Gå til innhold

Alenemor-blogger uten jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fulgt bloggen til Linn "Malindus" en god stund. Jeg synes hun skiller seg ut på en positiv måte fra mange andre mødreblogger, fordi hun framstår reflektert og skriver godt. Men jeg har reagert på én ting: Hun får aldri gjort noenting med livet sitt. Hun flytter absolutt hele tiden, planlegger å begynne å studere, klarer det ikke, planlegger igjen, og klarer det ikke. Da hun begynte på VGS i høst, visste jeg med én gang at dette går ikke. Og ganske riktig, i går kom "nyheten" om at hun gir opp: http://malindus.blogg.no/1318548878_kaster_inn_rene__.html

Dét jeg reagerer på, er den støtten hun indirekte ber om (og får). Det er liksom så synd på henne, så hun skal fortsette med dét som gir henne glede i livet, som ved siden av datteren er shopping, interiør, mat, mer shopping og litt mer interiør. Jeg blir ganske irritert over at hun år etter år skriver om alt hun bruker trygdepengene sine på, mens leserne sitter og støtter henne bare fordi hun gjør en så fantastisk jobb med datteren sin. (Noe hun absolutt gjør!!) Men jeg kjenner ganske mange alenemødre som jobber ræva av seg for å gi tilbake til samfunnet, samtidig som de er gode mødre. Jeg blir provosert over at lykken i livet hennes er forbruk og shopping, og at hun til de grader får støtte av lesere for å fortsette dette livet.

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Skrevet

skjønner ikke alt styret med at det skal være så vanskelig å ta seg en utdannelse bare fordi man er alenemor. Jeg er alenemor og har ingen problemer med det :P

• Liker 20
Skrevet (endret)

Jeg har faktisk reagert på det samme. Jeg syns ikke alltid hun virker så veldig moden.( Mest sannsynligvis så finner hun seg vel en jobb/utdannelse når hun blir litt eldre og datteren kommer i skolealder ). Jeg reagerer vel egentlig mer på måten hun ofte utlever datteren sin.

Endret av Hikken
  • Liker 3
Skrevet

Jeg reagerer på at hun i første øyekast virker svært voksen og reflektert. Hun har sterke meninger og går langt i å leve opp til det, f.eks. økologisk mat/tøy. Men etter å ha fulgt bloggen hennes en stund, mener jeg hun egentlig bare er et barn, gjemt bak godt språk og velformulerte utsagn.

Jeg reagerer på at hun er så urolig, aldri finner seg til rette på et sted. I tillegg er det jo et evig rot ang. fremtidsplaner, frem og tilbake på studier/jobb. Men en ting holder hun fast ved og det er at hun på en eller måte skal lykkes. Hun skal, som mange andre, bevise at unge mødre ikke havner på sosialen. Så arbeidssky hun er så skal det vel mye til at hun finner seg en jobb hun holder ut i i mer enn 1 mnd.

• Liker 2
Skrevet

Dette er typiske trekk fra en "stakkars meg"-jente som kanskje ikke har fått nok oppmerksomhet i barndommen. Hun er alltid syk, eller datteren er syk. Hjemmet hun bor i er aldri bra nok. Det er så grusomt vanskelig å stå opp, siden hun ikke har måttet stå opp tidlig på mange år. Hun sover jo forbi vekkerklokka annenhver dag. Jeg stiller meg spørsmålet: Hva slags normal 18-åring kommer seg ikke opp kl. 06.30 hver dag for å gå på en enkel linje på VGS? Det er liksom synd på henne fordi hun ikke klarer å stå opp...

Det som er synd, er at hun tar bort fokuset fra de få alvorlige tingene som faktisk skjer henne. Jeg klarer ikke syns synd på henne når alt alltid er galt.

• Liker 2
Gjest Susanne
Skrevet

Såvidt jeg forstår så sliter hun psykisk, og da er det ikke alltid like enkelt å få seg en utdannelse og klare å stå på hver dag. Slutt og døm.

• Liker 23
Gjest Rampunge
Skrevet (endret)

Som jeg har skjønt så har det skjedd ting i barndommen hennes som ikke har blitt fortalt om på bloggen. Blant annet har hun vært fosterbarn. Man blir ikke fosterbarn uten grunn. Dere vet ikke hvordan barndommen har påvirket henne. Kjenner folk som har hatt helt håpløse foreldre gjennom hele barndommen, og noen av dem sliter i dag (andre ikke). I dag greier de feks ikke å holde på en jobb, en leilighet, et A4-liv (ja, A4 i så måte at du går på arbeid hver dag, og tjener til livets opphold). En tøff oppvekst kan være med å gjøre voksenlivet vanskelig.

Har du også foreldre (nå vet jeg ikke hva foreldrene hennes gjør) som har en moral som går ut på at å leve på trygd, ikke jobbe selv om du verken sliter psykisk/fysisk er greit, så er barn vant med denne holdningen. Jeg kunne ikke i min villeste fantasi gått på NAV om helsa tilsa at jeg burde jobbe, det har jeg ikke samvittighet til. Vi er oppdratt forskjellig. Vi ser opp til foreldrene våre, enten vi vil eller ikke. Ubevisst påvirket fra barndommen.

Synes forøvrig hun virker som en god mor, men forstår ikke helt den konstante flyttingen. Slitsomt for alle. Innlegget ble vel egentlig generelt, ikke direkte knyttet opp mot Linn.

Endret av Rampunge
  • Liker 6
Skrevet

Som jeg har skjønt så har det skjedd ting i barndommen hennes som ikke har blitt fortalt om på bloggen. Blant annet har hun vært fosterbarn. Man blir ikke fosterbarn uten grunn. Dere vet ikke hvordan barndommen har påvirket henne. Kjenner folk som har hatt helt håpløse foreldre gjennom hele barndommen, og noen av dem sliter i dag (andre ikke). I dag greier de feks ikke å holde på en jobb, en leilighet, et A4-liv (ja, A4 i så måte at du går på arbeid hver dag, og tjener til livets opphold). En tøff oppvekst kan være med å gjøre voksenlivet vanskelig.

Har du også foreldre (nå vet jeg ikke hva foreldrene hennes gjør) som har en moral som går ut på at å leve på trygd, ikke jobbe selv om du verken sliter psykisk/fysisk er greit, så er barn vant med denne holdningen. Jeg kunne ikke i min villeste fantasi gått på NAV om helsa tilsa at jeg burde jobbe, det har jeg ikke samvittighet til. Vi er oppdratt forskjellig. Vi ser opp til foreldrene våre, enten vi vil eller ikke. Ubevisst påvirket fra barndommen.

Synes forøvrig hun virker som en god mor, men forstår ikke helt den konstante flyttingen. Slitsomt for alle. Innlegget ble vel egentlig generelt, ikke direkte knyttet opp mot Linn.

Om hun sliter sånn at hun ikke kan jobbe eller ta en utdannelse så burde hun latt være å få barn i en så ung alder. Hun kan ikke leve hele resten av livet sitt med å shoppe interiørting.

• Liker 7
Skrevet

Konstant flytting? Jenta har da bare flyttet en gang ( til Sarpsborg ).

• Liker 1
Skrevet

Om hun sliter sånn at hun ikke kan jobbe eller ta en utdannelse så burde hun latt være å få barn i en så ung alder. Hun kan ikke leve hele resten av livet sitt med å shoppe interiørting.

Nå er jo barnet allerede født da, så hva hjelper det å si noe sånt?? Ingenting.. Dessuten var det kanskje ikke planlagt å få barn som 16-åring..

• Liker 2
Skrevet

Nå er jo barnet allerede født da, så hva hjelper det å si noe sånt?? Ingenting.. Dessuten var det kanskje ikke planlagt å få barn som 16-åring..

Det hjelper heller ikke å flytte 3 timer vekk fra barnefar og enda lengre vekk fra familien. Når hun konstant snakker om hvor sliten og hvor tungt hun har det burde hun kanskje flytte tilbake til hjembyen sin der hun har familie/venner som kan hjelpe til. Spesielt siden hun har verken arbeid eller skole. Jeg vet om flere alenemødre som sliter psykisk men som alikevel holder på med utdannelse/ har jobb.

Gjest Rampunge
Skrevet

Regnes ikke flytting internt i samme kommune som flytting lenger?

• Liker 1
Skrevet

kanskje dere kan si disse tingene til hun det gjelder, fremfor til hverandre?

• Liker 4
Skrevet

Regnes ikke flytting internt i samme kommune som flytting lenger?

Jeg har ikke fulgt med bloggen hennes så lenge, sorry.

Skrevet

kanskje dere kan si disse tingene til hun det gjelder, fremfor til hverandre?

Jeg har prøvd flere ganger å si ifra på bloggen hennes på en hyggelig måte, men det hjelper ikke når fansen hennes flyr i strupen på deg og kjefter deg huden full fordi du var så fæl å kritisere stakkars Linn.

• Liker 5
Skrevet

Hun har flyttet i hvert fall 6 ganger i løpet av tiden jeg har fulgt henne, som jeg tror er et par år (ut av samboers hus, inn i leilighet, inn i hus, inn i mors hus, inn i ny leilighet, til Sarpsborg og mors hus igjen (nå sammen med mor))

• Liker 1
Skrevet

Jeg har prøvd flere ganger å si ifra på bloggen hennes på en hyggelig måte, men det hjelper ikke når fansen hennes flyr i strupen på deg og kjefter deg huden full fordi du var så fæl å kritisere stakkars Linn.

herregud. har hun FANS?? trodde det var kun kjendiser som hadde fans jeg.

jeg vil også ha fans vel.. må jeg lage blogg for å få det? :gjeiper:

ja-neei, du får legge igjen en salve der og deretter slutte å lese om det miserable livet hennes. antar at bloggere ikke er så glad i å miste lesere?

har aldri lest en eneste blogg i hele mitt liv, men har hørt rykter om at de tjener penger på å skrive om livene sine?

• Liker 1
Skrevet

Det er dette inntrykket jeg også får. Jeg tror mange av dem som følger henne også er unge, og synes at verden skal være et NAV-paradis hvor alenemødre først skal shoppe, tenke interiør og kle opp barna sine i fine klær før de gjør nytte for seg. Hun er liksom en helt fordi hun var 15 år da hun fikk barn og det går fint med barnet... All konstruktiv kritikk preller av.

• Liker 6
Skrevet

herregud. har hun FANS?? trodde det var kun kjendiser som hadde fans jeg.

jeg vil også ha fans vel.. må jeg lage blogg for å få det? :gjeiper:

ja-neei, du får legge igjen en salve der og deretter slutte å lese om det miserable livet hennes. antar at bloggere ikke er så glad i å miste lesere?

har aldri lest en eneste blogg i hele mitt liv, men har hørt rykter om at de tjener penger på å skrive om livene sine?

Leserne som hoier og heier om hvor perfekt hun er og at hun ALDRI skal kritisereres for hun er jo bare best fordi hun ble mamma som 15-åring ( det er da flere som blir mor i den alderen ) kaller jeg for fans ja, for de blir helt rabiate om du kommer med kritikk.

• Liker 2
Skrevet

Leserne som hoier og heier om hvor perfekt hun er og at hun ALDRI skal kritisereres for hun er jo bare best fordi hun ble mamma som 15-åring ( det er da flere som blir mor i den alderen ) kaller jeg for fans ja, for de blir helt rabiate om du kommer med kritikk.

:skratte: phhuuu, kritiser de også da vel! si at de er en gjeng inkompetente nav-vankere og det andre greiene du sa her.. og slutt å les bloggen hennes!! :)

snakk rett fra levra, si hva du mener. det gjør deg nok godt skal du se :)

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...