Gå til innhold

Enslige dyreeiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ofte tenkt at jeg er enig når jeg leser artikler om at livskvaliteten til enslige/ensomme/både unge og eldre personer blir bedre av å ha et dyr å stelle med - men så har jeg tenkt; hva med det å reise bort hvis ingen kan ta vare på dyrene i mellomtiden? Noen har dårlig nettverk og kan ikke bare sette dyret bort til familien.

Hva hvis eierne blir syke? Hvem steller dyrene deres da?

Hundelufting og legebesøk f.eks. Kjenner dere mange enslige (unge og gamle) som har dyr?

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Har tenkt på dette jeg også. En person som er enslig kan gjerne ha dyr så lenge personen har et nettverk rundt seg, men vi har jo sett enslige mennesker med dyr som har gått bort i sitt eget hjem, eller blitt sendt på sykehus, og hunden eller katten har blitt igjen hjemme med ingen som kunne ta vare på den. Og det er jo forferdelig!

Jeg syns at alle dyreeiere skal ta stilling til slike ting før de skaffer seg dyr. Selv om at man ikke er en ivrig reiser, kan det og vil det skje uforutsette ting som gjør at man trenger noen til å ta vare på dyret noen dager eller måneder.

Skrevet

Dyrepassere i Oslo/Akershus i allefall.

Skrevet

Jeg er enslig, mye alene og har dyr. Ikke noe problem her, dersom det skjer en krise så har jeg alltid noen å ringe til som kan feks hente dyret om jeg havner på sykehus, eller i verste fall dør. Dyrene mine har folk rundt meg som ville tatt godt vare på dem. Og jeg stiller opp for andres dyr i samme situasjon.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Pensjonat er en aldeles utmerket løsning når man skal reise bort :)

- fungerer fint som bare rakker'n :nigo:

Syke kan alle bli, og dyrepassere er en fin løsning. Må man innlegges på sykehus så vet man ofte om det litt i forkant (med mindre vi her snakker om akkutt, livstruende sykdom med henting av ambulanse og umiddelbare innleggelse).

Jeg ser innimellom at en eller to innekatter søker nytt hjem da deres eier har dødd fra dem. Politiet/ambulansepersonalet ringer da til nærmeste frivillige organisasjon (DB, Redd Dyra, Nora's Ark, Katten Vern, FOD o.l.) slik at dyret blir tatt hånd om.

Er vel ingen som innbiller seg at politi/ambulansepersonnel bare henter den avdøde og lar vedkommenes dyr være igjen ? :klo:

Det skulle liksom tatt aseg ut om aleneboende mennesker ikke skulle få lov til å dele livet med et dyr, - fordi de var alene :skratte:

• Liker 1
Skrevet

Kjenner dere mange enslige (unge og gamle) som har dyr?

En. Og den hunden må være den lykkeligste hund jeg noensinne har vært borti. Eieren er ute og går tur med den morgen, middag og kveld (pensjonist). Det vel for så vidt et minimumskrav, men her snakker vi flere turer enn bare tre gjennom dagen.

Tror det eneste stedet den hunden ikke får lov å være med er inn på matvarebutikken.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Å bo alene og samtidig ha fulltidsjobb, hest og hund, hvor hunden hadde en del spesielle behov, lot seg nesten ikke gjøre. Men det gikk. De to ga meg alikevel så mye glede at jeg ikke savnet fest og moro (hadde ikke ork eller penger til slikt uansett med de dyra mine :fnise: ) Heldigvis var de perlevenner og jeg kunne kombinere hest og hund nesten daglig.

Hunden kunne jeg ikke sette bort til hvem som helst, men kun noen få som taklet henne. Men jeg hadde alikevel en løsning i tilfelle noe ville skjedd med meg. Hunden ville da gå til den ene hundepasseren og hesten ville gå tilbake til forrige eier. Dette var fastsatt på forhånd. Jeg skaffer ikke dyr uten å ha en back up plan i tilfelle noe uforutsett skjer.

Nå lever jeg et mye enklere liv med kun tre skjønne rottegutter. Og disse tre gutta har også en nødløsning om noe skulle skje. Samt at en nabo, og jeg, passer hverandres dyr. Jeg passer hennes kanin mot at hun passer mine rotter om en av oss skulle reise bort en helg. Dette er også en avtale vi har tatt på forhånd med hverandre, da det er en forutsetning for å kunne ha dyr.

Skrevet

Jeg jobber ikke 100% så sånn sett er det ideelt for hunden min så slipper han å være så mange timer hjemme alene på dagen.

Nå har jeg fått en sykdom som gjør at jeg har mye smerter i ryggen i perioder, og det er blitt en utfordring i forhold til turer. Men det går på et vis det også selv om det kan bli kortere turer, og noen ganger så tar min venninne han med seg på tur også.

Jeg er sjeldent syk som i influensa syk, men da må man ut med de da også.

Når jeg skal dra noen plass så er han med, ikke alltid da om jeg bare er på en visitt til en venninne en kveld.

Det er sjeldent jeg trenger pass hvis jeg ikke kan ta han med og da er det alltid like vanskelig å få noen til å passe han :/

Men jeg tror nok og egentlig vet at om jeg hadde havnet på sykehus så hadde en av mine venninner som vanligvis ikke passer han (fordi de har katter), stilt opp og passet han.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

hehe har man hund, så kan det hende man må gå å spy langs hele morgenruta også :fnise: Det er IKKE gøy med omgangsyke og hund, men alt går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...