AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Heisann ! Jeg håper det er noen Tromsø-boere her som kan svare på noen spørsmål jeg har ... Jeg studerer ved UiT, psykologi. Jeg er drittlei av å bo midt i byen og ønsker å forflytte meg litt lengre utover på "landet" .. Det vil si, jeg har ikke lappen så vil flytte til et sted litt utenfor byen (max 30 min med buss) som har gode bussforbindelser til UiT og byn. Noen steder dere kan anbefale ? Det trenger ikke være helt øde eller noe slikt , bare litt unna kaotiske byen. Et trygt sted med litt mindre mennesker hvor man kan kjøpe hus eller leilighet med hage ...
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #4 Skrevet 16. oktober 2011 Kvaløya er har jo mange muligheter. Og der vil jo bussforbindelsen straks bli veldig mye bedre enn hva det allerede er. Spørs jo hvor mye du vil bruke på å bo, men siden du bor i sentrum, har du vel allerede ganske høy husleie. Trives godt på Kvaløya, med fine muligheter både å gå til fjells (både veldig lette turer og lange, tunge turer), lysløypa til vinterbruk og fjæra og sjø resten av året.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #5 Skrevet 16. oktober 2011 Siden du er avhengig av gode bussforbindelser ville jeg sjekket cominor sine sider og passet på at jeg holdt meg innenfor bybussenes ruteområdet. Straks man kommer utenfor det området blir det vanskeligere å være avhengig av bussen. Jeg bor på Berg og elsker det! Det er like sør for Tromsø, rundt 15 kilometer fra sentrum. Her er det skikkelig "på landet" med sauer, hester, geiter og kyr som beiter på enger langs veiene. Men samtidig tar det jo mindre enn et kvarter å kjøre inn til sentrum. Busstilbudet her er ganske bra morgen og ettermiddag, på de tidspunktene da de fleste skal til og fra jobb. Ellers kan det gå en time eller to mellom hver bussavgang, på lørdagene går bare en håndfull busser (tilpasset en handle- og kafétur i sentrum) og på søndagene går ikke en eneste buss. Så det er kjekt med bil her ja! Eller hvis du er sprek: Ca. fem kilometer til en busstopp (Solligården) der vanlig bybussrute gjelder. Områder som jeg ellers kunne tenkt meg å bo i og som har bybussrute: Solligården, Kaldslett, Reinen, deler av Tromsdalen, Tomasjord, Lunheim og kanskje Krokstranda (Kroken, men litt unna blokkene, nede ved sjøen) som alle ligger på fastlandssiden, vendt mot vest. Dette er områder med gode solforhold, og det er viktig for meg siden vi bor i en del av landet som ikke alltid er så solfylt. Det som er av solstråler vil jeg utnytte til fulle. Andre alternativer er Fagereng og Hamna. Disse ligger på Tromsøya, vendt mot vest. Pia
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #6 Skrevet 16. oktober 2011 Berg, Tønsvika, Movika, Skjelnan? Fine steder å bo, men litt dårlig bussforbindelse kanskje? Jeg bor på Berg, og her er det i hvertfall ikke veldig godt busstilbud. Tipper det er omtrent samme sak for Tønsvika, Movika og Skjelnan? Skjelnan er vel forsåvidt såpass nært Kroken at man kan gå dit for å ta buss. Men så har man tankanlegget på Skjelnan da, og det stinker diesel eller noe av samme sort der til tider. Pia
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Da kan jeg anbefale stakkevollan, fine tur muligheter. En gå tur til UiT-UNN. Lett å komme seg rundt med buss! Selv om det er tett, er det ganske rolig her. Har bodd her i nesten 10 år
Mamy Skrevet 18. oktober 2011 #8 Skrevet 18. oktober 2011 Vil anbefale deg håpet eller mortensnes. Tar 10 min å gå til skolen og er svært gode bussforbinnelser. Er rolige nabolag, men man har likevel alt i umiddelbar nærhet. Er ikke på andre siden av øya mer enn en gang i mnd, toppen. Kunne ikke tenkt meg å bo på fastlandsidene, da jeg synes det er upraktisk å bo så langt unna alt samt at jeg synes det er svært kronglete bussruter som innebærer bytting for å komme seg til skolen. Vil forresten anbefale deg å sette inn annonse i Nordlys, fordi da får du leiligheter til langt lavere pris enn det som ligger på nett.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #9 Skrevet 18. oktober 2011 Vil anbefale deg håpet eller mortensnes. Tar 10 min å gå til skolen og er svært gode bussforbinnelser. Er rolige nabolag, men man har likevel alt i umiddelbar nærhet. Er ikke på andre siden av øya mer enn en gang i mnd, toppen. Kunne ikke tenkt meg å bo på fastlandsidene, da jeg synes det er upraktisk å bo så langt unna alt samt at jeg synes det er svært kronglete bussruter som innebærer bytting for å komme seg til skolen. Vil forresten anbefale deg å sette inn annonse i Nordlys, fordi da får du leiligheter til langt lavere pris enn det som ligger på nett. Ehh? Det går da mange busser fra fastlandet direkte til universitetet? Og selv med et bussbytte kan man uten problemer komme seg dit under halvtimen, som TS har som grense, fra f.eks. Solligården, som jeg for øvrig gjerne anbefaler; innenfor bybussrutene med minst tre avganger i timen, samtidig som en fem minutters spasertur tar deg ut på "landet". 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 Fra Kroken og Tomasjord går det direktebuss gjennom tunnelen til UITØ. 1
Mamy Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 Dersom jeg må gjennta meg selv, så synes JEG at det er upraktisk å ta buss i en halvtime/tre kvarter for å komme meg til skolen når jeg kunne bo en annen plass der det bare tar ti minutter å GÅ til skolen. 3 min med buss.. Jeg synes det er positivt at man kan bo i fine rolige boligfelt, men samtidig være nært alt. Da jeg hadde en leilighet like ved pyramiden tok jeg bussen fra uit 1600ish hver dag og siden denne gikk direkte var jeg hjemme samtidig som om jeg hadde tatt bussen klokken 1500ish. Noe som i alle fall JEG syntes ble slitsomt i lengden. Hun sporte om tips og da gav jeg henne min mening, som enkelt og greit er at jeg føler det mortensnes er en rolig plass som gjør det enklere for min del å dra opp til uit bare for å lese, da jeg ikke lengre trenger å "kaste bort" en time på bussing... Dersom du ønsker dette, får det være opp til deg!
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2011 #12 Skrevet 18. oktober 2011 Dersom jeg må gjennta meg selv, så synes JEG at det er upraktisk å ta buss i en halvtime/tre kvarter for å komme meg til skolen når jeg kunne bo en annen plass der det bare tar ti minutter å GÅ til skolen. 3 min med buss.. Jeg synes det er positivt at man kan bo i fine rolige boligfelt, men samtidig være nært alt. Da jeg hadde en leilighet like ved pyramiden tok jeg bussen fra uit 1600ish hver dag og siden denne gikk direkte var jeg hjemme samtidig som om jeg hadde tatt bussen klokken 1500ish. Noe som i alle fall JEG syntes ble slitsomt i lengden. Hun sporte om tips og da gav jeg henne min mening, som enkelt og greit er at jeg føler det mortensnes er en rolig plass som gjør det enklere for min del å dra opp til uit bare for å lese, da jeg ikke lengre trenger å "kaste bort" en time på bussing... Dersom du ønsker dette, får det være opp til deg! Men TS sier jo at hun vil ut av byen (samt er villig til å ta buss), så da er vel ikke Håpet/Mortensnes stedet å anbefale. I tillegg til at det er veldig tettbygd er det etter min mening ganske traurige områder, i hvert fall Håpet. AB fra innlegg #9 1
Mamy Skrevet 18. oktober 2011 #13 Skrevet 18. oktober 2011 Hun sier også at hun ikke vil bo helt øde, men litt unna den kaotiske byen. Noe jeg føler det er på mortensnes. Nært alt, men langt nok unna til at man slapper av. Noe som er gunstig siden hun ikke har bil. Vi bor nå i en leilighet med stor hage og jeg liker at det er et rolig familieområde med naboer som banker på med nybakte brownies. TS må selv få føle på hva hun anser som viktig, men jeg ville bare tipse henne om at jeg syntes det var veldig deilig å flytte hit etter et år på strandkanten der jeg våknet hver natt av festligheter el.l. Da har jeg sagt mitt, så håper jeg at AB ovenfor er ferdig med å kverrulere og at TS ender opp en plass hvor hun trives
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå