Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 Hvorfor er det rart? Fordi de er damer, og ikke jenter... Hva tenker du hvis en 50 år gammel mann kaller seg for en gutt? 4
Genesis Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 fordi dere er kvinner! jente kan man ikke strekke lenger enn max 30 3
Gjest Blondie65 Skrevet 15. oktober 2011 #5 Skrevet 15. oktober 2011 Fordi de er damer, og ikke jenter... Hva tenker du hvis en 50 år gammel mann kaller seg for en gutt? Jeg tenker at det er slik han ser på seg selv. Jeg synes det er like unaturlig med dame eller jente for min del og vet ikke helt hva jeg ville sagt. Kvinne kanskje?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #6 Skrevet 15. oktober 2011 Er ikke det veldig rart? jeg er over 40 og er langt fra en dame, slik jeg definerer ordet dame. Så hvis det er unormalt og si jente får jeg heller si kvinne, syns det er feil og.. 2
Gjest Raindrops Skrevet 15. oktober 2011 #7 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg synes det er like rart som "Leken gutt på 45 søker(...)". Helt i orden at man føler seg ung på innsiden, men jeg synes det er merkelig likevel. 5
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2011 #8 Skrevet 15. oktober 2011 He he. Jeg kaller meg av og til for dame, og av og til for jente. Jeg er 39. Men ser vel mer ut som jeg er 30-32. Så jeg går vel over til å kalle meg mer og mer for dame. Kvinne er kanskje et riktigere ord, men det er liksom ikke helt i vokubularet mitt når det gjelder det muntlige språket. 1
Tabris Skrevet 15. oktober 2011 #9 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg synes dette er et fenomen som sier litt om jaget etter å være evig ungdom. Man skal ikke ha rynker, man skal ikke ha grått hår, og helst skal man oppføre seg, kle seg og se ut som om man er 22 til man er langt over tredve. Jeg synes det blir litt panisk og pinlig, det hele. Man er jente når man er under 18 år. At det å bli 18 ikke er et magisk øyeblikk som gjør at man nødvendigvis føler seg som "kvinne" der og da er selvsagt forståelig. Men hvis man fortsatt føler seg som "jente" når man nærmer seg de tredve, så frister det å si "grow up". 6
Gjest Wanted Skrevet 15. oktober 2011 #10 Skrevet 15. oktober 2011 Synes det høres helt idiotisk ut. Jenter og gutter er man ikke lengre når man bikker 30. 1
Kråkesaks Skrevet 15. oktober 2011 #11 Skrevet 15. oktober 2011 Det kommer an på sammenhengen. Jeg ville ikke sagt eller skrevet "jeg er en jente som...", men om vi er venninner som skal treffes så kan det hende jeg kaller det jentekveld. Menn bruker jo også begrepet guttekveld/guttetur. Det er bare å se på tv-programmet "Gutta på tur". Det var ikke barn på tur, men mannfolk. 5
Larry Croft Skrevet 15. oktober 2011 #12 Skrevet 15. oktober 2011 Huff synes det høres patetisk ut når folk i godt voksen alder kaller seg jente/gutt. Når jeg har bikka 30 kommer jeg ikke til å kalle meg jente lenger, dame/kvinne er vell mer passende da kanskje. Men siden jeg nå er 18 kommer jeg til å referere til meg som selv som jente.
Gjest Consensio Skrevet 15. oktober 2011 #13 Skrevet 15. oktober 2011 fordi dere er kvinner! jente kan man ikke strekke lenger enn max 30 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #14 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg synes dette er et fenomen som sier litt om jaget etter å være evig ungdom. Man skal ikke ha rynker, man skal ikke ha grått hår, og helst skal man oppføre seg, kle seg og se ut som om man er 22 til man er langt over tredve. Jeg synes det blir litt panisk og pinlig, det hele. Man er jente når man er under 18 år. At det å bli 18 ikke er et magisk øyeblikk som gjør at man nødvendigvis føler seg som "kvinne" der og da er selvsagt forståelig. Men hvis man fortsatt føler seg som "jente" når man nærmer seg de tredve, så frister det å si "grow up". Jeg tror du selv er en del år over 20. Så da må jeg spørre om du har kalt deg dame i disse årene? Selv synes jeg ordet dame blir litt fremmed. Mange forbinder nok ordet dame med "damete", og det er jo en del som ikke klarer å identifisere seg med det. Jente blir liksom litt mindre høytidelig. Mens kvinne er et litt fremmed ord i det muntlige språket. 1
Gjest Raindrops Skrevet 15. oktober 2011 #15 Skrevet 15. oktober 2011 Det kommer an på sammenhengen. Jeg ville ikke sagt eller skrevet "jeg er en jente som...", men om vi er venninner som skal treffes så kan det hende jeg kaller det jentekveld. Menn bruker jo også begrepet guttekveld/guttetur. Det er bare å se på tv-programmet "Gutta på tur". Det var ikke barn på tur, men mannfolk. Det er jeg enig i, og det blir for meg noe helt annet. Hvis jeg, mamma og bestemor drar på langtur så kaller vi det gjerne for jentetur, selv om både mamma og bestemor er langt fra noen ungjenter. I slike sammenhenger har jeg uansett inntrykk av at det sies mer med humor, og ikke er like seriøst ment som når man sier at man er en 43 år gammel jente. 2
Tabris Skrevet 15. oktober 2011 #16 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg tror du selv er en del år over 20. Så da må jeg spørre om du har kalt deg dame i disse årene? Selv synes jeg ordet dame blir litt fremmed. Mange forbinder nok ordet dame med "damete", og det er jo en del som ikke klarer å identifisere seg med det. Jente blir liksom litt mindre høytidelig. Mens kvinne er et litt fremmed ord i det muntlige språket. Jeg må innrømme at jeg ikke kan huske en situasjon hvor jeg har trengt å omtale meg selv som noe. Men skriftlig så kaller jeg meg selv kvinne, det er jo det jeg er. Jeg er 34 år, og er ikke jente lenger. 2
Gjest Consensio Skrevet 15. oktober 2011 #17 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg synes dette er et fenomen som sier litt om jaget etter å være evig ungdom. Man skal ikke ha rynker, man skal ikke ha grått hår, og helst skal man oppføre seg, kle seg og se ut som om man er 22 til man er langt over tredve. Jeg synes det blir litt panisk og pinlig, det hele. Man er jente når man er under 18 år. At det å bli 18 ikke er et magisk øyeblikk som gjør at man nødvendigvis føler seg som "kvinne" der og da er selvsagt forståelig. Men hvis man fortsatt føler seg som "jente" når man nærmer seg de tredve, så frister det å si "grow up". Jeg liker å bli eldre, jeg er en av de få som faktisk syns det er litt kult at jeg begynner å få grå hår , jeg prøver ikke være noe yngre enn hva jeg er. Men jeg omtaler meg selv som jente i mange settinger likevel. Om jeg skulle skrevet en jobbsøknad så ville jeg jo selvsagt brukt ordet kvinne, men på fjesboka, forum som kg o.l. så bruker jeg ofte jente. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #19 Skrevet 15. oktober 2011 Synes det er vanskelig å finne rett betegnelse selv. Er midt i 40-årene, men ikke veldig fortrolig med kvinne/dame, samtidig som jeg synes det blir feil å omtales som jente. Reagerer jo også på menn som omtaler seg som gutter. Skal ikke være lett dette 1
pinar Skrevet 15. oktober 2011 #20 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg klarer ikke å beskrive meg selv som dame/kvinne. Det høres i mitt hode fremmed og feil ut. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå