Gå til innhold

Elitenettverk for de beste studentene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er til en viss grad for dette, er jo absolutt til nytte for de studentene det gjelder. MEN igjen må man tenke på "alle de andre" studentene som OGSÅ vil ut i jobb, men som ikke studerer innen økonomi/administrasjon, eller har muligheten til å reise rundt til slike møter med næringslivet. Det er jo absolutt en fordel at arbeidslivet direkte inkluderes med studiehverdagen, men det er jo forferdelig mange som faller utfor en slik ordning. Slik vil det jo alltid være. Skal en ha en slik ordning for noen, bør en prøve å få i gang slike workshops for andre studieretninger også.

Skrevet

For. Vi trenger flinke folk, og hva er da bedre enn å la dem få anledning til å dyrke sine talenter? Det kan blåse hardt på toppene og da er det greit å ha et nettverk som vet hva det er snakk om.

Det betyr ikke at vi ikke trenger de som er litt mer middelhavsfarere også, men dem er det tross alt flere av så de finner lettere andre på sitt nivå å "mingle" med.

• Liker 1
Skrevet

Helt ok at næringslivet knytter forbindelser med fremtidige arbeidstakere, men dette "elitenettverket" ser jo ut til å bare gjelder for øk/adm. retningene. Det siste vi trenger er flere arenaer for "viktigperer" som stort sett bare flytter papirer. Det som behøves er tilsvarende nettverk for ingeniører og andre som faktisk skaper verdiene.

• Liker 5
Skrevet

Helt ok at næringslivet knytter forbindelser med fremtidige arbeidstakere, men dette "elitenettverket" ser jo ut til å bare gjelder for øk/adm. retningene. Det siste vi trenger er flere arenaer for "viktigperer" som stort sett bare flytter papirer. Det som behøves er tilsvarende nettverk for ingeniører og andre som faktisk skaper verdiene.

Øk.adm. skaper nok verdier de også, men det er en annen sak. Dette spesifikke nettverket synes jeg bare er varm luft, jeg fyller selv kravene og kjenner flere som er medlemmer, men jeg oppfatter ingen av dem som spesielt elite på noe vis (inkludert faglig), med unntak av at de har en veldig sterk lyst til å komme seg opp og frem. Personlig synes jeg det er et temmelig uinteressant fokus. Nettverk er en fin ting, men for min del synes jeg at jeg får mer ut av å ha et bredere faglig nettverk (også med andre faggrupper) og med mennesker som er ulike meg.

• Liker 2
Skrevet

For. For noen år siden ville jeg nok ikke likt tanken i det hele tatt, men det er faktisk viktig for samfunnet å ta vare på de skarpeste hodene også, og ikke bare passe på å ta vare på de som faller mellom stolene.

Skrevet

Jeg er for. Man trenger ambisiøse folk som setter seg høye mål i livet, og nettverket kan bli en gulrot å strekke seg etter.

Skrevet

Les her : http://www.dn.no/talent/article2238968.ece

Hva synes dere ? Er dere for eller imot dette konseptet ?

Det jeg synes er underlig er karakterkravet på B for å bli tatt opp, ikke at det er urimelig men det er stor forskjell mellom skolene.

Å få B i snitt på BI er en smal sak, å få det på NHH,UiO eller NTNU er en langt større prestasjon.

• Liker 2
Gjest Marregutt
Skrevet

Det jeg synes er underlig er karakterkravet på B for å bli tatt opp, ikke at det er urimelig men det er stor forskjell mellom skolene.

Å få B i snitt på BI er en smal sak, å få det på NHH,UiO eller NTNU er en langt større prestasjon.

Å få B i snitt på BI er en smal sak..? Snakker du av erfaring? Jeg jobber mye hardere enn mange jeg kjenner på NHH, fortsatt ligger jeg og vipper mellom C/B i snitt. NHH-studentene håver inn gode karakterer basert på arbeidsmengder som ikke er i nærheten av mine. (jeg klager ikke, vil bare høre hva du baserer feilinformasjonen din på...?)

• Liker 1
Skrevet

De som går på NHH har oppfylt ganske høye krav for å komme inn på skolen i det hele tatt , i motsetning til BI-studenter. De er da antageligvis mer strukturerte og tar ting kjappere enn BI-studentene, og da er det naturlig at de ikke behøver å bruke så mange timer for å lese f.eks - de er flinkere til å lese effektivt enn en BI-student. (Veldig enkelt sagt er gjennomsnittstudenten på NHH smartere enn gjennomsnittstudenten på BI, men bildet har noen nyanser i forhold til lesestrategier etc)

Gjest Marregutt
Skrevet

De som går på NHH har oppfylt ganske høye krav for å komme inn på skolen i det hele tatt , i motsetning til BI-studenter. De er da antageligvis mer strukturerte og tar ting kjappere enn BI-studentene, og da er det naturlig at de ikke behøver å bruke så mange timer for å lese f.eks - de er flinkere til å lese effektivt enn en BI-student. (Veldig enkelt sagt er gjennomsnittstudenten på NHH smartere enn gjennomsnittstudenten på BI, men bildet har noen nyanser i forhold til lesestrategier etc)

Så du mener at alle BI studenter går der bare fordi de ikke kommer inn på NHH? Jeg hadde kommet inn på NHH, men går på BI fordi jeg ikke ville flytte til Bergen. Eller teller kanskje ikke den årsaken?

Når jeg begynte på BI var det alt mulig av studenter der, men de dårlige studentene blir silt ut etterhvert. Jeg er selv en veldig flink student (vet jeg), og jeg vet at jeg gjør det bedre enn mange på NHH. De fleste på BI er seriøse studenter som jobber hardt for karakterene, og fortjener dem.

Det "kjøpe karakterer" stempelet og den generaliseringen du farer rundt med her virker bare dust, og jeg antar at du ikke er en særlig belest person selv. Den dagen du kommer og får B i snitt på BI på strak arm, som du sier er så enkelt, så har du grunn til å påstå det du påstår.

Dust

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener da ikke at man kjøper karakterer på BI. Jeg sier bare at karaktersnittet for å komme inn på BI er lavere (ikke-eksisterende) , og det er da naturlig at man må jobbe mer for å få gode karakterer. Jeg tviler ikke på at de som går på BI jobber hardt for karakterene sine, det er jo nettopp det jeg sier at de gjør. De har et dårligere grunnlag og kanskje også dårligere studiestrategier enn NHH-studentene, og må derfor jobbe hardere. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarte å lese "kjøpe karakterer" ut av mitt innlegg - det sier kanskje litt om dine manglende lesestrategier?

• Liker 2
Gjest Marregutt
Skrevet (endret)

Jeg mener da ikke at man kjøper karakterer på BI. Jeg sier bare at karaktersnittet for å komme inn på BI er lavere (ikke-eksisterende) , og det er da naturlig at man må jobbe mer for å få gode karakterer. Jeg tviler ikke på at de som går på BI jobber hardt for karakterene sine, det er jo nettopp det jeg sier at de gjør. De har et dårligere grunnlag og kanskje også dårligere studiestrategier enn NHH-studentene, og må derfor jobbe hardere. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarte å lese "kjøpe karakterer" ut av mitt innlegg - det sier kanskje litt om dine manglende lesestrategier?

Mine manglende lesestrategier? Er du helt dust?

Det eneste kravet for å komme inn på BI er generell studiekompetanse, det har du rett i. Men Det er like vanskelig å få B i snitt der, som på NHH. Har du lest dette noe sted? Har du noen tall å peke til? Noen kilder?

Dette her vitner jo bare om din dumskap, og jeg tviler på at du har noen særlig utdannelse siden du trekker slike konklusjoner ut fra ditt eget magre oppspinn.

BI studenter har ikke et dårligere grunnlag enn NHH studentene! BI er n fantastisk skole, og de som ikke henger med i svingene fra starten av, de blir silt ut.

Ikke kom med sånne dumme påstander som det der uten at du har noen kilder eller egen erfaring og vise til. Du virker bare som en dust

Du motsier deg selv og. Først sier du den er "strak arm" å få B i snitt på BI. SÅ sier du nå at "det er naturlig at man må jobbe hardere med karakterene på BI, fordi det er lett å komme inn". Du er jo ikke enig med deg selv..?

Og alt har ikke med studiestrategier og lesestrategier (som du visstnok er så glad i) å gjøre

Endret av Marregutt
  • Liker 1
Gjest Michelle82
Skrevet

Vel, man ser av denne tråden at janteloven råder sterkt :gjeiper:

Skrevet

Marregutt: Det er bred enighet i næringslivet om at NHH rager høyere enn bi.

• Liker 7
Skrevet

Jeg syntes det er en kjempeidè. Ser meg mektig lei av alt fokuset på de som ikke gjør det bra. Der er det hjelp å få hele veien (Og det er bra) Men det må nesten være en like god mulighet for de flinke. I Norge skal de flinke trekke de svake opp og seg selv ned... Hva er riktig med det?

Skrevet

Du sier jo i den første posten din at det er en smal sak å få B-snitt på BI (altså krever liten arbeidsmengde). Nå sier du at det er naturlig at en BI-student bruker lengdre tid på å tilegne seg samme type stoff, fordi vedkommende er dummere på gjennomsnittlig basis. Du prater rundt deg selv. Hva mener du egentlig?

Dessuten kommer det veldig an på hva du ønsker. Finansspesialiseringen på BI er for eksempel anerkjent som den beste i Norge. Nhh er sterkere på samfunnsøkonomi og økonomisk analyse. Uttalelsene dine vitner om at du ikke aner hva du snakker om!

• Liker 1
Gjest Marregutt
Skrevet

Marregutt: Det er bred enighet i næringslivet om at NHH rager høyere enn bi.

Det vet jeg. Men er det derimot bred enighet om at det er "strak arm" å få B i snitt på BI?

Skrevet

Dere blander anonymbrukerene. Jeg er den som har skrevet to innlegg om at det er vanskeligere å komme inn på NHH enn BI. Jeg er ikke den som har skrevet at det er lettere å få B på BI, det har jeg ingen mulighet til å uttale meg om, da jeg ikke har gått der selv. Jeg antok at folk svarte på det innlegget de siterte, og ikke trakk inn alle andre innlegg uten tydelig forfatter. Der tok jeg visst feil :)

Marregutt: Din argumentasjon henger ikke på greip. Du tar mannen, og ikke ballen.

• Liker 1
Skrevet

Det kreves 5,4 i snitt for å komme inn på siviløkonomstudiet på BI. Vet ikke om jeg vil kalle det et nærmest åpent studium, noe andre her tydeligvis foretrekker...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...