Redbull Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg lurer veldig på dette... Hva er deres erfaringer? Jeg har veldig lyst at nr to skal komme tidlig på året, så det blir prøving i mai-juli, da blir babyen født februar-april. Jenta mi vil da være to år når minstemann kommer. Er dette for tett? Jeg vil gjerne bli "ferdig" med barneproduksjonen tidligest mulig, det henger veldig over meg og jeg kvir meg til å bli gravid igjen! Jeg kvir meg til spedbarnsperioden, jeg syns den er så kjedelig!! Vi har også en valp som vil være i sin verste alder når nr to kommer, om vi velger å få nr 2 i 2013. Eller, skal vi vente med prøvinga til 2013, og la jenta våt bli tre år før neste mann kommer? Da vil også valpen være over den verste tiden... Tanker?
lille katt Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 Det er ganske mange som har to år mellom barna, og jeg synes det er mange fordeler for barna å være nære i alder. Vi har to år mellom hvert av våre tre barn, noe som jeg synes er i overkant tett. Barna er ganske tette i alder også når det er tre år mellom dem. Det er også lettere for foreldrene med større aldersforskjell. Dere som er unge og spreke klarer sikkert to tette, særlig når du har hatt en grei førstebaby og ikke er utslitt av søvnmangel . Det krever langt mer å følge opp en toåring enn en treåring, men det går jo helt fint. Det som jeg har erfart som en skikkelig ulempe, er at begge de to eldste ble vekket så lett av babyen da de var 2 - 2,5. Dritkjipt når babyen står opp halv seks, og vekker toåringen i tillegg, som da er sur/trøtt/grinete hele dagen på grunn av for lite søvn . Ellers er det mest praktiske utfordringer, men alt går . 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 2 år imellom er helt supert! Var det vi også prøvde på, men det ble 2 år og 3 mnd imellom. Klarte akkurat å slutte med bleie på nummer 1 når nummer 2 meldte sin annkomst
Gjest imli Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 Eg ville gått for 2 år, då får ungane meir glede av kvarandre i barndommen, mindre sjalusi, og du blir fortare "ferdig" med spebarnsperioden.
Redbull Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2011 Takk for svar alle sammen!! Jeg er veldig gira på å bli ferdig med småbarnsperioden, så egentlig skulle vi begynt prøvinga nå, men det blir for tidlig Har også tenkt på dette med at barna får mer glede av hverandre dess tettere de er, som du sier imli
lille katt Skrevet 15. oktober 2011 #6 Skrevet 15. oktober 2011 Er jo mulig å få dem tettere enn to år også . Jeg var klar for et nytt svangerskap da eldstemann var ca. 11 måneder. Men vi ventet noen måneder til likevel.
Gjest Annaires Skrevet 15. oktober 2011 #7 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg ville vente! Selvfølgelig syns de som har to år mellom barna at det er best, akkurat slik som vi som venter lenger med nr to syns at det er best. Er veldig glad for at vi ikke hadde en lliten baby for et halvt år siden (frøkna er 2,5). Nå er det bare enklere og enklere, så nå begynner det å friste igjen. Tror jeg hadde slitt veldig med dårlig samvittighet om jeg hadde blitt gravid da jenta var akkurat året. Da var det så mye nytt hele tiden. Også vet man jo aldri hvordan svangerskapet blir... Eller spedbarnstiden...
Gjest Annaires Skrevet 15. oktober 2011 #8 Skrevet 15. oktober 2011 Takk for svar alle sammen!! Jeg er veldig gira på å bli ferdig med småbarnsperioden, så egentlig skulle vi begynt prøvinga nå, men det blir for tidlig Har også tenkt på dette med at barna får mer glede av hverandre dess tettere de er, som du sier imli Barna kan ha stor glede av hverandre både ved tre og fire år mellom også. Alt er jo avhengig av personlighet. 2
SummerJoy Skrevet 15. oktober 2011 #9 Skrevet 15. oktober 2011 Tror jeg hadde slitt veldig med dårlig samvittighet om jeg hadde blitt gravid da jenta var akkurat året. Da var det så mye nytt hele tiden. Jeg slet en del med dårlig samvittighet. Var så utrolig kvalm og var mye sengeliggende. Var også tungt da bekkenløsningen satte i for fullt. Men samtidig var det jo også fordeler med at hun var så liten.. En 1 åring krever ikke all verdens av underholdning.. I tillegg husker hun ikke noenting av den perioden mamma var dårlig. Ser for meg at det hadde vært like krevende nå i grunnen. Dårlig samvittighet hadde jeg iallefall hatt uansett alder på barnet tror jeg. Det er 2 år og 1,5 mnd mellom mine. Det har vært slitsomt og hektisk, absolutt. Men jeg ser allerede nå hvor stor glede de har av hverandre. Det er noe spesielt når man er tett i alder. Man har like interesser og ligger på likt nivå. (litt etterhvert iallefall) Det å ta småbarnsperioden i ett var også et argument for oss.
lille katt Skrevet 15. oktober 2011 #10 Skrevet 15. oktober 2011 Annaires: jeg synes ikke nødvendigvis det er best at det er to år mellom våre, selv om vi har så tette barn . Det er stort sett lettere for foreldrene med både svangerskap og spedbarnstid jo eldre søsknene er.
Redbull Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 15. oktober 2011 Ser både fordeler og ulemper med begge deler. Det er nok lettere med større mellomrom på barna, men det er nok verre for en 2-3 åring å se mamma dårlig enn for en ett åring. Veier også veldig opp å være ferdig med småbarnstiden tidlig. Vi er i tenke boksen og tar til oss alle svar. Setter veldig pris på svarene, og tar gjerne i mot flere
Gjest Annaires Skrevet 15. oktober 2011 #12 Skrevet 15. oktober 2011 Ser både fordeler og ulemper med begge deler. Det er nok lettere med større mellomrom på barna, men det er nok verre for en 2-3 åring å se mamma dårlig enn for en ett åring. Og igjen så er det enklere å forklare en 2-3åring hvorfor mamma ikke kan ditt eller datt
Redbull Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter #13 Skrevet 15. oktober 2011 Og igjen så er det enklere å forklare en 2-3åring hvorfor mamma ikke kan ditt eller datt Joda, ser den. Men det er fortsatt vondt for enn 2-3 åring å se mammaen sin ha det ondt. Og hva skal du si? At det er pga babyen i magen liksom? Men jeg skal absolutt ikke krangle med deg, for jeg er enig i det du sier
Gjest Solstråla88 Skrevet 15. oktober 2011 #14 Skrevet 15. oktober 2011 Det er 5 1\2 år melom meg og min lille bror, og vi er ordentlig gode venner, har også altid vært det. For min del har dette vært en helt idell aldersforskjell, da forstod jeg mer, fikk være med på mer synes det var kjempe artig. Mellom meg og eldste mann er det 9 år. Jeg er 23, lillebror 18 og storebror 32:)
Vibi Skrevet 16. oktober 2011 #15 Skrevet 16. oktober 2011 Vi har 23 måneder mellom våre, og for oss har det vært helt topp. Men vi har en veldig selvstendig toåring, som både "hjelper til", er flink til å underholde seg selv, og er veldig tålmodig, så for oss har det gått utrolig smertefritt! Jeg ville kjørt på om jeg var dere. For oss veide det også tungt å bli ferdige med spebarnsperioden, og svangerskapet raskt.
Bestee Skrevet 16. oktober 2011 #16 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg lurer veldig på dette... Hva er deres erfaringer? Jeg har veldig lyst at nr to skal komme tidlig på året, så det blir prøving i mai-juli, da blir babyen født februar-april. Jenta mi vil da være to år når minstemann kommer. Er dette for tett? Jeg vil gjerne bli "ferdig" med barneproduksjonen tidligest mulig, det henger veldig over meg og jeg kvir meg til å bli gravid igjen! Jeg kvir meg til spedbarnsperioden, jeg syns den er så kjedelig!! Vi har også en valp som vil være i sin verste alder når nr to kommer, om vi velger å få nr 2 i 2013. Eller, skal vi vente med prøvinga til 2013, og la jenta våt bli tre år før neste mann kommer? Da vil også valpen være over den verste tiden... Tanker? Aner ikke, men det er vel uansett ganske vanskelig å planlegge akkurat når man skal bli gravid. Er det ikke greit å ta i betraktning at det kan ta et år før det klaffer? Litt tanker bare, men det er jo en viktig faktor midt opp i det hele. Jeg synes det høres fornuftig ut å starte prøving når man er klar, så skjer det når det skjer, om det idet hele tatt skjer. Det tror jeg vi selv skal gå for når nr. 2 står for døren.;-) 1
Redbull Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #17 Skrevet 16. oktober 2011 Aner ikke, men det er vel uansett ganske vanskelig å planlegge akkurat når man skal bli gravid. Er det ikke greit å ta i betraktning at det kan ta et år før det klaffer? Litt tanker bare, men det er jo en viktig faktor midt opp i det hele. Jeg synes det høres fornuftig ut å starte prøving når man er klar, så skjer det når det skjer, om det idet hele tatt skjer. Det tror jeg vi selv skal gå for når nr. 2 står for døren.;-) Joda, det er helt sant klaffa på første forsøk med første, men kan uansett ta litt tid med neste. Tar det for lang tid stopper vi prøvinga og begynner på igjen til neste år, jeg nekter plent å gå høygravid om sommeren!!
lille katt Skrevet 16. oktober 2011 #18 Skrevet 16. oktober 2011 Skjønner godt at du planlegger prøvingen, jeg. Jeg har blitt gravid på hhv. første, første og andre forsøk... , så vi har virkelig bedrevet millimeterpresisjon i familieplanleggingen. Jeg tenker litt omvendt av Bestee - å planlegge prøving er jo en form for familieplanlegging. Og familieplanlegging er jo ganske vanlig, da? Og det er jo mange som blir gravide raskt, selv om det er lurt å være forberedt på at det ikke går så fort.
Husfrua Skrevet 16. oktober 2011 #19 Skrevet 16. oktober 2011 Her blir det 2 år og 5 mnd i mellom. Hvordan dette oppleves kommer nok veldig an på hvordan eldstemann er. Her er han veldig rolig og flink til å underholde seg selv. Hadde jeg hatt en gutt som måtte bli underholdt, eller vært sammen med meg hele tiden, så hadde jeg nok ikke orket. Det er også veldig forskjell på hvor selvstendige de er, noen slutter tidlig med bleie og andre slutter sent. Altså mange grunner til at man velger som man gjør. Jeg ville ha to tette for at de skulle ha mest mulig glede av hverandre, og fordi jeg ønsket, som deg, å bli tidlig ferdig med småbarnstiden.
Bestee Skrevet 16. oktober 2011 #20 Skrevet 16. oktober 2011 Joda, det er helt sant klaffa på første forsøk med første, men kan uansett ta litt tid med neste. Tar det for lang tid stopper vi prøvinga og begynner på igjen til neste år, jeg nekter plent å gå høygravid om sommeren!! Da er jo sjansen stor for at det klaffer fort igjen.:-) Og, huff, nei, høygravid på sommeren er ikke noe å trakte etter.. he he..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå