AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Vi har vært prøvere i snart halvannet år uten resultat. Ingen av oss er særlig stressa, og heller ikke spesielt ivrige etter å dra til lege for å sjekke om alt er som det skal (legeskrekk...) Jeg har vært hos gyn. i løpet av siste 6mnd (vanliog kontroll) og da var alt fint. Jeg sa vi var prøvere, og gyn sa alt så bra ut på ul. Har lest litt her inne og ser noen skriver at det ofte kan være mannens sædkvalitet som er årsaken til at par ikke blir gravide. Lurer derfor på om det er noe vi bør tenke på el gjøre ift kosthold osv som kan bedre mannens sædkvalitet? Evt andre tips som ikke innebærer legebesøk? Jeg tar el-tester hver mnd, får kun svak strek, men det er i hvertfall strek, og syklusen er helt regelmessig (+- en dag)
2shy Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 Kosthold er uhyre viktig for dere begge, ikke bare han. Ting som sukker og sotningsstoffer og kaffe/te med koffein/o.l vet jeg skal svekke kvaliteten. Spis ren mat og mye gronnsaker. Et vennepar (han) benyttet seg av akupunktur og ble gravide umiddelbart etter.
Athene Skrevet 16. oktober 2011 #3 Skrevet 16. oktober 2011 Nå er jeg helt ærlig, selv om det kanskje er tøft å høre. Etter å ha prøvd i 1,5 år vil ca 90% av alle par ha oppnådd en graviditet. De 10% som ikke har klart det selv på så lang tid behøver hjelp. Så jeg anbefaler dere på dette tidspunktet å få henvisning til utredning. Når det gjelder sædkvalitet eller andre forhold hos mannen er dette årsaken i 1/3 av tilfellene av barnløshet. Dette er skjeldent behandlbart. Med mindre mannen din er storrøyker eller har et stort alkoholkonsum er det lite dere kan gjøre selv. Riktig kosthold kan gi en liten forbedring, men er kvaliteten så dårlig at han ikke har klart å gjøre deg gravid på 1,5 år er det neppe mye dere kan gjøre selv. I 1/3 av tilfellene er feilen hos deg. En vanlig sjekk slik du har hatt gir ingen garanti for at alt er i orden hos deg. Det er marginalt en vanlig lege kan se på en slik ultralyd. Man må utredes over tid, blodprøver må tas, og man må følge opp at eggløsning faktisk oppnås. Det er hundrevis av ting som kan være feil med kvinnen, hvorav kun noen få forhold vil synes på en innvendig ultralyd. En eggløsningstest er for det første ingen garanti på at man har eggløsning, kroppen kan forsøke å slippe egg uten å få det til. I tillegg må streken på eggløsningstesten være sterk, en svak strek telles ikke som positiv, da man alltid vil ha LH (hormonet som måles) i urinen. Teststreken må være sterkere enn kontrollstreken for å regnes som positiv. I tillegg kan det være dere er i gruppen der det ikke finnes noen årsak, eller der kombinasjonen av dere rett og slett er dårlig. Med 1,5 års prøving bak dere er det fortsatt en ørliten mulighet for å lykkes på egenhånd, men ønsker dere å bli gravide ville jeg nok bestilt en legetime ganske snart. Prosssen med utredning, behandling, prøving og feiling, kan ta tid. For min del er det over to år siden første henvisning ble sendt, og vi skal først nå i gang med prøverør. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå