Gå til innhold

Hva regner du som ei godkjent treningsøkt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva regner du som ei godkjent treningsøkt?

Regner du ut ifra

Antall kalorier du har brent? i så fall hvor mange?

Antall minutter du har trent? i så fall hvor mange?

Eller går du utifra andre ting?

Jeg selv godkjenner ikke ei trenigsøkt om pulsklokka viser mindre enn 500 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antall kalorier. Siden det er det jeg fokuserer på nå.

hvor mange må du da forbrenne for at du godkjenner økta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd når jeg får opp pulsen, får svettet litt og blir sliten. Jeg trener for å holde meg frisk og kunne spise hva jeg ønsker. Kalorier er ikke viktig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg har fått svettet godt og kjent at hjertet og pulsen har fått pumpet litt ekstra. Blir som oftest 500 kalorier eller mer, men det er viktigere at jeg føler at kroppen har fått jobbet og beveget seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier: 500 (kjører sjeldent rene kondisøkter, dette er oppvarming og avslutning. Hvis jeg kun har kondis er mål er 700-800 målet. Veldig opphengt av kcal-telleren, selv om jeg ikke trener for å slanke meg. Motiverende å se kcal "forsvinner" og har alltid et mål med min. antall kcal)

Styrke: Sånn at jeg sliter med å gå opp trappene på vei hjem.

Tid: 1,5-2 timer.

Generellt gir jeg meg ikke før jeg er helt utmattet! Sånn at jeg med hånden på hjertet kan si at "nå er det nok!". Er ganske knallhard med meg selv på trening, fordi jeg ikke får trent så ofte som ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så nådeløs som endel andre her.

Jeg er fornøyd når jeg har fulgt er normalt program, det vil si en vanlig spinningtime - eller ei styrkeøkt som tar hele kroppen.

Type man er sliten, men ikke helt gelè og holder på å kaste opp.

Hadde jeg skulle slite med å komme meg hjem etterpå(man kjenner det jo i trappetrinnene selvsagt og er sliten) så hadde jeg sannsynligvis overbelastet kroppen min og pådratt meg endel skader.

Jeg teller ikke kalorier, men en spinningtime regner jeg ikke med tar mer enn 400 til maks 500 kcal for meg.

Blir selvsagt mer kalorier for de som er overvektige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har blitt svett og anpusten er det mosjon. Men jeg kaller det "lett treningsøkt".

Skal det godkjennes som styrkeøkt må jeg bli støl i minimum 1-2 muskelgrupper. Lengde og kalorier fokuserer jeg ikke på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke ute etter å dømme noen, men jeg synes det er synd at en treningsøkt skal måles i energi forbrukt. Man får jo nesten ikke noe framgang treningsmessig siden jo bedre trent man er, jo mindre energi bruker man på å bevege kroppen og øktene blir kortere uten at intensiteten endres.

Jeg forstår godt at folk har andre mål enn å bli god i idrett, men jeg er overbevist om at man får det gøyere på trening dersom man faktisk føler at man oppnår noe rent bortsett fra å bruke energi.

Jeg har sett det utallige ganger og har opplevd det mange ganger selv: å nå delmål prestasjonsmessig. Tallene lyver ikke da. Med kun vekt som mål kan tallene lyve og dagen etter er man oppe igjen det halve kg man gikk ned uken før. Løper du 5km på 25 minutt, eller løfter 100kg i benken er det ingen som kan ta fra deg den "persen". Man kan ikke gå rundt å si: "I går var jeg 61,5kg!"

Eller egentlig så kan jo man det. Glem alt jeg har skrevet over. Jeg skal være glad folk gidder å gå på trening så jeg slipper å være der mutters alene!

En godkjent økt for meg varierer. Noen økter skal være lange, men ikke slitsomme. Andre skal være slitsomme og jeg skal være helt dau etterpå. Noen økter er rolige og korte.

Det beste kicket kommer etter de mest intense øktene. Da pumper adrenalinet og det tyter testosteron ut ørene. Da føler man seg som en konge!

God trenings.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan klarer du forbrenne så mye på en økt..?

i langkjøringsøktene mine kan jeg godt forbrenne 1500kcal... men det tar jo 3-4 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i langkjøringsøktene mine kan jeg godt forbrenne 1500kcal... men det tar jo 3-4 timer.

Hva er langkjøring?

Når jeg jogga på mølla inne en dag i 45 min og skrev inn vekta mi så kom det opp at jeg hadde forbrent 200 kalorier. Kan det stemme?? Kan legge til at jeg veier 45 kg..

Endret av sjøhest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Min er godkjent bare jeg kommer meg på treningssenteret =)

Nå trener jeg bare for å ha god samvittighet da.

Det eneste jeg følger litt med på er fremgang i kondisjon og styrke, men jeg har ikke noen mål hverken om å løpe marathon eller å løfte 100kg. Det som holder meg motivert er at jeg faktisk liker å ta meg ut litt på trening noen dager i uka.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er langkjøring?

Når jeg jogga på mølla inne en dag i 45 min og skrev inn vekta mi så kom det opp at jeg hadde forbrent 200 kalorier. Kan det stemme??

Det kommer helt an på hvor raskt du jogget, og hvor mye helling du hadde på mølla. Jeg vet ikke helt hva slags verktøy du brukte når du regnet ut kaloriforbrenningen, men det er uansett bare en estimering som bør tas med en klype salt. Når det er sagt synes jeg også at kalori-beregning er nyttig for treningen, for da har jeg et slags utgangspunkt å gå etter for å måle intensiviteten av treningen. Når det er sagt synes jeg 200 kalorier på 40 minutter høres litt lite ut. Når jeg følger løper på tredemølla på treningssenteret blir det fort rundt 100 kalorier pr. 10 minutter i alle fall. Men som sagt, dette er ikke noe jeg henger meg opp i.

For meg er en godkjent treningsøkt på over 20 minutter. Det høres lite ut ift. dere, men jeg tenker ikke så mye på enkeltøktene når jeg trener, mer på hva jeg har fått til på en uke. Prøver å få til minst fem økter, og da er 2-3 av dem lengre og med høy intensitet, mens de resterende er på 20-40 minutt, kanskje med litt lavere puls. Men det kommer helt an på dagsformen også. Noen dager yter jeg mer, andre mindre. Det viktigste for meg er å oppnå noen lengre økter hvor jeg er skikkelig svett og sliten etterpå et par ganger i uka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er langkjøring?

Når jeg jogga på mølla inne en dag i 45 min og skrev inn vekta mi så kom det opp at jeg hadde forbrent 200 kalorier. Kan det stemme?? Kan legge til at jeg veier 45 kg..

På generelt grunnlag kan jeg si at dette ikke stemmer. Disse kalkulatorene beregner ut i fra standardpersoner og gjerne kun ut i fra distanse og vekt du trykker inn.

Pulsklokker med pedometer/gps gir et bedre estimat, men helt nøyaktig blir det aldri.

Men 200kcal på 45min. Det kan sikkert stemme det. Kommer jo helt an på hvor langt det ble.

Langkjøring er når man kjører trening over lengre tid på lavere intensitet. I jogging er langkjøring typisk 1-1,5 time (eller lengre for noen). I sykling er det typisk 2-3-4 timer. Litt avhengig av hva målet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg syns det er litt deprimerende med 200 kalorier på 45 min :( Det pleier bli sånn 6 km. Må vel springe raskere da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg syns det er litt deprimerende med 200 kalorier på 45 min :( Det pleier bli sånn 6 km. Må vel springe raskere da..

Nei, du må løpe lengre, men det er ingen grunn til å deppe. 6km på 45 min er ikke ille.

Drit i hvor mange kcal det er. Du har slett ingen grunn til å gå ned i vekt.

Hvis du legger inn gradvis progresjon i tempoet ditt så vil du løpe 5km på 20-25min på no time. Du skal imidlertid ikke prøve å gjøre dette hver økt! (VIKTIG!) Varier tempoet. Kjør feks. Øktene etter prinsippet lett - middels - hard. Mellom lett- og middels-dagene trenger du ikke hviledag, men du kan ha det dersom du vil. Mellom middels og hard har du hviledag. En hard økt kan f.eks. være langintervaller 3-8 min drag i så høyt tempo du klarer uten å stivne med ca 3-4min aktiv pause mellom. Gjenta 4-6 ganger.

Eller du kan trene kortintervall (det klarer du ikke på mølle!) Der du løper 10+ drag med maks intensitet i 15-30sekunder. 1 min hvile mellom hvert drag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må løpe lengre, men det er ingen grunn til å deppe. 6km på 45 min er ikke ille.

Drit i hvor mange kcal det er. Du har slett ingen grunn til å gå ned i vekt.

Hvis du legger inn gradvis progresjon i tempoet ditt så vil du løpe 5km på 20-25min på no time. Du skal imidlertid ikke prøve å gjøre dette hver økt! (VIKTIG!) Varier tempoet. Kjør feks. Øktene etter prinsippet lett - middels - hard. Mellom lett- og middels-dagene trenger du ikke hviledag, men du kan ha det dersom du vil. Mellom middels og hard har du hviledag. En hard økt kan f.eks. være langintervaller 3-8 min drag i så høyt tempo du klarer uten å stivne med ca 3-4min aktiv pause mellom. Gjenta 4-6 ganger.

Eller du kan trene kortintervall (det klarer du ikke på mølle!) Der du løper 10+ drag med maks intensitet i 15-30sekunder. 1 min hvile mellom hvert drag.

Takk for tips. Jeg trener styrke 2 ganger og kondisjon 1 gang i uka, så det blir ikke så mye jogging at jeg kan kjøre alt det der. Men kan prøve langintervall hvertfall.

Sorry at jeg kuppa tråden litt altså! Jeg er ferdig nå! :jepp:

Endret av sjøhest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...