Gå til innhold

Piggdekk før 1. November?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om jeg kan la piggdekkene stå på bilen da det er -1 grad og isete vei på morgenen når jeg kjører til jobben? Er i Trondheim og kjører mot byen klokka 05:00 hver dag, vil helst ikke ha en bot :sjenert:

Synes det blir litt mye slit om jeg må bytte fra piggdekk til sommerdekk etter jobb, har nesten helt nye piggdekk så ikke lyst til å kjøpe piggfritt heller (har ikke råd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MorAase

Det er ikke et alternativ å ta bussen, da den ikke går tidlig nok.

Da får du begynne å gå tidlig nok da. Eventuelt sykle eller ta taxi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde hatt råd til å ta taxi kunne jeg vel like gjerne ha kjøpt meg piggfrie vinterdekk :skratte: Takk for tipsene, men er vel mest det om det er ok å bruke dem når det er is på morgenen, men ikke på ettermiddagen jeg vil vite.

Jobben innebærer å lage frokost/lunsj/middag til diverse bedrifter så om jeg skulle gått fra den ene til den andre ville jeg nok blitt veldig sen uansett (og eldre damer og herrer svært sultne!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Du får ikke bot dersom du har dekk som er egnet for de forholdene som eksisterer når du skal kjøre.

Er det fare for is så er det helt uforsvarlig å kjøre på sommerdekk.

- skulle du bli stoppet på vien hjem, når isen har smeltet, så forteller du hvor du bor, og at det ikke var sommerdekkføre da du skulle kjøre ut den morgenen, det var is på veien.

Sjansen er større for å få en sviende (velfortjent bot) dersom politiet skulle få øye på deg, - skjenende fra side til side, - på sommerdekk på isføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Da slipper jeg å ha dårlig samvitighet for å ikke legge om før jeg kjører hjem senere på dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lurer på om jeg kan la piggdekkene stå på bilen da det er -1 grad og isete vei på morgenen når jeg kjører til jobben? Er i Trondheim og kjører mot byen klokka 05:00 hver dag, vil helst ikke ha en bot :sjenert:

Synes det blir litt mye slit om jeg må bytte fra piggdekk til sommerdekk etter jobb, har nesten helt nye piggdekk så ikke lyst til å kjøpe piggfritt heller (har ikke råd).

Jeg har lagt om til piggdekk allerede pga at det er fryst på om natta, så vet ikke om det kan være glatt på veiene når jeg kjører til jobb. Tror nok det skal gå bra for man skal jo ha dekk etter forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok større sjanse for å få bot hvis du ikke har piggdekk og det er glatt.

Skulle du bli stoppet, forklarer du situasjonen. Du skal alltid kjøre etter forholdene, så det blir nok ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...