Gå til innhold

Binde renta på studielånet


SmallTalk

Anbefalte innlegg

I dag har jeg gjort noe jeg aldri hadde trodd at jeg skulle gjøre, nemlig å binde renta på studielånet for 3 år. 2,6% rente i 3 år var nesten for godt til å være sant, og jeg tviler på at den vil bli noe særlig lavere.

Flere enn meg som har bundet renta på studielånet de siste dagene?

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke studielån, men hadde jeg hatt det ville jeg bundet renta nå. De fleste jeg kjenner med studielån har bundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på å gjøre det i dag... Jeg kan ikke noe om renter, men hørte at det skal være lurt å binde den nå. Vet liksom ikke, tenk om den blir enda lavere? Eller er ikke det sannsynlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bundet renta for 5 år :) Har aldri gjort det før, men renten er såpass lav nå at jeg tar en sjangs :) så er den utgiften ihvertfall forutsigbar i 5 år fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer det, men det er umulig å vite hvilket rentenivå vi får om økonomien rundt Middelhavet virkelig går i dass.

Vi kommer nok uansett til å ha et lavt rentenivå i lang tid framover, men så var det hvor lavt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bundet i 3 år :) Tenkte som så at jeg ikke taper mye på det uansett, om renta skulle bli enda lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bundet for 5 år. Når fastrenta er så lav som den er nå syns jeg det er vel verdt det for å ha forutsigbare utgifter de neste årene. Fastrenta er jo LAVERE enn flytende rente nå, og det er jo begrenset hvor mye den flytende renta kan synke også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bandt renta tidlegare i veka for 3 år. Gjorde det online på mine sider hos lånekassen...før systemet begynte å knele :) Dei oppfordra dei som fekk problemer med å gjere det på lånekassens sine sider å sende inn ein e-mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bundet renta for 5 år. Selv om den flytende renta kan komme til å være noe lavere i hele eller deler av femårsperioden føler jeg det er penger jeg har råd til å tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bundet for fem år, både basert på en vurdering av rentenivået og enkelte andre elementer som har relevans for meg. Oppsiden er definitivt mye større enn nedsiden her, og jeg synes ikke det er så vesentlig om rentenivået går noe ned og under femårsnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller aldri trodd jeg kom til å binde rente noen gang, men dette tilbudet var jammen bra.. Bandt for 5 år :) Egentlig veldig greit med forutsigbare utgifter også. For to år siden betalte jeg ca 2k mer i kvartalet enn jeg gjør i dag, det svei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bandt ikke. Oppsiden er riktignok mye større enn nedsiden, men statspapirene, som renta er bundet på vil også være påvirket av situasjonen i Europa.

Jeg mener det skal bli mye verre før det blir bedre igjen i Europa. Regner med at Hellas faller i løpet av November eller ved årsskiftet. Derved følger nop bla. Italia og Spania. Krisefondet som EU nå har halt i land er selvsagt fint, men er på langt nær stort nok til å demme opp for at de store nasjonene som Italia og Spania faller, her snakker man om tall på flere tusen milliarder, og ikke de skarve 450 millardene Tyskland nå har greid å hale i land.

Renten på statspapirer stiger igjen nå, men det kan fort snu veldig brått. Tilbudet etter en eller to vurderingsperioder til kan bli ennå bedre.

Dermed velger jeg å vente ennå litt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rampunge

Turte ikke å binde i mer enn tre år, da jeg vanligvis betaler ned litt mer hvert avdrag. Får bare spare de pengene en annen plass. Greit å ha litt forutsigbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt for ti år når jeg først skulle gjøre det. Har uansett betalt en fast sum hver mnd, beløpet jeg må ut med nå er det samme, da trenger jeg hvertfall ikke betale mer enn det om renta nå skulle stige om noen år. Jeg har så mye annen gjeld som skal betales før studielånet at jeg betaler heller mer ned der (bl.a fellesgjeld med IN ordning). Har faktisk bedre sparerente enn renta på både studielåne og fellesgjeld (Husbanklånet har per dato 2,77%), så det vil lønne seg å spare penger på konto fremfor å nedbetale lånet raskere.

Den lille forskjellen mellom fast og flytende nå utgjør liten forskjell på de litt under 200.000 jeg har igjen, derfor ti i stedet for fem eller tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...