AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 Heisann. Jeg er en 18 år gammel jente som endelig har funnet ut hva jeg ønsker å utdanne meg til, nemlig ambulansearbeider. Jeg er godt i gang med tredjeåret på videregående nå, så har ikke så lenge igjen. Har lite lyst å gå vgs enda en gang, og lurer derfor på om noen veit om det går an å ta ambulansearbeider-utdanning andre steder enn vgs (høyskole, kurs o.l.), eller MÅ jeg gå opp igjen videregående for å få denne utdanningen? Jeg går musikklinjen nå, om det har noe å si. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 http://www.ambulansearbeider.no/grunnutdanning.html Ev kan du ta sykepleie, og deretter videreutdanning i anestesi, akuttsykepleie eller muligens paramedic.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 Paramedic kan hun ikke ta, da dette krever at du er autorisert ambulansearbeider med erfaring. Sykepleie kvalifiserer deg ikke til å jobbe på ambulanse uansett hvilken spesialisering du måtte ta og det er en lang vei fra sykepleier til ambulansearbeider (enten ta programfagene i helse og sosial+ambulansefag+læretid+fagprøve som privatist eller ta noen kurs, være heldig nok til å klare å få en assistentjobb for så å beholde den i minst tre år der du tilegner deg kunnskap tilsvarende læreplanen og så tar en spesiell eksamen og fagprøve som praksiskandidat). Den mest realistiske retningen (som kanskje likevel ikke er så ekstremt realistisk) er å ta helse og sosial og ambulansefag som privatist (kun programfagene, siden hun allerede har fellesfagene) og så prøve å skaffe seg læreplass eller erfaring på annen måte for så å ta fagprøven etter 2/3 år. Dette må du i utgangspunktet betale for selv, siden du mister både ungdomsrett og voksenrett når du fullfører VGS og dermed egentlig ikke har rett til gratis utdanning.
paddington Skrevet 16. oktober 2011 #4 Skrevet 16. oktober 2011 At man som sykepleier ikke kan jobbe som ambulansearbeider er nok riktig, men at man ikke kan være med i ambulanse i jobben sin er feil. Både anestesisykepleierer og anestesileger kan være aktuelle for å være med på utrykning i en ambulanse, og f.eks kan leger og sykepleiere på en barneavdeling/nyfødt intensiv være aktuelle for å være med på en transport av en syk nyfødt/barn. Det er ikke kun ambulansearbeidere som er med i ambulansen til enhver tid. Men for å jobbe som ambulansearbeider, så må du nok ha akkurat den utdanningen. Dersom du er interessert i akuttmedisin, og har generell studiekompetanse - er det nok mer "akuttmedisin" i hverdagen til en anestesisykepleier enn en ambulansearbeider. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå