AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Vi fikk en kattunge for noen uker siden og har en voksen katt fra før. Gir den lille kattungemat, men har et lite problem angående dette. Den voksne katten vil nemlig veldig gjerne spise av kattungematen, det virker som hun synes den smaker mye bedre enn hennes egen mat. Men hun er litt tykk av seg og det er vel mye fett i kattungemat, så jeg har løst dette ved å fjerne kattungematen så lenge hun er inne, lar jeg den stå fremme sluker hun den på en-to-tre. Men de må jo ha mat tilgjengelig, så jeg lar begge spise av voksenmaten. Er det noe problem at kattungen spiser voksenmat tror dere?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 Kattungen bør i utgangspunktet spise kattunge fôr, men virker som du gjør det riktig. la kattungen spise kattungemat mest mulig, men å la den spise vanlig voksenfôr en kort tid på døgnet skal nok ikke skaden den. (Ellers finnes jo muligheten med å lage en kasse den voksne ikke kommer inn i, men bare kattungen kommer inn med kattungefôr inni.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 Er det mulig!!?? Det skader IKKE kattungen å spise voksenmat! Det er bare de siste årene at det har vært forskjellig kattemat, og ingen katter har dødd før i tiden fordi det ikke fantes junior-for! 1
Brunhilde Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg er faktisk enig med siste taler her. La kattene spise samme mat, kattungen får nok det den trenger. 1
Redbull Skrevet 15. oktober 2011 #5 Skrevet 15. oktober 2011 Er det mulig!!?? Det skader IKKE kattungen å spise voksenmat! Det er bare de siste årene at det har vært forskjellig kattemat, og ingen katter har dødd før i tiden fordi det ikke fantes junior-for! Enig! Er ikke poenget med kattungemat at den er mindre så det skal være lettere å spise den for de små? Spiser han voksen mat er det jo helt supert! Mine små har kun fått voksen mat fra de klarer å spise det
Rayanne Skrevet 15. oktober 2011 #6 Skrevet 15. oktober 2011 Er ikke poenget med kattungemat at den er mindre så det skal være lettere å spise den for de små? Kattungemat har høyere næringsinnhold, siden det er beregnet på katter i voksealder. Men har man mer enn en katt må man noen ganger lage kompromisser. Så lenge den lille får kattungemat når det lar seg gjøre går det greit om det blir noe voksenmat også. 1
Mubba Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg stusset litt over dette selv da vi plutselig hadde en kattunge på ca 3-4 uker hjemme. Jeg fant raskt ut at å gi den steriliserte fruen på 2 år katteungemat IKKE er lurt da hun la på seg mye raskt. Ei er det heller ikke lurt at den bittelille kattungen som skal vokse og legge på seg får fruens mat for steriliserte. Konklusjonen ble at jeg gir de mat hver for seg og lar foret stå fremme etter hvilken katt som er inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå