Gå til innhold

Ned 0,5 kg i uken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tittelen forklarer vel seg selv.. hva må til for å gå ned 0,5 kg fett i uken? Må man slutte å "unne seg noe" fullstendig, eller går det fint med én "spisedag"? Må man løpe på mølla 5 ganger i uka og leve på kylling og grønnsaker? Jeg er mer eller mindre normalvektig, men var mye mer fornøyd med kroppen min da den var 5 kg lettere (noe som dessverre er noen år siden nå..) - så jeg beregner altså 10 uker på vekttapet. Er 163 høy og veier 62,5 kg.. tips? Føler meg rådvill, men har prøvd altfor mange raske løsninger som aldri ender godt uansett.. får kun én dag i uken til trening, og det blir jogging for det elsker jeg!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt tips er å melde deg inne i vektklubben på Grete Roede sine sider. Den er gratis, og du kan følge med på kaloriinntak. Siden det er gratisversjonen kan du ikke endre hvor mange kalorier du skal spise, men her kan du regne det ut og følge med selv https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi. Ellers så er det et forum der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå ned 0,5 kg i uka må du ligge på et underskudd på ca. 2100 kJ per dag (500 kcal). Om du oppnår dette ved å spise mindre eller trene mer er i prinsippet ett fett, men det er lettere å få til ved å mosjonere en del hver dag.

Du kan forsåvidt spise masse snop i tillegg til vanlig mat og fremdeles gå ned så lenge du trener mye, men det er som regel vanskelig i praksis, særlig hvis du ikke er i så veldig god form. Derfor er det best å kutte ut det meste av snop og søppelmat.

Er du heeelt sikker på at én joggetur i uka er alt du kan få til av aktivitet? Ved å bruke trapper framfor heis kan man forbrenne en del, særlig hvis hverdagen er sånn at det blir noen etasjer. Veldig mange som vil ned i vekt er forbausende flinke til å forklare hvorfor de ikke kan trene, framfor å finne kreative måter å presse inn mosjon på. Det trenger ikke være en joggeøkt, alt som får opp pulsen er bra. Selv sykler jeg 15 km til jobb, bare det hadde holdt til å oppnå det meste av helseeffektene ved trening og holde en grei vekt, men jeg driver med konkurransesykling ved siden av, så det blir noen hundre kilometer i uka.

Det du ikke må glemme er at grunnen til at du har gått opp 5 kg antakelig er at du rører mindre på deg. Hvis du nå klarer å gå ned 5 kg på 10-12 uker kan du ikke gå tilbake til den gamle livsstilen, da vil kiloene komme tilbake raskere enn du skulle tro var mulig. Den eneste måten å gå varig ned i vekt på en sunn måte er å endre livsstil varig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå ned 0,5 kg i uka må du ligge på et underskudd på ca. 2100 kJ per dag (500 kcal). Om du oppnår dette ved å spise mindre eller trene mer er i prinsippet ett fett, men det er lettere å få til ved å mosjonere en del hver dag.

Jeg er ikke helt enig med det jeg siterte. Jeg tror det er lettere dersom du kombinerer. Både fordi da får man rørt på seg, og fordi et fokus på en sunnere livsstil gir mer fordeler enn kun vektnedgang.

Å plutselig satse på å bevege seg mye uten å gjøre noe med kosten er en nybegynners sikre vei til overtrening, skade eller treningsprekk. Egentlig er vel det ugunstig å plutselig begynne å bevege seg mye selv om man gjør noe med kosten og. En rolig start er også bra for motivasjonen. Det er altfor mange som begynner for hardt som faller av etterhvert.

Jeg holder riktignok med deg i at hverdagsmosjon er svært viktig. Jeg merket enorm forskjell i formen da jeg sluttet å ta rulletrapper og heis. Plutselig fikk jeg 30min ekstra trening nesten hver dag. Supplerer man det med å gå et ekstra stopp til bussen, eller gå til butikken for å handle (med tunge poser på vei hjem) så får man mye trening gratis.

Er man alene på busstoppet kan man ta et par "air squats" (knebøy i løse luften) for å holde varmen.

Hinke opp trappene er også en måte man kan trene gratis på. Eller gå to/tre trinn av gangen, gjerne litt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt troen på at en ikke "har tid" til å trene. Som alt annet i livet; Det handler om å prioritere. Stå opp tidligere og ta en rask joggetur på morgenkvisten. Visst er det tøft i starten( det er all trening), men etterhvert vil det bli en vane.

Spis masse proteiner som fisk/fugl/egg/karbonadedeig. Spis avocado, manler/valnøtter, solsikkeolje. Spis magert kjøttpålegg Ryvita(evt. bake eget brød på grovt mel iblandt), spis masse grønnsaker til større måltider. Ha vann som tørstedrikk.

Ha en dag i uka der du unner seg noe ekstra, men med måte :popcorn:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du har bladd i ukeblader og lest om sensasjonsslanking m.m.

Jo da, jeg vet at mange anbefaler en vektnedgang på ca 1/2 kilo i uken. For ditt vedkommende er det derimot ganske urealistisk, så glem det og være fornøyd med mindre resultater enn dette.

For all del, det er mulig at du skal kunne klare det. Dog vil jeg sette det litt i perspektiv for deg, så du fatter hva vi snakker om.

Se for deg en stor og tung person, denne endrer livsstilen radikalt, resultatet er fantastisk da personen går ned 26 kilo i løpet av et år (slankehastighet av 1/2 kilo i uken i snitt). Vedkommende har måttet gjøre store endringer i sin livsstil for å få til noe slikt.

Du har absolutt ikke like godt utgangspunkt, rett og slett fordi du er mye mindre. Ergo ville en slik slankehastighet vært veldig mye vanskeligere for deg - kan love deg at det er kjempevanskelig selv for dem med bedre forutsetninger for å oppnå slike resultater enn deg.

For din del synes jeg du bør glemme å ta av så raskt som 1/2 kilo i uken, det er langt i overkant av hva du kan forvente. Du bør heller smøre deg med tålmodighet og forvente mindre resultater, målet kan uansett være det samme.

La meg si det slik. Si at du når ditt mål over lengre tidsperspektiv, det er ikke mindre beundringsverdig for det. Si nå du "bare" tar av halvparten i snitt hver uke, 250 gram - er fantastisk det også og er vanskelig nok i seg selv bare det. Det er mye mer realistisk målsetning for din del, og det forutsetter at du gjør gode endringer i din livsstil også det - er ikke så lett som mange tror, å ta av i den farten heller. Om et halvt år har du således mistet 6 kilo kroppsfett i en slik slankehastighet, badevekten vil kanskje vise noe mer tap enn som så også (husk at ikke alt den viser nødvendigvis er tap av fettvev, spesielt ikke i starten på en slankekur).

Du har ikke all verden å ta av, ergo vil det ei heller være enkelt for deg. Du må glede deg over enhver fremgang, selv om det går seint, akkurat det er mitt poeng med dette svaret. Redd du blir skuffet om du har forventninger om å miste 1/2 kilo i uken, da det klarer de færreste over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bortimot de eksakte tallene som du ts, og uten trening lå jeg på 1500kcal hver dag, ingen unntak. Jeg gikk ned jevnt og trutt men du dæven så hardt det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Er du heeelt sikker på at én joggetur i uka er alt du kan få til av aktivitet? Ved å bruke trapper framfor heis kan man forbrenne en del, særlig hvis hverdagen er sånn at det blir noen etasjer. Veldig mange som vil ned i vekt er forbausende flinke til å forklare hvorfor de ikke kan trene, framfor å finne kreative måter å presse inn mosjon på. Det trenger ikke være en joggeøkt, alt som får opp pulsen er bra.

Jeg er allerede vant med å ta trapper istedenfor heis, mens egentlig så mente jeg "fullverdig treningsøkt" med svetting og en time på sykkel/jogging :) Ellers er jeg egentlig ganske flink til å presse inn aktivitet, men føler ikke akkurat resultatene kommer av det :sukk: takk for utfyllende svar ihvertfall!

Jeg har ikke helt troen på at en ikke "har tid" til å trene. Som alt annet i livet; Det handler om å prioritere. Stå opp tidligere og ta en rask joggetur på morgenkvisten. Visst er det tøft i starten( det er all trening), men etterhvert vil det bli en vane.

FYI, jeg er alenemor med skole og jobb, og ikke full barnehageplass. Om jeg skal trene andre dager enn denne ene dagen i uken, må jeg ha barnevakt. Og det sier seg selv at jeg må ha ganske mye hjelp fra folk rundt meg når barnet ikke går i barnehage hver dag. Be om mer barnevakt da, for å skulle trene, er ikke aktuelt. Kjenner jeg blir ganske irritert når de aller fleste sier at det er bare å stå opp litt tidligere og løpe seg en tur. Det er flott for dem som har muligheten, men ALLE kan rett og slett ikke gjøre det.

Godt å høre om AB som gikk ned med samme tall som meg! Hvor lang tid tok det?

Et lite spørsmål til; om jeg f.eks skal ligge på 1500 kcal daglig for å gå ned i vekt, om jeg ligger på 1250 en mandag og 1750 en tirsdag, går det opp i opp, eller bør jeg ikke overskride 1500 uansett (annet enn "spisedagen")?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Trene hjemme: armhevinger, knebøy, utfall, situps, rygghev, danse (gjerne med barnet på hoften). Det er mye trening som kan gjøres på liten plass også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYI, jeg er alenemor med skole og jobb, og ikke full barnehageplass. Om jeg skal trene andre dager enn denne ene dagen i uken, må jeg ha barnevakt. Og det sier seg selv at jeg må ha ganske mye hjelp fra folk rundt meg når barnet ikke går i barnehage hver dag. Be om mer barnevakt da, for å skulle trene, er ikke aktuelt. Kjenner jeg blir ganske irritert når de aller fleste sier at det er bare å stå opp litt tidligere og løpe seg en tur. Det er flott for dem som har muligheten, men ALLE kan rett og slett ikke gjøre det.

Godt å høre om AB som gikk ned med samme tall som meg! Hvor lang tid tok det?

Et lite spørsmål til; om jeg f.eks skal ligge på 1500 kcal daglig for å gå ned i vekt, om jeg ligger på 1250 en mandag og 1750 en tirsdag, går det opp i opp, eller bør jeg ikke overskride 1500 uansett (annet enn "spisedagen")?

Unnskyldninger lurer du bare deg selv med. Det kan godt være travelt med skole og jobb. Da må du tilpasse treningen litt. Du MÅ ikke gå på treningsenter og svette på en time, eller få 60min vekttrening for at det skal telle som trening. Hvis du har bæresekk til barnet kan du gå en fjelltur med det feks.

Du kan også ha barnet på skuldrene inne mens du gjør gående utfall.

Pushups kan du gjøre mens barnet ser på drømmehagen, brannmann sam eller hva det måtte være.

Knebøy på en fot, eller begge beina uten motvekt kan du gjøre.

Har du trapper i huset kan du løpe opp og ned trappene.

Jeg er kanskje litt krass. Ta det for det det er! Se muligheter, ikke begrensningene!

Akkurat hvor mye du spiser per dag ned til hver enkelt kcal er ikke nøye. Så lenge du spiser ca 1500 i snitt daglig så er du der. 1500kcal i døgnet er ganske lite dersom du er veldig aktiv. Så du må se an inntaket i forhold til forbruket. Det er ikke meningen at du skal bli syk og veldig sliten hver dag. Da spiser du antageligvis for lite.

Gjør plass i matbudsjettet til de viktige tingene som frukt, grønt, magert kjøtt og fet fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...