Gå til innhold

Saksbehandlingsgebyr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt en kommune om å få dispensasjon til å få bo i en fritidsbolig året rundt.

Søknaden ble innlevert i mai, og jeg fikk avslaget skriftlig idag (altså over 5 mnd. saksbehandlingstid). Sammen med avslaget fikk jeg en regning på 5000 kr. i saksbehandlingsgebyr. Har de virkelig lov til å gjøre dette? Har de ingen frister å forholde seg til hva gjelder saksbehandligstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder dispensasjonssaker som ikke er "rene" byggesaker gjelder ikke saksbehandlingsfristene.

Dispensasjonssaker som den du nevner skal jo først behandles politisk i kommunen, før den skal på høring hos fylkeskommune/fylkesmann/eventuelle andre instanser. Fem måneder er lenge, men det er likevel ikke så mye du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dispensasjonssaker som ikke er "rene" byggesaker gjelder ikke saksbehandlingsfristene.

Dispensasjonssaker som den du nevner skal jo først behandles politisk i kommunen, før den skal på høring hos fylkeskommune/fylkesmann/eventuelle andre instanser. Fem måneder er lenge, men det er likevel ikke så mye du kan gjøre.

Takk for svar. Men den har ikke vært til høring hos Fylkesmann/fylkeskommune eller annet. Har de virkelig ingen tidsfrister å forholde seg til? Jeg fikk heller ikke noe brev i posten om at de hadde mottatt min søknad eller noen annen informasjon underveis om hvor de var kommet i behandlingsprosessen. Jeg har måttet ringe og mase hele veien for å få behandlet søknaden. Jeg har mange ganger spurt om det er slik at alle nødvendige saksdokumenter er på plass for at søknaden skal kunne behandles, og har fått bekreftet at det er de. Så jeg kan ikke fatte at de har brukt så lang tid.

Har de heller ingen plikt til å informere om at det koster å få behandlet en sånn søknad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å opplyse om prisene, men til sist blir det nok søkers eget ansvar å innhente nok informasjon. Kommunenes gebyrregulativ skal være offentlig tilgjengelig. Om ikke på nett, så iallfall ved forespørsel. 5000 kr. er helt klart sure penger når du ikke fikk medhold, men kommunen må få dekket kostnadene sine uavhengig av hvordan utfallet blir. (= Lønn til saksbehandlere og politikere).

PBL §21-7 gir såvidt jeg klarer å se ingen spesifikk tidsfrist for saker som krever dispensasjon fra plan. Antakelig fordi slike saker må få plass i møtetiden hos politisk utvalg, og i tillegg sendes på høring dersom utfallet blir positivt. (Dersom du hadde fått medhold i kommunen måtte du ha ventet ytterligere minst fire uker før endelig vedtak).

Det du kan gjøre er å gi tilbakemelding på at du er misfornøyd med sakbehandlingstiden og informasjon gitt underveis - men etter det må man nok bare regne saken som avsluttet. (Så sant du ikke planlegger å klage på selve vedtaket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dispensasjoner er unntatt frister etter plan- og bygningsloven, og kommunen vil derfor prioritere ordinære søknader som det er saksbehandlingsfrister på. Det er fordi de ikke kan ta gebyr dersom de overskrider gebyret på ordinære plan- og byggesaker. Kommunen taper derfor mye penger på å oversitte fristen i vanlige saker, men kan fortatt ta fullt gebyr om de venter med dispensasjonssaker.

Dersom det er mye å gjøre vil det derfor ta lenger tid med dispensasjonssakene.

Dersom kommunen innstiller på å gi dispensasjon må søknaden og innstillingen til dispensasjon på høring til overordnede myndigheter, men ikke dersom de ikke gir disp.

Politisk behandling er ofte kun for prinsipielle saker - det kommer an på kommunens delegasjonsreglement, som forteller hva politikerne har delegert av myndighet til administrasjonen.Det er derfor ikke helt sikkert at det har vært til politisk behandling. En klage på avslaget går alltid politisk. Men dersom politikerne går utenfor sin beslutningsmyndighet kan overordnede myndigheter overstyre vedtaket om å gi disp. Et ja fra politikerne er dermed sagt ikke nødvendigvis et endelig ja.

Dispensasjoner skal etter ny plan- og bygningslov skjerpes inn, og det skal kun unntaksvis gis dispensasjon. Dette fordi bygningsmyndighetene helst vil avklare forhold i langsiktig planlegging gjennom kommuneplan og reguleringsplan. Det kan derfor være mulig å få til det du får nei til om du får det inn i kommuneplan eller reguleringsplan (evt endring av reguleringsplan, om det er en slik der du bor). Det kommer an på hva forholdet er.

Dette er for å øke forutsigbarheten for innbyggere og myndigheter. Jeg mener det er klokt, men vi bør være nøye på å ha rammeplaner fremfor detaljerte planer i kommunene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...