Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lite julepynt. Vi feirer sjelden jul her hjemme og pynter bare litt her og der til vanlig.

Men i år har jeg lyst til å lage skikkelig julestemning hos oss.

Har tittet litt rundt i butikker, men finner bare skrap :( ELLER små dingser som koster en formue.

Skal kjøpe noen terracottapotter og male dem røde, slik at de kan være bjeller i vinduene, men utenom dette er jeg helt uten inspirasjon. Har selvsagt pepperkakehjerter som skal henges opp, men jeg trenger MER!

Kan gjerne lage ting selv, men ikke hvis det er pirkearbeid. :kul: Liker best ting som blir ferdig ganske fort...

Tar gjerne i mot tips om litt "røff" julepynt som gjør mye ut av seg. Den bør ikke koste altfor mye heller.

Har mest lyst på litt store ting, ikke bittesmå duppeditter og er ikke spesielt glad i blanke, glitrende kuler og glitter (greit på et juletre, men ikke som pynt ellers).

Skrevet

Jeg synes faktisk at nille har mye billig julepynt. Varer sikkert ikke å 10 år, men en stund i alle fall :blunke:

Skrevet

Jeg har tittet på -nille, Europris og Big m.m.

Men det er så dillete alt jeg finner. Det eneste er at jeg kanskje finner materialer til å lage noe selv.. men mangler som sagt inspirasjonen.

Eller kanskje jeg var i feil -nille-butikk (evt. var det for mange eldre damen som flokket seg ved den aktuelle hylla :ler: ).

Skal gjøre et nytt forsøk...

*noterer -nille på lista over steder jeg bør besøke igjen*

Skrevet

Skal en tur på Smart-Club i dag eller på mandag.

Men de har vel mye sånt "glassmagasin"-ting som koster masse penger? Er ikke julete nok til å bruke for mye penger på denne høytiden desverre.

Men jeg skal se hva jeg finner der oppe.

Biltema burde jo ha noe dill også?

Skrevet

A-møbler, der har de mange billige ting. Kan må kanskje shoppe litt her og der....men husk Lea i januar kan du kjøpe fancy julepynt til en billig penge, det tenker alltid jeg på, men jeg er så lei i januar at jeg ikke gidder å kjøpe, selv om det hadde vært lurt.

Skrevet

Bohus har en del utvalg hvertfall, aner ikke hvordan tingene er.

Skrevet

Billige nisser kan du lage av: en utgått lyspære, en ødelagt strømpebukse, et par små øyne og litt skinn eller bomull og sånne remser du kan lage lue av. Husker ikke hva de heter.

Du kler lyspæren med en lys strømpe buksedel, knytter den på toppen. Snur lyspæren opp ned slik at den brede enden blir nede. Limer på slike små rullende øyne, du kjøper i hobby butikken, gjerne et par briller også. Limer på litt skinn til lugg og skjegg. Sett så på luen og vips , så har du et fint nissehode.

Skal prøve og ta et bilde og legge det inn i albumet senere i dag. :P

Skrevet

Jeg synes det blir mere jul av å bytte ut de dagligdagse tekstilene med tekstiler i julefarger. Fordrar ikke julemønster, så her blir det røde duker, røde puter i sofaen, bånd på gardinene osv.. En miliard smånisser kan ikke skape samme stemning for meg. Ellers synes jeg det blir finere med noen få og enkle ting i klassisk elegant stil, enn med masse billig pynt fra nille. Og om en ikke kjøper det billigste så varer tingene lenge, og det er fint for en som ikke vil løpe og kjøpe nytt hvert år (tviler på du vil det siden du ikke er såååå glad i jula).

Gjest Tristessa
Skrevet

Kremmerhuset har mye julepynt som er ganske søt, synes jeg.

Skrevet

Fant ikke så mye i dag, men var innom Bohus og fant to stooore julekopper og en bolle i samme stil. Og på Biltema fikk jeg tak i billig sløfebånd. Skal knytes rundt lysestaker og sånt.

Mangler fortsatt ting og tang, så kom med flere forslag.

Utgåtte lyspærer har vi masse av, så jeg titter gjerne på et bilde.

Har også mye rødt (tekstiler, puter osv.) så dette blir neppe noe problem.

Skrevet

Ville bare si at det med terakottapottene var en god ide Lea.

*noterer i gode ideér boken*

Jeg har desverre ikke noen gode tips til deg. Var nemlig på julebord i går... :dagen-derpå-smiley:

Jennifer

Skrevet

Hos Panduro hobby er det mye fin julepynt og masse man kan lage selv, og det syns jeg er kos

Skrevet

Dørkrans: :nisse:

Lim store og små nøtter tett i tett på en halmkrans. (bruk limpistol) Hvis det er steder du ikke får dekket kransen, kan du putte inn gulltråder, mose eller annen dekor fra f.eks hobbybutikk.

Noen av nøttene kan sprayes med gullspray før du limer de på, eller du kan lime på gullkuler innimellom. Jeg har hengt en messingbjelle i rødt sløyfebånd i midten av kransen. Du kan ha silkebånd rundt, nissepar i midten - bruk fantasien.

Når nøttene er limt på er det lurt å spraye over med klarlakk. Da blir kransen penere og holder seg bedre.

Oppheng til julekort: :nisse:

Alle julekort, både med og uten bilder, fester jeg på et bredt rødt silkebånd med gullkanter, som henger langs dørkarmen.

Julekortene festes på silkebåndet med pittesmå klesklyper med dekor på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med halmbukker? De bruker ikke koste så mye, er ganske diskre og ikke glorete, og så finnes det mye andre halmfigurer enn bare bukker også nå.

Annonse
Skrevet

Takk for ideer.

Halmbukker ja.. god idè.

Men jeg er redd for at vofsen vil synes disse er litt for spennende desverre.

Krans skal jeg få til og hvis jeg får noen julekort, så skal jeg bruke dem til pynt.

Nå har jeg pyntet en stygg adventstake i smijern med røde sløyfer og skal sette røde sløyfer på alt jeg finner :ler: . Veldig enkelt og effektivt.

Skrevet

Halmbukker er nok rimelig uaktuelt her også med kanin huset...

Har selv tenkt på å kjøpe en bunke lange kanelstenger også knytte et rødt bånd rundt dem og ha dem liggende på seksjonen. Enkelt og så får man litt julelukt med på kjøpet også.

Jennifer

Skrevet
Har du vært på Binders eller smart club?

Vet du om smart-club har utsalg på nettet? Har leitet men finner det ikke :roll:

:wink:

Gjest Nicoline
Skrevet

Jeg går på salget i januar og kjøper kjempebillig julepynt, stearinlys, servietter, duker, osv ... da får man kvalitet til halv pris og halv pris av halv pris. Dette gjør jeg hvert år - det er helt slutt på å bli revet med til å enten kjøpe all slags billig dill/dall eller spinndyr julepynt ukene før jul.

I ditt tilfelle ville jeg råde deg til å kjøpe inn masse røde stearinlys. I tillegg så ville jeg tatt en tur til en blomsterbutikk for å kjøpe grønt kitt, greiner av edelgran og litt fin pynt og røde kubbelys... Dette ville jeg brukt til å lage fine jule-dekorasjoner selv - ingenting er så fint som de dekorasjonene folk lager selv. I samme slengen kan du pynte en gren eller lage en krans til å ha på døren - de selger runde halmkranser som du kan kle med gran ved hjelp av tynn ståltråd - heng på litt pynt og fest den på døren når det nærmer seg jul ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...