Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starter en tråd for psykologistudenter, og også for de som lurer på noe om psykologistudiet og trenger råd.

Fint med en tråd hvor vi kan dele erfaringer om hvordan studiet er (bachelor, master, profesjon), hvor man studerer, om man syns det er lett eller vanskelig, hvorfor man tar studiet og så videre. :)

Litt om meg selv:

20 år gammel jente.

Hva: bachelor i psyk. Førsteårsstudent.

Hvor: høyskole i Norge.

Hvorfor: syns nevropsyk. er veldig spennende, og også utviklingspsyk. Havnet helt tilfeldig på psykologi, aldri hatt noe ønske om å studere det da jeg gikk på vgs, men oppdaget senere at det var veldig mye mer enn den klassiske typen psykologi som man ser i amerikanske filmer.

Fremtid: studiestedet mitt har akkurat inngått samarbeid med universitet i København, så jeg har veldig lyst til å ta en bachelor her og så ta to år til i Køben, og dermed bli psykolog. Ellers kan jeg tenke meg å ta en master, eller ta en bachelor til i et annet fag. Kunne feks. tenke meg å ta en bachelor i et mediefag og jobbe med barnetv, eller jobbe direkte med barn. Har også veldig lyst til å forske.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei! kan jeg spørre om hvor du studerer? skriver bachelor i psyk til våren og skal søke danmark, men har aldri hørt om et slikt samarbeid, nå er det jo sånn at samtilige av uni i danmark har halvert antall utenlandsstudenter på kandidaten. det nærmeste man kommer samarbeid er jo min høyskole(Lillehammer) sitt med uni i århus, men dette fordi vi har lik bachelor som de har der. dersom du ikke har fått korrekt info bør du sjekke psykologi i danmark sitt forum.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg studerer også psykologi. Håper det kan bli litt faglig snikk-snakk her.

Gjest Survival
Skrevet

Jeg har hørt at ordningen med å studere 2 år i Køben for å få tittelen psykolog, ikke er gyldig lenger? Det jeg hørte var at skolene og universitetene i Køben ikke var fornøyde med at nordmenn kom dit for å ta utdanningen for så å dra tilbake til Norge igjen etter endt utdanning, så derfor er det nå blitt et krav om at man må ha ektefelle/samboer eller familie i Danmark for å studere der?

Eller kanskje jeg er helt på jorde her.... :haar:

Skrevet (endret)

hei! kan jeg spørre om hvor du studerer? skriver bachelor i psyk til våren og skal søke danmark, men har aldri hørt om et slikt samarbeid, nå er det jo sånn at samtilige av uni i danmark har halvert antall utenlandsstudenter på kandidaten. det nærmeste man kommer samarbeid er jo min høyskole(Lillehammer) sitt med uni i århus, men dette fordi vi har lik bachelor som de har der. dersom du ikke har fått korrekt info bør du sjekke psykologi i danmark sitt forum.

Jeg studerer på samme sted som deg, og hørte nylig at det har blitt inngått samarbeid med Køben om at man HIL får 25 studieplasser på uni der... :sjenert:

Edit: Kan jeg spørre litt om hvordan år 2 og 3 er? Blir det mindre eller mer å lese, samme forelesere som første år osv?

Endret av Ethereal
Skrevet

Jeg har hørt at ordningen med å studere 2 år i Køben for å få tittelen psykolog, ikke er gyldig lenger? Det jeg hørte var at skolene og universitetene i Køben ikke var fornøyde med at nordmenn kom dit for å ta utdanningen for så å dra tilbake til Norge igjen etter endt utdanning, så derfor er det nå blitt et krav om at man må ha ektefelle/samboer eller familie i Danmark for å studere der?

Eller kanskje jeg er helt på jorde her.... :haar:

Det har jeg ikke hørt noe om! Vet at Danmark ikke er så glad for at det kommer mange norske psykologistudenter, og at de derfor strammer inn og ikke tar imot så mange studenter lenger. Såvidt jeg vet kan man fremdeles få tittelen psykolog dersom man tar bachelor i Norge og deretter to år i et annet skandinavisk land.

Dette stod på psykologidanmark.net:

For å kunne få norsk autorisasjon som psykolog etter danske studier, må du minimum ha bestått kandidatstudiet (to år) ved et dansk universitet. Mao. kan du ta bachelorgraden i utlandet, for eksempel Norge, England, USA eller Australia.

Skrevet

Jeg har noen spørsmål:

Har dere vært på utveksling? I såfall hvor, og hvordan var det?

Forskningsmetode; har dere noen tips til feks. nettsider hvor dette blir litt ordentlig forklart? Skal ha et 10poengsfag med det neste halvår, men må jo vite litt om det, men jeg forstår ikke engang det lille vi har i innføringsfaget - det er vanskelig å huske!

Er det noen bøker man burde ha, som ikke nødvendigvis er en del av pensum?

Gjest Survival
Skrevet

Det har jeg ikke hørt noe om! Vet at Danmark ikke er så glad for at det kommer mange norske psykologistudenter, og at de derfor strammer inn og ikke tar imot så mange studenter lenger. Såvidt jeg vet kan man fremdeles få tittelen psykolog dersom man tar bachelor i Norge og deretter to år i et annet skandinavisk land.

Dette stod på psykologidanmark.net:

For å kunne få norsk autorisasjon som psykolog etter danske studier, må du minimum ha bestått kandidatstudiet (to år) ved et dansk universitet. Mao. kan du ta bachelorgraden i utlandet, for eksempel Norge, England, USA eller Australia.

Okei, takk for info :)

Jeg vet ikke jeg. Dette er som sagt bare noe jeg har hørt fra en psykologistudent, men for alt jeg vet kan det være tomme rykter.

Dere som studerer psykologi forresten; Tilbyr psykologifakultetet ved NTNU integrert masterprogram i psykologi fra høsten 2012? Sånn at man kan komme seg inn med vitnemålet fra vgs? Har venninne som vil bytte studie.

Skrevet (endret)

Muligens fremtidig psykologistudent her :)

Jeg har tenkt tanken på å ta bachelor her (i Kr.Sand) på Ansgar Teologiske Høyskole fra høsten 2012. De tilbyr en utdanning som heter "Psykologi med religion og helse", noe som såvidt jeg vet ikke tilbys andre steder i landet (?).

Er det noen av dere psykologstudenter som likevel har noen tanker eller idéer om hva denne utdanningen "går ut på", f.eks til forskjell fra en "vanlig" bachelor i psykologi. Også hva man evt kan bruke denne til, om man har flere/færre (evt hvilke) jobbmuligheter etter endt studier, osv?

Jeg vet ikke helt enda hva jeg kunne tenke meg å jobbe innenfor. Jeg vet bare at jeg synes psykologi virker kjempe spennende og interessant.

Jeg kan jo nevne at jeg fra før av har en bachelor allerede, som førskolelærer. Jeg ønsker derimot ikke å jobbe som dette (i barnehage eller generelt såpass tett på mange barn hver eneste dag) av ulike årsaker, men dersom denne utdannelsen kan komme godt med på noen måte mht jobbmuligheter etter en endt psykologiutdanning, så gjerne påpek det hvis dere tror/mener det :)

Ellers kom bare med råd og tips generelt: hva vil dere som kun tar bachelor, oppnå? Hvilke jobber ser dere for dere? Hvilke jobber er realistiske å se for seg, ikke minst? Og hvilken tittel får man egentlig med en bachelor i psykologi? Noen som vet om det følger med en tittel i det hele tatt?

Og for all del, strø på med lovord om studiet hvis dere kan! ;)

Endret av Coby23
Skrevet

Muligens fremtidig psykologistudent her :)

Jeg har tenkt tanken på å ta bachelor her (i Kr.Sand) på Ansgar Teologiske Høyskole fra høsten 2012. De tilbyr en utdanning som heter "Psykologi med religion og helse", noe som såvidt jeg vet ikke tilbys andre steder i landet (?).

Er det noen av dere psykologstudenter som likevel har noen tanker eller idéer om hva denne utdanningen "går ut på", f.eks til forskjell fra en "vanlig" bachelor i psykologi. Også hva man evt kan bruke denne til, om man har flere/færre (evt hvilke) jobbmuligheter etter endt studier, osv?

Jeg kan jo nevne at jeg fra før av har en bachelor allerede, som førskolelærer. Jeg ønsker derimot ikke å jobbe som dette (i barnehage eller generelt såpass tett på mange barn hver eneste dag) av ulike årsaker, men dersom denne utdannelsen kan komme godt med på noen måte mht jobbmuligheter etter en endt psykologiutdanning, så gjerne påpek det hvis dere tror/mener det :)

Ellers kom bare med råd og tips generelt: hva vil dere som kun tar bachelor, oppnå? Hvilke jobber ser dere for dere? Hvilke jobber er realistiske å se for seg, ikke minst? Og hvilken tittel får man egentlig med en bachelor i psykologi? Noen som vet om det følger med en tittel i det hele tatt?

Og for all del, strø på med lovord om studiet hvis dere kan! ;)

Jeg tenker at det for det første kan bli vanskelig å komme inn på feks. toåring studium i et annet nordisk land etter endt bachelor. Noen steder er det visse fag som er forventet at man skal ha tatt, og det kan det jo hende at de dropper på ditt studium.

Har skumlest litt på Ansgar Teologiske Høyskoles nettsider under psykologien, og jeg syns selv det virker spennende. Teorier om hvorfor mennesker er religiøse er et tema hvertfall jeg kunne tenkt meg å lære mer om.

Jeg ser at du kan velge fritt hvilke fag du vil ha det siste året, og hvis du velger fag med religiøst innhold så vil du jo også få en bachelor med psykologifag og religionsfag. Ettersom jeg har forstått er det også det som er meningen, altså at du siste året skal fordype deg mer i religion. Slik er det ikke på en "vanlig" bachelor i psykologi.

Med bachelor i psykologi kan man gjøre mye forskjellig: gå videre på master og/eller doktorgrad, dra til et annet skandinavisk land og gå profesjon for å bli psykolog (kan bli vanskelig i ditt tilfelle), jobbe innen media, jobbe med å ansette mennesker i bedrifter osv.

Man får ingen tittel av å ta en bachelor i psykologi.

Jeg kommer ikke til å bare ta en bachelor i psykologi og la det være med det, med mindre jeg oppdager noen veldig spennende jobber som gir meg kompetanse via bacheloren jeg har. Jeg ser egentlig en bachelor i psyk. mest som en stor fordel sammen med andre bachelorer. Det blir sett på som positivt av arbeidsgiver at søker har studert psykologi (blir hvertfall vi fortalt til stadighet), og dermed tror jeg at jeg vil kunne ha en stor fordel.

Når du har tatt en bachelor i psykologi vil du ikke få tittelen psykolog, og dermed kan du ikke begynne å "behandle" folk, for å si det slik.

Jeg vil absolutt anbefale deg å søke psykologi! Det er et kjempespennende fag hvor man lærer om blant annet personlighet, hvordan mennesker fungerer i grupper, intelligens, hjernen, barn, behandling av psykisk syke, menneskers utvikling og VELDIG mye annet!

Skrevet

Dere som studerer psykologi forresten; Tilbyr psykologifakultetet ved NTNU integrert masterprogram i psykologi fra høsten 2012? Sånn at man kan komme seg inn med vitnemålet fra vgs? Har venninne som vil bytte studie.

Det vet jeg desverre ingenting om.

Skrevet (endret)

Det er 3+2 på NTNU fortsatt. Altså, ingen integrert master. Selv om de skal endre masteren i psykologi litt ved å tilby to programmer arbeids- og organisasjonspsykologi og utvikling-biologisk-læringspsykologi framfor de tre som er nå. :)

Ang tittel: du får ingen i teorien, men etter master så kan du faktisk ha f.eks "organizational psychologist" eller "organisasjonspsycholog" på visittkortet. Så lenge det ikke står psykolog på norsk.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Gjest Survival
Skrevet

Det er 3+2 på NTNU fortsatt. Altså, ingen integrert master. Selv om de skal endre masteren i psykologi litt ved å tilby to programmer arbeids- og organisasjonspsykologi og utvikling-biologisk-læringspsykologi framfor de tre som er nå. :)

Okei, tusen takk for info! :)

Skrevet

Jeg går årsenhet psykologi nå, med planer om å komme inn på profesjon (DVS ofre alt av gøye ting og sosialt liv for å få A!) Hva slags pensum har dere? Bruker dere Passer/Smith boka?

Skrevet

Jeg går årsenhet psykologi nå, med planer om å komme inn på profesjon (DVS ofre alt av gøye ting og sosialt liv for å få A!) Hva slags pensum har dere? Bruker dere Passer/Smith boka?

Jeg har brukt Passer og Smith, og syns den er veldig god når det kommer til begreper. Bruker du også Teigens historiebok? Nå bruker jeg "Psychology" av Martin, Carlson og Buskist. Forskjellen på de to bøkene er at mange av begrepene og eksemplene er i forskjellige kapitler. Banduras Bobo-doll eksperiment er ikke i samme kapittel i begge bøkene, for eksempel.

Gjest Survival
Skrevet

Kan jeg spørre om noe?

Jeg bare lurer på om dette med å studere to år i København. Foregår studiet på norsk da eller må man lære seg dansk? :)

Skrevet

Det foregår på dansk

Gjest Survival
Skrevet

Det foregår på dansk

Så alle som studerer i Danmark lærer seg dansk i løpet av tiden der, eller kan man noe på forhånd?

Er det ikke mulig å ta en bachelor i Norge for så å hoppe over på profesjon eller et studie som kan gi riktig utdanning til å praktisere klinisk psykologi som psykolog?

Skrevet

Jeg har brukt Passer og Smith, og syns den er veldig god når det kommer til begreper. Bruker du også Teigens historiebok? Nå bruker jeg "Psychology" av Martin, Carlson og Buskist. Forskjellen på de to bøkene er at mange av begrepene og eksemplene er i forskjellige kapitler. Banduras Bobo-doll eksperiment er ikke i samme kapittel i begge bøkene, for eksempel.

Jeg skjønner :) Liker også Passer/Smith boka veldig godt, synes den er underholdende og forståelig skrevet. De bruker fine eksempler som gjør at man lettere får knagger å henge de ulike temaene på. Ganske interessant også at den ene av dem har hatt Ted Bundy som student!

Ja, vi bruker Teigen boka også. Ah, skjønner. Hvordan er løpet lagt opp på bachelor egentlig? Har dere ex phil og ex fac og sånn?

Skrevet

Så alle som studerer i Danmark lærer seg dansk i løpet av tiden der, eller kan man noe på forhånd?

Er det ikke mulig å ta en bachelor i Norge for så å hoppe over på profesjon eller et studie som kan gi riktig utdanning til å praktisere klinisk psykologi som psykolog?

det er det som heter kandidat studium. Altså bachelor i norge, 2 år kandidat i danmark, så må du ha et år eller to i norge i jobb før autoris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...