Gå til innhold

Jeg har mistet respekten for mammaen min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe jeg er i mot så er det utroskap, å ha forhold bak ryggen til den du er sammen med er utrolig slemt og dårlig gjort.

Mamma har en kjæreste som hun har sagt hun er sååå glad i og elsker, hun sier han er den hun vil være sammen med og skal gifte seg med en dag, jeg er imot at hun skal gifte seg med han osv fordi han har ikke oppholdstillatelse eller jobb, synes at det er teit at hun skal forsørge en voksen mann.. Uansett, hun har snakka med en fyr på nettet i noen måneder, og de har tydeligvis hatt en sånn "greie" før hun ble sammen med han hun er sammen med nå. La oss kalle de utlending 1 (han hun er sammen med) og utlending 2 (han fra nettet). Hun snakker med utlending 2 ganske ofte, hver dag i grunn, og sier hun er glad i han, at forholdet med utlending 1 ikke er så seriøst osv. Begge to er også en god del yngre, sikkert i slutten av 20årene - i begynnelsen av 30 årene, og hun er 40. Og jeg blir så oppgitt, kan hun ikke bare finne seg en ordentlig mann, med jobb, på hennes egen alder.

Dere synes sikkert det er kjempe teit at jeg legger meg så mye bort i kjærlighetslivet hennes, men jeg synes at hun burde ta hensyn til meg også. Jeg er 16 år, uten jobb, så jeg, mamma og utlending 1 lever på inntekten hennes som er 16-17000 i mnd, hvor 12 går til husleie. Da skjønner dere kanskje at bare en inntekt ikke rekker en hel måned? Det vet mamma også, og bruker derfor å ta penger fra meg. Jeg er så lei av tullet hennes nå, jeg har rett og slett mistet respekten for henne, hun tenker jo bare på seg selv!

Og når hun er singel, så ligger hun jo rundt som en jævla madrass, jeg takler ikke sånne mennesker, alt dette gjør jo at vi krangler HELE tiden, jeg klarer ikke å ta henne seriøst lengre. Hva skal jeg gjøre? Jeg orker ikke at det skal være sånn lengre..

Videoannonse
Annonse
Gjest Marregutt
Skrevet

Er det noe jeg er i mot så er det utroskap, å ha forhold bak ryggen til den du er sammen med er utrolig slemt og dårlig gjort.

Mamma har en kjæreste som hun har sagt hun er sååå glad i og elsker, hun sier han er den hun vil være sammen med og skal gifte seg med en dag, jeg er imot at hun skal gifte seg med han osv fordi han har ikke oppholdstillatelse eller jobb, synes at det er teit at hun skal forsørge en voksen mann.. Uansett, hun har snakka med en fyr på nettet i noen måneder, og de har tydeligvis hatt en sånn "greie" før hun ble sammen med han hun er sammen med nå. La oss kalle de utlending 1 (han hun er sammen med) og utlending 2 (han fra nettet). Hun snakker med utlending 2 ganske ofte, hver dag i grunn, og sier hun er glad i han, at forholdet med utlending 1 ikke er så seriøst osv. Begge to er også en god del yngre, sikkert i slutten av 20årene - i begynnelsen av 30 årene, og hun er 40. Og jeg blir så oppgitt, kan hun ikke bare finne seg en ordentlig mann, med jobb, på hennes egen alder.

Dere synes sikkert det er kjempe teit at jeg legger meg så mye bort i kjærlighetslivet hennes, men jeg synes at hun burde ta hensyn til meg også. Jeg er 16 år, uten jobb, så jeg, mamma og utlending 1 lever på inntekten hennes som er 16-17000 i mnd, hvor 12 går til husleie. Da skjønner dere kanskje at bare en inntekt ikke rekker en hel måned? Det vet mamma også, og bruker derfor å ta penger fra meg. Jeg er så lei av tullet hennes nå, jeg har rett og slett mistet respekten for henne, hun tenker jo bare på seg selv!

Og når hun er singel, så ligger hun jo rundt som en jævla madrass, jeg takler ikke sånne mennesker, alt dette gjør jo at vi krangler HELE tiden, jeg klarer ikke å ta henne seriøst lengre. Hva skal jeg gjøre? Jeg orker ikke at det skal være sånn lengre..

Jeg har selv en mor som var litt i samme høgget som din. Hun Hadde kjærester på si (hun er gift), og klarte ikke holde seg på matta, før vi fant det ut og tok skikkeig tak i hun hele familien. nå er det tilbake på rett spor. Det har definitivt satt en ripe i forholdet vårt, men sånn er det med det.

Nå har min mor fått kols, og alvorlige psykiske problemer (mistenker det er på grunn av helse og røyking), hun har ikke lenger et liv, hun bare eksisterer. Fra å være en mor som er i arbeid og hadde livsgnist til å bli en "vandrende zombie", ja når hun ikke sover på grunn av medisinene. Hun bor i en annen by, men til tross for at jeg er student, så prøver jeg å besøke henne hver helg og spandere på meg bensinen for kjøringen, siden jeg vet at det er fantastisk terapi for henne.

Uansett, kunne skrevet i evigheter om dette. Men moren din har behov som alle andre, og før hun havner i en situasjon som moren min (og som resten av familien automatisk ble dratt inn i), så akspeter hun for det hun gjør og er. Hun er et voksent menneske og gjør egne valg. Sorry om dette blir litt rotete, men tro meg. Snakker av erfaring, og jeg er helt sikker på at hun elsker deg til tross for sin utagerende livsstil

Skrevet

synest du bør kontakte barnevernet å få hjelp til å finne ett trygt sted å bo.

du er utatt for omsorgsvikt.

det har ingenting å gjøre med at en mor ikke elsker sitt barn,hun prioriterer tydlig veldig feil og det bør du bli skånet for. i din alder er det sikkert mulig å få bo på hybel.

masse lykke til.

og ikke bli som din mor!

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes ikke du skal blande deg i din mors seksualmoral eller hvor gamle mennene hun dater er. Det er derimot ikke greit at hun "låner" penger av deg for å dekke et forbruk hun ikke har råd til. Har du andre familiemedlemmer (far, besteforeldre eller onkler/tanter) som du kan prate med som kan snakke litt fornuft i moren din?

Skrevet

For mange mennesker innebærer det å bli voksen å innse at ens foreldre ikke er det, og det er kanskje du er i ferd med å gjøre.

Det er nok lite du kan gjøre med din mors seksualmoral og forhold til menn generelt, annet enn å si hva du synes. Men at hun tar penger fra deg er overhodet ikke greit, og hun skal jo forsørge deg også. Det høres det ikke ut som om hun gjør. Dette må du forsøke å få orden på, og som det ble foreslått over her, kan du kanskje snakke med en annen slektning om dette, evt. en sosiallærer eller lignende på skolen din?

• Liker 1
Skrevet

Det med pengene og økonomien er jo ikke så bra. Men angående menn og hvem hun har sex med så er moren din et voksent menneske, og det kan være mye som foregår i forholdene til dem som du ikke vet om. Hun har nok sine grunner til å gjøre det hun gjør. Det er ikke alle som er så heldige å finne den de vil dele livet med og gifter seg og lever sammen til de dør, og da prøver man ut ulike partnere for å finne kjærlighet eller ha det fint sammen. Det betyr ikke at hun er et dårlig menneske.

Det er kart det er tøft å oppdage sider ved foreldrene sine som man ikke liker, men alt er ikke svart-hvitt. Kanskje du kan snakke med henne og si at du helst vil at hun er mere diskret med de hun møter overfor deg, at du helst ikke vil vite om det, men at du heller vil at hun skal vente med å ta dem med hjem til hun har funnet en hun er seriøs med?

:klem:

Skrevet

Hun er antakelig ensom og lettlurt. De mennene hun "lurer" lurer henne tilbake, de er kun ute etter penger/sex og vil dumpe henne eller verre med det samme de får mulighet. Synd hun ikke ser det selv.

Ikke så mye du kan gjøre med det. Men ettersom dette skaper problemer så synes jeg du kan forsøke å beskytte deg selv. Barnevernet kan hjelpe deg, både med samtaler, kommunikasjon med din mor etc. Og i verste/beste fall at du kan flytte, enten på ungdomshjem eller hybel.

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke har så mye med sexlivet hennes osv og gjøre, men når hun holder på med mange samtidig, så er hun løs i min bok, gjør at jeg begynner å mislike henne, og hun klager at jeg ikke har respekt for hennes valg, så hun merker det jo selv. Og når hun har nye kjærester hele tiden, så er det jo hele tiden nye menn jeg må forholde meg til. Jeg synes bare at det begynner at hun ikke har råd til å betale meg tilbake de pengene hun skylder meg, pluss at det er akkurat som om hun prioriterer kjærestene hennes framfor meg, sikkert en utrolig teit ting å henge seg opp i - men jeg og den forrige kjæresten hennes hadde bursdag i samme måned, hun kjøpte ikke bursdagsgave til meg, men kjæresten.

Og til kommentaren over her, er jo akkurat det jeg tenker selv. Jeg føler at alle bare lurer henne og bruker henne, og har sagt det til henne, men hun sier bare ting som liksom skal motbevise det.

Og jeg har sagt at jeg er lei av at hun skal ha med nye menn hjem hele tiden, men hun sier bare "det er mitt hus, jeg gjør som jeg vil". Greit at hun er voksen, men hun burde skjerpe seg, fokusere på å jobbe litt mer og betalt alle regningene hun henger etter på. For i forrige måned skulle hun være så smart at hun sendte inn 2000 for lite på husleia for å kjøpe jakke til kjæresten, ble nesten kasta ut.

Og har heller ingen nær familie her (de fleste er alkoholikere uansett, så vet ikke hvor mye de vet som sunn fornuft).

Skrevet

Hvis det du skriver her er sant, må du snakke med sosialrådgiveren på skolen din på mandag. Du utsettes for omsorgssvikt.

Og den har ingenting å gjøre med din mors seksuelle natur - den har du ingenting med.

Skrevet

Huff a meg, skjønner godt at du er fortvilet. Hun høres jo ut som en Luksusfellen-kandidat, spør du meg. I Luksusfellen kommer det jo opp en hel del som egentlig psykologer burde ordnet opp i.

Snakk med sosiallærer eller lignende, for du utsettes for omsorgssvikt, og om moren din fortsetter med å ikke betale regninger og husleie, så risikerer dere jo å bli kastet ut.

Skrevet

Hva skjer om jeg snakker med sånn sosialrådgiver?

Og haha, har tulla mye med at hun burde melde seg på luksusfellen, men det hadde vært så utrolig flaut.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet at jeg ikke har så mye med sexlivet hennes osv og gjøre, men når hun holder på med mange samtidig, så er hun løs i min bok, gjør at jeg begynner å mislike henne, og hun klager at jeg ikke har respekt for hennes valg, så hun merker det jo selv. Og når hun har nye kjærester hele tiden, så er det jo hele tiden nye menn jeg må forholde meg til.

Jeg er helt enig i at du har rett til å ha din mening om dette. Men jeg tror ikke du oppnår så mye noe sted dersom du tar opp dette.

Jeg synes bare at det begynner at hun ikke har råd til å betale meg tilbake de pengene hun skylder meg, pluss at det er akkurat som om hun prioriterer kjærestene hennes framfor meg, sikkert en utrolig teit ting å henge seg opp i - men jeg og den forrige kjæresten hennes hadde bursdag i samme måned, hun kjøpte ikke bursdagsgave til meg, men kjæresten.

Dette er helt uholdbart. Du kan ikke leve under samme tak som en slik mor. Siden du ikke har noen i nær familie som kan opptre voksent vil jeg anbefale deg sterkt å snakke med sosiallærer på skolen og be om råd for andre steder å bo.

Jeg frykter at en mor som har så lite gangsyn ikke nytter å forandre på. Kanskje du er best tjent med å få deg en egen bolig? Din mor og far skal da betale bidrag til deg.

Og jeg har sagt at jeg er lei av at hun skal ha med nye menn hjem hele tiden, men hun sier bare "det er mitt hus, jeg gjør som jeg vil". Greit at hun er voksen, men hun burde skjerpe seg, fokusere på å jobbe litt mer og betalt alle regningene hun henger etter på. For i forrige måned skulle hun være så smart at hun sendte inn 2000 for lite på husleia for å kjøpe jakke til kjæresten, ble nesten kasta ut.

Hun er dessverre ikke videre smart med økonomien. Det beste du kan gjøre er å skape avstand.

Du MÅ få deg en støttespiller som du kan snakke med som ikke er personlig fornærmet. Du skal ikke behøve å leve sånn.

Du har min fulle sympati. Håper det ordner seg!

Gjest Blondie65
Skrevet

Og haha, har tulla mye med at hun burde melde seg på luksusfellen, men det hadde vært så utrolig flaut.

Sosiallærer kan gi deg råd om hvordan situasjonen kan løses, personer du kan kontakte for å få ytterligere hjelp og hjelp til å vite hvilke ordninger - økonomiske og andre - som finnes for deg. Det er absolutt verdt det.

Skrevet

Har ikke lest så nøye her, men regner med at du fremdeles går på skole. Jeg ville hørt med noen på skolen din, rådgiver eller andre, om mulighet til å få borteboerstipend bga. forhold hjemme. De kan hjelpe deg med attester til lånekassa.

• Liker 1
Skrevet

Det hadde kanskje vært flaut med Luksusfellen, men jeg tror du hadde fått innmari mye kred også. Det krever mot å eksponere seg for noe sånt, så jeg tipper at vennene dine ville syntes du var tøff som torde å gjøre noe for å forbedre tilværelsen for deg og moren din. At hun ikke kjøper bursdagspresang til deg pga. dårlig råd og skylder deg penger, gjør at hun virkelig trenger hjelp. Tror dessverre det er en del lignende tilfeller der ute. Folk med lav inntekt som sløser bort penger på ufornuftige ting og lar nødvendigheter fare.

Sosialrådgiveren bør hjelpe deg/moren din videre i systemet. Dine penger er dine penger, og det virker som om det hadde vært bedre for deg å bo for deg selv. Du blir forsømt der du er og virker ansvarlig nok.

Uansett, du har min fulle støtte.

Skrevet

TS -

du er kun 16 år, det burde OVERHODET ikke være ditt ansvar å ta deg av deres økonomiske problemer.

Har du noen som helst andre voksenpersoner du kan henvende deg til? Mor av en venninne, lærer, helsesøster...?

Hadde du evt. vært innstilt på å bo alene? Om du går på VGS har du vel rett til borteboerstipend?

Håper alt løser deg. Jeg kjenner ikke din mor, og voksne menneskers seksualmoral får være deres egen sak - men jeg føler med deg. Det er ikke OK at du har det på denne måten.

Skrevet

Jeg har selv en mor som var litt i samme høgget som din. Hun Hadde kjærester på si (hun er gift), og klarte ikke holde seg på matta, før vi fant det ut og tok skikkeig tak i hun hele familien. nå er det tilbake på rett spor. Det har definitivt satt en ripe i forholdet vårt, men sånn er det med det.

Nå har min mor fått kols, og alvorlige psykiske problemer (mistenker det er på grunn av helse og røyking), hun har ikke lenger et liv, hun bare eksisterer. Fra å være en mor som er i arbeid og hadde livsgnist til å bli en "vandrende zombie", ja når hun ikke sover på grunn av medisinene. Hun bor i en annen by, men til tross for at jeg er student, så prøver jeg å besøke henne hver helg og spandere på meg bensinen for kjøringen, siden jeg vet at det er fantastisk terapi for henne.

Uansett, kunne skrevet i evigheter om dette. Men moren din har behov som alle andre, og før hun havner i en situasjon som moren min (og som resten av familien automatisk ble dratt inn i), så akspeter hun for det hun gjør og er. Hun er et voksent menneske og gjør egne valg. Sorry om dette blir litt rotete, men tro meg. Snakker av erfaring, og jeg er helt sikker på at hun elsker deg til tross for sin utagerende livsstil

Jeg reagerer på at hele familien tok affære for å endre henne? Og nå er hun nervevrak?

Skrevet

Hvis det du skriver her er sant, må du snakke med sosialrådgiveren på skolen din på mandag. Du utsettes for omsorgssvikt.

Og den har ingenting å gjøre med din mors seksuelle natur - den har du ingenting med.

Jeg synes faktisk at TS har noe med det. Så lenge mora prioriterer gaver til elskeren foran både husleie og gaver til dattern, så går jo sexlivet hennes ut over TS... Og om hun i tillegg drar disse elskerne med hjem, så TS må forholde seg til dem, så har hun noe med det...

Hva aleneforeldre (eller hvem som helst andre) velger å gjøre når de har barnefri, det driter jeg i. Men om man stadig drar hjem nye menn/kvinner, og attpåtil lar barna vite at de driver med ting bak ryggen på den nåværende kjæresten, da er man faktisk et jævlig dårlig forbilde, de fleste synes ikke at utroskap er ok...

Jeg synes forresten ikke det er supersmart å velge en kjæreste som ikke engang har lovlig opphold i landet heller jeg da... Da hadde jeg nok vært rimelig bekymra for at det var oppholdstillatelse han var ute etter, særlig når han er 10-15 år yngre...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...