Gå til innhold

Hjemmelaget grønnsakssuppe

Anbefalte innlegg

Gjest Ferskensmak
Skrevet

Jeg har lyst å lage hjemmlaget grønnsakssuppe fra bunnen av.

Noen som vet hvordan jeg går frem for å lage en jevning slik at på suppen får en viss tykkelse og en god smak?.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lyst å lage hjemmlaget grønnsakssuppe fra bunnen av.

Noen som vet hvordan jeg går frem for å lage en jevning slik at på suppen får en viss tykkelse og en god smak?.

Jevning til grønnsaksuppe? Det har jeg aldri vært borti... Jeg har aldri brukt annet enn kraft, grønnsaker og krydder, og innimellom byggryn, linser eller bønner. Men for all del, at jeg ikke har hørt om det, betyr jo ikka at man ikke kan gjøre det.

Gjest Ferskensmak
Skrevet (endret)

Har laget grønnskssuppe nå. Brukte buljongterninger med grønnsakssmak til "smakstilsettning"

Oppskrift:

Kok opp:

-2 l vann + 3 buljongterninger

Tilsett ønsket mengde med:

- poteter

- kålrabi

- kål

- løk

- gulrot

- pølsebiter

La koke 10-15 min.

Smaker helt ok.

Endret av Ferskensmak
Skrevet

Når jeg lager grønnsakssuppe, lager jeg den slik:

Koker opp vann med (kjøtt)buljongterninger og masse finhakket løk, har deretter i kålrabi og gulrøtter, lar koke litt, har i poteter, smaker til med evt. mer buljong, og krydder (peppermix, salt&pepper, chili...), og rett før den er ferdig, har jeg i litt kål (pleier også å ha i litt stekt kjøttdeig også).. Liker den godt krydret :)

Gjest Ferskensmak
Skrevet (endret)

Ok.

Suppa blir sikkert bedre med din fremgangsmåte.

Jeg er ikke så flink til å lage mat.

Men når jeg får meg ny leilighet med ordentlig kjøkken blir det bedre og lettere å lage mat.

Med nytt kjøkken blir jeg også sikkert mer motivert til å lage ordentlig mat. :danse:

Jeg bor i en veldig dårlig leilighet.

(litt av en unnskyldning... he he he)

Endret av Ferskensmak
Skrevet

Foruten de vanlige grønnsakene som potet, kålrot, sellerirot, gulrot kokt i kraft. Når suppen er mør og omtrent ferdig, tilsett buketter av blomkål og broccoli, samt en bra slump med hakket purreløk. La disse siste syde med et kvarters tid. Jevning får du naturlig av nesten istykkerkokte potetbiter. Husk masse kvernet pepper! :)

I min verden er grønnsakssuppe grønnsakssuppe. Og den inneholder ikke kjøttdeig og pølse. ;)

Skrevet

Jeg lager grønnsakssuppe som de fleste andre her, men jeg liker at den er tykkere, så jeg moser det hele med stavmikser før jeg serverer. Noen ganger, det avhenger av humør, grønnsak og hva som er i kjøleskapet, har jeg også i litt matfløte eller Cremefine.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...