AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg går 2året ingeniør, og jeg hater å snakke engelsk. Jeg var flink før, men så har jeg glemt det ut, og det har blitt værre med årene. Nå er det nesten flaut å snakke engelsk, fordi jeg aldri gjør det.. Føler meg rett og slett dum ! I syden har kjæresten min snakket for meg.. Jeg får helt jernteppe og føler meg helt sinnsykt teit. Men når jeg blir ingenør må jeg vel kunne snakke engelsk? Eller kan jeg greie meg uten i stor grad? Råd eller tips? Jeg skjønner engelsk , leser ofte engelsk og ser filmer uten tekst. Er også god på å skrive engelsk, det er kun snakkinga.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 Noen av fagene dine er vel på engelsk? Det er jo en kjempefordel å føle seg relativt trygg på engelsk både i jobbsammenheng og ellers. Du sier at du var flink før, og da tror jeg nok du har det i deg. Man trenger bare å varmes opp litt før det glir. Mitt råd er å ikke unngå å snakke engelsk, men kast deg ut i det og vit at det blir bedre jo mer du snakker. Tenk på engelsk av og til, snakk med deg selv på engelsk, finn tekstene til sanger du liker og syng høyt eller les ut tekstene. Øvelse gjør mester og du har det nok i deg! 1
Cata Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 Ja, du må snakke engelsk. Hvor mye kommer naturligvis an på hvilket fagområde du utdanner deg innen. Jeg vil tro en bygningsingeniør som kun jobber innen Norges grenser slipper langt billigere unna enn en ingeniør i materialteknikk i offshorebransjen, men tror nok også bygningsingeniører må snakke med utenlandske leverandører f.eks. Kast deg ut i det og begynn å trene. Jo mer du snakker, jo sikrere blir du. Om nødvendig, snakk med deg selv når du er hjemme alene. Og som skrevet over her - øv deg i å tenke på engelsk, sånn at du slipper å oversette når den dagen kommer at du skal praktisere. Da føles det bare helt naturlig å bruke det språket. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg går 2året ingeniør, og jeg hater å snakke engelsk. Jeg var flink før, men så har jeg glemt det ut, og det har blitt værre med årene. Nå er det nesten flaut å snakke engelsk, fordi jeg aldri gjør det.. Føler meg rett og slett dum ! I syden har kjæresten min snakket for meg.. Jeg får helt jernteppe og føler meg helt sinnsykt teit. Men når jeg blir ingenør må jeg vel kunne snakke engelsk? Eller kan jeg greie meg uten i stor grad? Råd eller tips? Jeg skjønner engelsk , leser ofte engelsk og ser filmer uten tekst. Er også god på å skrive engelsk, det er kun snakkinga. Les høyt til deg selv når du leser,da får du øvd på uttalen. For å bli bedre og mer komfortabel med å snakke engelsk så må du engasjere deg i samtaler hvor du snakker engelsk, det er det beste. Har du engelsk talende venner, så snakk med dem mye. Still spørsmål til deg selv på engelsk så svarer du på dem. Gjerne relater spørsmålene med faget ditt. Hvordan er uttalen din i forhold til dette ?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #5 Skrevet 15. oktober 2011 Takk for gode svar! Var litt redd for å få negative kommentarer, men dere er bare hjelpsomme og gode. Takk! Jeg skal øve øve øve Når det gjelder Jagland er engelsken bedre enn hans. Utrolig at han greide å få en så vitkig jobb med så dårlig engelsk, men han gjør så godt han kan
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. oktober 2011 #6 Skrevet 15. oktober 2011 Øvelse gjør mester Hvis du ikke har så mange å øve med, så ta deg en tur på biblioteket og spør etter engelsk språkkurs. Hvis de ikke har selv, kan de gjerne låne fra andre biblioteker. Du trenger ikke å ta nybegynnerkurset, vet det finnes flere kurs som fokuserer på forbedret uttale etc Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #7 Skrevet 15. oktober 2011 Det er slett ikke alle ingeniørjobber du trenger engelsk til. Samboer er ingeniør og bruker aldri engelsk på jobb. Men det kommer selvsagt an på hvilken bransje du sikter mot. Anbefaler et par uker på språkkurs i England, USA eller Australia om du ønsker å få mer flyt i språket ditt. Det virker ikke som om du trenger mer enn litt selvtillit og øvelse.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #8 Skrevet 15. oktober 2011 Som alle andre har sagt,detkommer ann hviken ingeniørutdannelse du tar / hvilken bransje du skal arbeide i. Jeg arbeider i oljeindustrien i et amerikansk firma, og der er arbeidsspråket engelsk både onshore og offshore.
Gjest Lille-pus Skrevet 15. oktober 2011 #9 Skrevet 15. oktober 2011 Det du opplever er så absolutt ikke uvalig Kanskje det er litt "norsk" på sitt litt snodige vis. Jeg har opplevd så mange landsmenn (og -kvinner) som, når de må snakke engelsk i andre nordmenns påhør opplever akkurat det samme som det du gjør Du leser engelske bøker, og har et godt ordforråd, men mangler litt av praksisen. Mitt forslag er kanskje litt utradisonelt, men jeg tror det vil være den lille boosten du kanskje trenger; en London-tur, en weekend-tur. Gjerne sammen med venninner eller sambo, men tilby deg å bestille øl ved disken på pub'en Gå noen shhopping-stiper uten sambo på slep. Finn anrenaer hvor du ikke opplever at du kan overlate all snakkingen til folk du reiser sammen Jeg har være den som alltid måtte ta meg av snakkingen - og språk må brukes for å holde seg levende i hjernen, men det kommer rasende fort tilbake når du bruker det Fra egen praksis vil jeg si at det varierer litt i hvilken grad du blir "nødt" til å bruke engelsken din i yrekt, men før eller siden vil du, enten i yrkesutøvelse eller som privatperson, komme til å måtte prøve deg. Og det går godt skjønner du :)
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #10 Skrevet 15. oktober 2011 Når det gjelder Jagland er engelsken bedre enn hans. Utrolig at han greide å få en så vitkig jobb med så dårlig engelsk, men han gjør så godt han kan Jaglands engelsk er ikke så dårlig. De som mener det kan umulig ha noe særlig internasjonal erfaring. En ting som kan være nyttig hvis man synes muntlig engelsk er vanskelig er å droppe å prøve å få til perfekt amerikansk (eller engelsk) uttale og heller gå for noe litt mer gebrokkent. Det er godt mulig at det vil gjøre at ting flyter bedre og kan faktisk være enklere å forstå enn dårlig immitasjon av amerikansk/engelsk. Sistnevnte krever ofte at man bruker mye tid å lære seg individuelle lyder (ofte med lærer) fra grunnen av for å få til riktig.
otilie Skrevet 15. oktober 2011 #11 Skrevet 15. oktober 2011 på ungdomsskolen sa læreren at vi skulle gå rundt hjemme og snakke engelsk med oss selv fks gå rundt på kjøkkenet og si høyt 'now i am in the kitchen. this is a cup, this is a spoon osv....' virker skikkelig helteit, men det funker! Nå føler jeg meg ganske trygg med engelsken, men det er en metode jeg syns virker ganske grei! Bare snakke engelsk, egentlig!! Lese engelsk høyt fra engelske bøker..... herme etter det de sier på Tven.... er vel best om du bor alene da.. Men du kan sikkert få med deg en bekjent og bare snakke engelsk.... er det som er det beste.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #12 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg vet ikke hvor mye engelsk man trenger som ingeniør, men min erfaring er at det uansett bare skal littegrann trening til før det går helt naturlig. Jeg har alltid vært sjenert, likte ikke snakke engelsk i timene på skolen osv, men tok et semesters utveksling i et engelsktalende land, og da løsnet det. Etter noen uker tenkte jeg på engelsk, og brydde meg ikke så mye om uttalen (den er ganske norsk..). Senere har jeg hatt en del fag på engelsk ved universitetet, både på bachelor- og masternivå, hvor vi er nødt til å holde presentasjoner på engelsk, og har jobbet med en enkelsktalende sjef. Det går faktisk helt fint det også Så jeg er sikker på at det ikke er noe å bekymre seg for, bare gjør ditt beste på studiet og søk på de jobbene du vil ha, det er ikke noe å bekymre seg for!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå