AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Vi er litt bekymret fordi sønnen vår på 13 viser antydning til å legge på seg til tross for at han er aktiv med idrett/trening (både organisert og på eget initiativ) 10-15 timer i uka. Han sykler, jogger, går på ski, spiller fotball osv. Kostholdet vårt er nok ganske gjennomsnittlig. Fisk/rent kjøtt med grønnsaker de fleste dager. Prøver å unngå halvfabrikata, men må innrømme at vi noen ganger velger den enkle utveien med frossenpizza eller posegryte. Taco, hjemmelaget pizza eller lignende til fredagskos. Kjeks og kaker er en sjeldenhet hos oss, stort sett kun til bursdager og andre feiringer. Brus drikkes kun på lørdager. På lørdager får han en halvliter brus og en boks pringles eller annet potetgull. Er dette for mye? Jeg vil ikke si at han er overvektig, men han er litt "rund i kantene". Så lenge han trener så aktivt som nå så vil han nok ikke få et vektproblem. Men vi vet jo at mange tenåringer dropper ut av idretten de driver på med i løpet av ungdomsskoletida, og vi er redd for hva som kan skje dersom vår gutt slutter å trene. Bør vi være føre var og legge om til et magrere kosthold FØR han eventuelt blir mindre aktiv sånn at vi har kommet problemet i forkjøpet? Eller bør vi bare fortsette som før så lenge han trener og håpe at han ikke dropper ut?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg tenker at han er i den alderen der det er like før han får en vekstspurt, og da vil han vokse seg inn i sin nye vekt. Det er ikke uvanlig at barn/ungdom legger litt på seg (blir litt rundere i kantene som du sier) like før de begynner på denne vekstspurten i puberteten. 2
Gjest skolelærer Skrevet 16. oktober 2011 #3 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg jobber som lærer på en ungdomsskole og kan si hvorfor sønnen din legger vekt på seg. Jeg vil tippe, at det er ikke matpakke har tar med seg hjemmefra, men gjerne 50 kr. Vi har kantina på skolen men utvalget der er heller ikke bra (sjokomelk, nuddler, boller...). Jeg ser til ogmed mange elever gå til skolen gjennom KIWI butikk og de tar med seg Kola og BigBite eller noe lignende. Det er den "usunlige" for deg søpelmaten som er grunn til at gutten din blir støre.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #4 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg jobber som lærer på en ungdomsskole og kan si hvorfor sønnen din legger vekt på seg. Jeg vil tippe, at det er ikke matpakke har tar med seg hjemmefra, men gjerne 50 kr. Vi har kantina på skolen men utvalget der er heller ikke bra (sjokomelk, nuddler, boller...). Jeg ser til ogmed mange elever gå til skolen gjennom KIWI butikk og de tar med seg Kola og BigBite eller noe lignende. Det er den "usunlige" for deg søpelmaten som er grunn til at gutten din blir støre. Rart så mye du vet om oss til tross for at du ikke kjenner oss. Men nei, han har nok ikke 50 kr med seg på skolen hver dag. Han får matpakke hjemmefra. Og vi har ganske god kontroll på hva pengene hans går til (et nytt dataspill, ny fotball, fancy treningsutstyr som vi kun dekker inntil en viss pris som er fornuftig osv), så han har rett og slett ikke masse penger tilgjengelig til den usynlige søppelmaten. Vi får håpe det er som AB i innleg #2 skriver, at han vil vokse det av seg. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå