Gå til innhold

Hvor vanlig er det...

Anbefalte innlegg

Gjest Survival
Skrevet

...at bare hun har forlovelsesring? :)

Har fått inntrykk av at den norske tradisjonen er at både han og henne skal ha forlovelsesringer. Og helst vanlige ringer i gull eller sølv uten noen særlig diamant eller annet stæsj på. I andre land er normen at kvinnen skal ha forlovelsesring. Gjerne en sølvring med diamant. Mens mannen skal ikke ha noen ting.

Blir man møtt med rare blikk dersom bare kvinnen i forholdet har forlovelsesring?

Kunne tenkt meg det selv faktisk. Ønsker en forlovelsesring som kanskje er litt utradisjonell og uvanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når vi forlovet oss, var det bare jeg som gikk med ring. En ring i hvitt gull med fem diamanter. Han fikk eikke ring på fingeren før selve dagen!

Skrevet

Jeg fikk en forlovelsesring da han fridde. En enstensring i hvitt gull med diamant. Han ville ikke ha ring før vi giftet oss:)

Skrevet

Min forlovede ville ha ring selv også når vi forlovet oss, pga symbolikken i det... Men det er vel ingen regel på dette som jeg har hørt om, så alle kan vel gjøre det som føles rett for dem...? :goodbye:

Skrevet

Min forlovede ville ha ring selv også når vi forlovet oss, pga symbolikken i det... Men det er vel ingen regel på dette som jeg har hørt om, så alle kan vel gjøre det som føles rett for dem...? :goodbye:

Gjest Survival
Skrevet

Okei, takk for god respons! :)

Når jeg og sambo snakker om dette ytrer han litt ønske om å få slippe forlovelsesring, og det forstår jeg godt. Det er helt greit for meg også. Han liker rett og slett ikke følelsen av å ha en ring på fingeren :)

Skrevet

Hos oss er det bare jeg som har forlovelsesring og giftering. Kjenner heller ingen andre par hvor mannen har hatt forlovelsesring.

Skrevet

Samboeren min har ikke forlovelsesring. Han er ikke noe smykke-menneske og ville ikke ha ring. Så det ble enstensring i hvitt gull på meg pluss giftering i hvitt gull med 14 små diamanter, og så får han en helt enkel ring i hvitt gull.

Skrevet

Den norske tradisjonen er i utgangspunktet at begge har forlovelsesring, og at disse ringene også blir brukt som giftering. Nå har jeg allikvel inntrykk av at det er blitt like vanlig at bare kvinnen har ring, og at denne har diamant, litt mer typisk amerikansk.

Skrevet

Ja vi har blitt amerikanisert her som på nesten alt annet, rett før vi begynner å feire thanksgiving...bare vent å se. :filer: Det var vanlig kun med forlovelses ringer før og som også ble brukt til giftering. Kvinnen fikk kanksje en alliansering da hun fikk barn men det var ikke noe alle gjorde. Nå er det diamant-forlovelsesring og senere giftering.

• Liker 1
Skrevet

jeg blir litt oppgitt over folk som ser på forlovelse- og giftering som pynt. det er en ring som skal vise at du er i et forhold, ikke for å glitre med enda en diamant. greia med at jenta skal ha ring og ikke gutten er jo helt reaksjonært. og da forsvinner hele poenget med ringen. typisk amerika. my as. alt blir bare form, ingenting innhold. får lyst å gå ut og legge meg ned midt i veien.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

jeg blir litt oppgitt over folk som ser på forlovelse- og giftering som pynt. det er en ring som skal vise at du er i et forhold, ikke for å glitre med enda en diamant. greia med at jenta skal ha ring og ikke gutten er jo helt reaksjonært. og da forsvinner hele poenget med ringen. typisk amerika. my as. alt blir bare form, ingenting innhold. får lyst å gå ut og legge meg ned midt i veien.

Jeg synes dette var noe melomdramatisk ...

nei forresten ... Hvor skal vi legge oss ...?

<Hater at vi kaster alle egne tradisjoner og skikker over bord og bare arver amerikanske vi har sett på film. Voksne brudepiker i matchende kjoler ... <pføy> ...>

Skrevet

Vi er litt motsatt. Han kjøpte ringer til oss begge.. og bare han bruker ring nå. Jeg går lite/aldri med smykker generelt. Hvordan det blir når vi gifter oss vet jeg ikke helt ;)

Gjest Survival
Skrevet (endret)

Takk for svar alle sammen! :)

Endret av Iah
Skrevet

Bare jeg har forlovelsesring, også blir det like gifteringer når vi gifter oss. De av mine venninner som er forlovet/gift har det på samme måten. Det får så være at det er en amerikansk tradisjon ;)

Skrevet

Bare jeg har forlovelsesring, siden den var kjøpt som en gave til meg ved frieriet. Som han sa, "Jeg går med ring om du kjøper den til meg."

Når vi gifter oss er begge med i planlegginga, og vi kjøper ringer til begge.

Har erta han med at han tviholder på singellivet, men heldigvis vet jeg også bedre om min kjære. :)

Skrevet

<Hater at vi kaster alle egne tradisjoner og skikker over bord og bare arver amerikanske vi har sett på film. Voksne brudepiker i matchende kjoler ... <pføy> ...>

Kunne ikke vært mer enig :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...