekstvilkår. Det vil ta ca ett år før du kan forvente blomster på en avlegger. Noen orkidee avleggere blir det aldri blomster på, da dem er "snyltere" Lykke til Takk for svar, men hvor mye er "litt røtter"?
Janine Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 16. oktober 2011 Som det blir sagt over så lar du disse få vokse seg litt røtter før du fjerner dem fra planten. Kjøp orkidee jord hos blomsterhandelen, den er ferdig iblandet bark. Bruk så en plastpotte med god drenering og plant avleggeren i denne. Helst skal potten være i gjennomsiktig plastikk og stå i en gjennomsiktig potte for best vekstvilkår. Det vil ta ca ett år før du kan forvente blomster på en avlegger. Noen orkidee avleggere blir det aldri blomster på, da dem er "snyltere" Lykke til Takk for svar, men hvor mye er "litt røtter"? Jeg har så store allerede. Stikken klarer ikke å stå allerede. Må feste den til en annen stikk.
Gjest Lille-pus Skrevet 16. oktober 2011 #6 Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Jeg pleier la mine avleggere gro 5-6 cm lange luftrøtter, og lar det være minst 3 av disse luftrøttene (foretrekker minst 4 luftrøtter, men enkelte keiko'er vil bare ikke lage flere enn 3 luftrøtter). Kan tenkes jeg er ekstremt forsiktig og lar mine gro på morplanten alt for lenge.... Gode råd fra mer erfarne orkidedyrkere tas imot med stor takk av meg også Edit; Linken til Orkidespesialisten forteller ganske nøye om orkidejord type og mose til den typen du har avleggere på Anbefaler å lese den linken Endret 16. oktober 2011 av Lille-pus
Janine Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2011 Takk for svaret. Mine har lange røtter tror jeg. Setter dere dem men en gang i jord da?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #8 Skrevet 17. oktober 2011 Takk for svaret. Mine har lange røtter tror jeg. Setter dere dem men en gang i jord da? Ja disse tror jeg du kan sette i orkidee-jord.
mocci Skrevet 19. oktober 2011 #9 Skrevet 19. oktober 2011 Norsk orkideforening har et forum som også kan være til hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå