Gå til innhold

Astrofysikk, nanoteknologi, politihøyskole? Eller noe kreativt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske usikker på hva jeg skal "bli", jeg har utrolig lyst på en utdanning. På den ene siden kunne jeg tenke meg noe kreativt, som foto, lage film, jobbe med å lage smykker og skulpturer, gjerne i materialene skinn, glass, sølv, metall, gummi, tre. Møbelsnekker/designer er også interessant. Jeg liker på ett vis tanken på friheten som følger med et yrke som er selvstendig og kreativt, samtidig lengter jeg etter noe mer forutsigbart, rutiner ifht tid (samtidig som yrket må være spennende og utviklende), og sosialt. Jeg vil ikke sitte alene på et atelier mesteparten av tiden.

Jeg synes det er veldig spennende med matematikk, fysikk, kjemi, astronomi, nanoteknologi, og vil gjerne vite mer om dette, og bli flink i det, samtidig vil jeg vite litt mer om hva jeg konkret kan jobbe med, jeg vil ikke bli lærer feks, eller, det kan være greit for en periode, men jeg vil gå lenger, jeg vil ikke bare lære ting innen disse emnene som andre har funnet ut, jeg vil finne ut selv, forske. Det største minuset er kanskje at å ha et yrke innen disse emnene vil bli ganske stillesittende? Jeg er rastløs og har behov for fysisk utfoldelse.

Derfor har jeg også tenkt på politiet. Mye fysisk, man bør være i god form, ingen dager er like, man får hjelpe til i samfunnet, bidra med noe. Jeg finner det mest aktuelt å bli kriminaltekniker eller politietterforsker, eller noe innenfor narkotikakriminalitet. Men jeg vet ikke hvor stort behovet er i norge? Og hvis jeg skal bli noe sånt, så kan jeg sikkert ikke velge like fritt hvor jeg vil bosette meg?

Å være jordmor virker helt fantastisk, men jeg er redd ansvaret som følger med.

Hva i all verden skal jeg finne på? Føler det haster også, jeg er jo faktisk 22.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Realfag er et kreativt tema (i motsetning til hva folk flest tror) og velger du et riktig realfag vil du ikke nødvendigvis være stillesittende. Når det gjelder de 'kreative' fagene du nevner i første avsnitt, dette er noe du kan lære på egenhånd i fritiden din. Realfag er derimot ikke like lett å lære på egenhånd.

Hvis jeg var deg (og det er jeg selvfølgelig ikke), ville jeg satset på polithøyskolen eller realfag. Tenker du jobbmuligheter, er nok realfag best. Står ofte i avisene om utdannede uteksaminerte politikandidater som ikke får stillinger, fordi det opprettes for få stillinger. Mulig det bedrer seg om noen år, men per dags dato er nok realfagene best på jobbmuligheter ihvertfall. Og det kommer neppe til å endre seg.

Skrevet

Som lebegue over her skriver, så er realfag ganske kreativt når man først har lært seg det grunnleggende! Folk tror man bare lærer seg en metode, og så gjør man det og setter to streker under svaret, men det er ikke sånn det fungerer i praksis. Man må være lur og kreativ for å komme fram til en løsning der det kanskje ikke finnes noen fasit! :) Jeg anbefaler realfag, trives godt med det selv. Og velger du ingeniørfag er du omtrent garantert en god, godt betalt jobb. Minuset er at det krever en del arbeid, for det er ikke alt som er like lett å lære seg.

Ville ikke anbefalt politi, det utdannes allerede ALT for mange politifolk i forhold til det som trengs, og folk sliter med å finne jobb.

Skrevet

Så politi er ikke nyttig for deg det MorAase?

Gjest MorAase
Skrevet

Så politi er ikke nyttig for deg det MorAase?

Når en kan jobbe med astrofysikk og nanoteknololgi? Nei, da er politi lavmåls.

Skrevet

Det første du bør gjøre er jo å finne ut hva slags evner du faktisk har! At du har lyst til alt dette er jo greit nok, men det betyr ikke at du faktisk egner deg til disse utdanningene og jobbene. Gå til en karriereveileder eller snakk med folk du stoler på vil gi deg ærlige tilbakemeldinger. Skriv ærlige og realistiske lister over det du kan, hva du liker å gjøre, hva du er god til etec. Det er nemlig en sannhet med modifikasjoner at vi alle kan bli det vi har lyst til. ;)

Skrevet

Det første du bør gjøre er jo å finne ut hva slags evner du faktisk har! At du har lyst til alt dette er jo greit nok, men det betyr ikke at du faktisk egner deg til disse utdanningene og jobbene. Gå til en karriereveileder eller snakk med folk du stoler på vil gi deg ærlige tilbakemeldinger. Skriv ærlige og realistiske lister over det du kan, hva du liker å gjøre, hva du er god til etec. Det er nemlig en sannhet med modifikasjoner at vi alle kan bli det vi har lyst til. ;)

Ja, det er absolutt også noe å tenke på :) jeg har alltid hatt lett for å lære i alle fag, så jeg føler meg ganske sikker på at jeg skal kunne gjøre det godt i utdanninger/jobber som omhandler realfag. Politi i felten er jeg mer usikker på.

Skrevet

Realfag er et kreativt tema (i motsetning til hva folk flest tror) og velger du et riktig realfag vil du ikke nødvendigvis være stillesittende. Når det gjelder de 'kreative' fagene du nevner i første avsnitt, dette er noe du kan lære på egenhånd i fritiden din. Realfag er derimot ikke like lett å lære på egenhånd.

Hvis jeg var deg (og det er jeg selvfølgelig ikke), ville jeg satset på polithøyskolen eller realfag. Tenker du jobbmuligheter, er nok realfag best. Står ofte i avisene om utdannede uteksaminerte politikandidater som ikke får stillinger, fordi det opprettes for få stillinger. Mulig det bedrer seg om noen år, men per dags dato er nok realfagene best på jobbmuligheter ihvertfall. Og det kommer neppe til å endre seg.

Realfag er kreativt ja, det er jeg enig i :) og det er sant det med at de andre, kunstneriske områdene er ting jeg kan lære meg på egenhånd... og også ting jeg kan gjøre hvis jeg plutselig vil bytte beite, det er mer arbeid å plutselig ta doktorgrad i astrofysikk som 40-åring, enn å ta en fotografutdannelse som 40-åring, etter å ha jobbet mange år innen astrofysikk.. Realfag gir også et bredere kompentanseområde, definitivt..

Angående politi så sto det jo akkurat at de hadde for lite folk med tanke på alle de drapene som har skjedd på kort tid, men det varierer kanskje en del. Leste ikveld at man jo heller ikke trenger å være utdannet politi for å jobbe med etterforskning, man kan være kjemiingeniør, bioingeniør, og jobbe på laboratorium hos Kripos. Det er riktignok få stillinger i Kripos, men det trenger ikke være det eneste målet, det er jo mange andre områder å jobbe innenfor.

Har du forresten eksempler på realfagsområder som er mindre stillesittende enn andre?

Skrevet

Når en kan jobbe med astrofysikk og nanoteknololgi? Nei, da er politi lavmåls.

Kan du mye om astrofysikk og nanoteknologi? :)

Skrevet

Har du forresten eksempler på realfagsområder som er mindre stillesittende enn andre?

Geologi, kanskje? Blir mange ekskursjoner og timer ute i felten på dem! Kanskje også biologer... Men generelt vil jeg anta at ingeniører er mer ute og praktisk titter på ting enn sivilingeniører, som er litt mer teoretisk anlagt.

Men det går jo også an å ha en jobb/utdanning som er litt stillesittende, og så kan du ut og løpe i skogen på fritida! Jeg kjenner mange som er veldig aktive i idrett og kreative hobbyer som allikevel studerer realfag. :) Det trenger jo ikke være enten eller :)

Gjest MorAase
Skrevet

Kan du mye om astrofysikk og nanoteknologi? :)

Nei, dessverre. Men jeg er bergtatt av hvilke drømmer en kan drømme i sammenheng med nanoteknologi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...