Gå til innhold

Holde kattunge i bur over natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har nettopp rekruttert et nytt familiemedlem. En kattunge på tre måneder.

Ettersom de fleste i husholdningen frykter at den vil gå løpsk, klore opp sofa, stoler osv uten tilsyn, valgte de å holde den i et lite bur om natten.

Jeg personlig mener at dette er galt.. Etter hva jeg har hørt, er kattene mest aktive på natten, og da blir det jo på en måte ironisk å holde den innestengt.

Hører stadig at den mjauer, noe som i dette tilfellet representerer ubehag og derfor er et godt tegn på at dette er galt.

- Hva er deres mening vedrørende dette? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei ærligtalt.. Det synes jeg ikke er greit. Sett den på et bad hvor den har tilgang på leker, do, vann og mat.

Gjest hogwash
Skrevet

Hvorfor i alle dager rekrutterte dere den hvis dere er så redde for at den skal gå berserk?

Skrevet

Hvorfor tolker du tekst feil? :filer:

Gjest hogwash
Skrevet

Ettersom de fleste i husholdningen frykter at den vil gå løpsk, klore opp sofa, stoler osv uten tilsyn, valgte de å holde den i et lite bur om natten.

Hvorfor i alle dager rekrutterte dere den hvis dere er så redde for at den skal gå berserk?

Hvorfor tolker du tekst feil? :filer:

Kan du vennligst påpeke hva jeg tolker feil?

• Liker 1
Skrevet

Altså ut av buret, ikke ut av huset.

Skrevet

Den kan da ikke være inne i buret hele natten? Den må jo ha tilgang til både mat, vann og ikke minst katte-toalett? Nei, dette synes jeg ikke noe om i det hele tatt.

Skrevet

Jeg kan faktisk ikke forstå poenget med å få seg katt hvis den skal oppbevares i bur store deler av tiden. :roll:

Jeg har kattunge som er litt eldre nå, og i begynnelsen var den stngt ute fra stue/kjøkken om natta. Den kunne gå i gang/bad og den kunne komme inn på soverommet til meg. En 3 måneder gammel katt er jo bare en baby, den skal ha kos og nærhet.

Jeg forstår allikevel at ikke alle vil ha katt i senga, men derfra og til å putte den i et bur? Nei, jeg syns det grenser til ondskap!

Skrevet

Helt feil kattehold. Disse folka kan umulig være så kjent med arten katt.

Hvis de er redde for at den skal gå berserk, så gjør de det ikke bedre på denne måten. Å være innestengt i et bur vil bare gjøre den mer frustrert. Skal de først stenge den inne, burde de velge et rom med mat, vann, leker, do og noe den kan klore på. Katter er så aktive på natta at det er det minste den trenger.

Stakkars katt. Dette er dyreplageri.

Skrevet (endret)

Jeg får helt fnatt av dette buropplegget. Ser rundt meg at det er poppis å ha hunden innestengt i bur både om natten og om dagen, og syns folk heller burde avstå fra hunder og katter hvis alternativet er å ha dem i bur som om de skulle vært en kanin eller et marsvin.

...og familiemedlem?? Regner med at ingen andre i familien tilbringer tid i bur?

Endret av Kosemose
  • Liker 5
Skrevet

Alle kjæledyr må øves opp til å "oppføre seg" når de er alene og løse i huset. Denne treningen kan ikke utføres i et bur. Det at dette absolutt ikke er et burdyr, bør tas til rette. Som andre har nevnt så kan et bad være et fint oppholdelses rom nattestid for en katt man er usikker på.

Skrevet

Jeg får helt fnatt av dette buropplegget. Ser rundt meg at det er poppis å ha hunden innestengt i bur både om natten og om dagen, og syns folk heller burde avstå fra hunder og katter hvis alternativet er å ha dem i bur som om de skulle vært en kanin eller et marsvin.

...og familiemedlem?? Regner med at ingen andre i familien tilbringer tid i bur?

Bare for å nevne det, så skal ikke kaniner være kontinuerlig i bur heller.

Jeg er enig i at det kan være en ide å ha katten på badet, bare husk på å ha dolokket nede hvis det er do på badet.

Skrevet

Hm, vi hadde katt i huset i hele min barndom og jeg kan virkelig ikke huske at de noensinne gikk berserk om natta. De kunne nok ha tendensen i vilter lek mens de enda var fulle av "tenåringshormoner" :fnise: , men både stue og kjøkken og møbler var helt intakt om morgenen. Muligens med et og annet lite uhell i form av en dam på gulvet mens de enda var små, men som regel gikk de på "skåla" da også.

• Liker 1
Skrevet

Dette var virkelig slemt. Ja, det er naturlig for katter å være mest aktive om natten. Derfor er dette dyreplageri. Dersom dere er redde for leiligheten, er det jo bare å ha kattungen inne på badet. Hvorfor har dere ikke tenkt på dette? Dere virker å ikke ha peiling på katt i det hele tatt.

Skrevet

Bare for å nevne det, så skal ikke kaniner være kontinuerlig i bur heller.

Jeg er enig i at det kan være en ide å ha katten på badet, bare husk på å ha dolokket nede hvis det er do på badet.

Vet du, jeg er helt enig med deg, og tenkte på det da jeg skrev det. Kaniner som lever hele livet sitt i "store bur" lever dårlige kaninliv.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Hei.

Ettersom de fleste i husholdningen frykter at den vil gå løpsk, klore opp sofa, stoler osv uten tilsyn,-

Jeg personlig mener at dette er galt.. Etter hva jeg har hørt, er kattene mest aktive på natten, og da blir det jo på en måte ironisk å holde den innestengt.

Hører stadig at den mjauer, noe som i dette tilfellet representerer ubehag og derfor er et godt tegn på at dette er galt.

- Hva er deres mening vedrørende dette? :forvirret:

Her tror jeg nesten vi må få litt mer bagrunnsinformasjon....

- du sier "de fleste i husholdningen frykter..." Var det slik at "de fleste i husholdningen" ønsket å ta imot denne lille tassen ?

- forestillingen om at "frykter at den vil gå løpsk, klore opp sofa, stoler osv uten tilsyn", er dette noe "de fleste" har erfaring med ? Eller er det en forestilling man har generert basert på noe man har hørt, lest eller "blitt fortalt" ? Med andre ord; hvor kommer forestillingen om at kattungen vil ødelegge møblene fra ?

- "valgte de å holde den i et lite bur om natten." Betyr dette utsaget at det er dine foreldre som er "de fleste i husholdningen", og at de (de voksne) egentlig ikke vil ha en kattunge ?

Er du et av "barna" i husholdningen ? - og har barna "presset" frem valget om å ha en kattunge ? Hvordan kom kattungen inn i familien ? Var det en kattunge en av familiens barn "bare kom hjem med" ?

Utifra det du skriver så høres det nemlig ut som du ikke har noe som helst du skulle ha sagt i det huset du bor siden du skriver på KG mens du passivt "Hører stadig at den mjauer, noe som i dette tilfellet representerer ubehag og derfor er et godt tegn på at dette er galt."

:klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...