Maria M Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 Hei! Jeg er på flyttefot til Egypt, og lurte hvilket bank som er rimeligst og sikrest til å bruke for å overføre penger til utlandet. Selv har jeg hørt mye om western union bank, så det hadde vært fint om noen her kunne dele sine erfaringer
Gjest padawan Skrevet 14. oktober 2011 #2 Skrevet 14. oktober 2011 (endret) du kan fint sende penger fra din egen (nett)bank. det du trenger før registrering av en betaling er: Kontonummer til mottaker (IBAN til land som har tatt i bruk IBAN)BIC til mottakers bankforbindelseValutasortBeløpHva betalingen gjelderVed betalinger i EUR til mottaker i et EU- eller EØS-land, samt Sveits, er det krav om at du bruker IBAN-kontonummer til mottaker og BIC til mottakers bankforbindelse I tillegg må du angi følgende: Hvordan omkostningene skal fordeles (omkostningskode)Ordinær- eller hastebetalingKode for myndighetsrapportering (ved beløp over NOK 100 000) Endret 14. oktober 2011 av padawan
Maria M Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2011 problemet er at han jeg sender pengene til ikkehar bankkonto
KaffeLars Skrevet 14. oktober 2011 #4 Skrevet 14. oktober 2011 Det der burde du være forsiktig med. Ikke send penger til noen som ikke har bankkonto. Mange er blitt lurt på denne måten og penger er kommet på avveie. Jeg vet ikke riktig hvordan de snapper opp sendingen/sjekken, men trolig via utro tjenere som håndterer og stjeler postsendinger og deretter enda en utro på et kontor som løser den ut. Ofte er det bare småsummer de vil ha som f eks 200 €. Etter en lang forklaring på hvorfor de ikke har bankkonto. Og så ser du ikke de penga eller folka mer. Med IBAN er du sikker på at riktig person med riktig navn og konto får pengene. Banken din vet alt om dette. I Skandiabanken er det f eks gratis å sende med IBAN/SWIFT.
Gjest padawan Skrevet 14. oktober 2011 #5 Skrevet 14. oktober 2011 problemet er at han jeg sender pengene til ikkehar bankkonto Det der burde du være forsiktig med. jeg synes også dette høres ganske risky ut. han kan motta pengene og si han aldri fikk de også.
KaffeLars Skrevet 14. oktober 2011 #6 Skrevet 14. oktober 2011 Don't use Western Union for business transactions. Western Union is designed to be a method of money exchange between two people who know each other. Buyers and sellers who demand to use Western Union are likely scammers. Read more: How to Spot Western Union Scams on eBay | eHow.com
KaffeLars Skrevet 14. oktober 2011 #7 Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Er PayPal også bare for folk som kjenner hverandre? Ellers har jeg sendt småsummer med penger poste restante uten problem. De som skal hente må vise passet. Endret 14. oktober 2011 av KaffeLars
Gjest padawan Skrevet 14. oktober 2011 #8 Skrevet 14. oktober 2011 Er PayPal også bare for folk som kjenner hverandre? jeg har altid brukt Paypal når jeg har handlet på nettet og selv om du ikek kjenner vedkommende må du ha noe informasjon om brukeren får å finne h*n i systemet.
KaffeLars Skrevet 14. oktober 2011 #9 Skrevet 14. oktober 2011 Meste jeg har sendt er ca 500 000 NOK. Det ble gjort med en remburs (letter of credit). Det er ganske vanlig?
lilleGrethe Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 Western Union er dyrt for større beløper, men de fleste andre metoder vil forutsette at mottaker har bankkonto. Hvorfor skal du flytte pengene til en annen person, dersom du skal flytte dit selv? Dersom du flytter dit, bør du vurdere kostnadene for ulike metoder: 1. Vent med å overføre penger til du selv har bankkonto i landet, og overfør penger etter at du har dratt fra Norge. Da må du sørge for at du har nok kontanter til den første perioden, evt vet at du kan bruke norsk bankkort. 2. La være å etablere konto der i det hele tatt. Dersom du kun skal være i Egypt i en kortere periode (under ett år), kan det lønne seg å la være å overføre penger i det hele tatt. Ved begge tilfeller vil det trolig lønne seg å skaffe seg Skandiabanken-konto, da koster det minst å bruke kort i utlandet. Banken er ikke en valutabank, men det kan sendes penger til en del land i utlandet. Dette kan du sjekke på forhånd. Dersom du skal overføre penger til en bankkonto i utlandet (da forhåpentligvis en som står i ditt eget navn, eller noen du stoler 100% på), bør du vurdere ulike metoder for bankoverføring. Western Union kan være greit for små beløper, overføring direkte mellom bankene er også greit, men etter min erfaring lønner det seg å bruke et firma som spesialiserer seg på bankoverføringer mellom land, men som er billige for store beløp. En av de jeg fant som sier de kan overføre til Egypt er http://www.torfx.com/ - de skal være godkjent av offentlige instanser i Storbritannia, og bør gi deg mye bedre kurs enn du vil få hos Forex eller Western Union, og en god del bedre enn om du vil overføre fra en vanlig bankkonto. Det er minimumsbeløp på ca 3000kr, men jeg vil anta at du skal overføre mer enn dette hvis du skal flytte til Egypt. Selv brukte jeg Axiafx da jeg jobbet i England og skulle overføre penger til Norge, de var jeg fornøyde med, men jeg vet ikke om de overfører til Egypt. Lykke til!
Maria M Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 21. oktober 2011 Western Union er dyrt for større beløper, men de fleste andre metoder vil forutsette at mottaker har bankkonto. Hvorfor skal du flytte pengene til en annen person, dersom du skal flytte dit selv? Dersom du flytter dit, bør du vurdere kostnadene for ulike metoder: 1. Vent med å overføre penger til du selv har bankkonto i landet, og overfør penger etter at du har dratt fra Norge. Da må du sørge for at du har nok kontanter til den første perioden, evt vet at du kan bruke norsk bankkort. 2. La være å etablere konto der i det hele tatt. Dersom du kun skal være i Egypt i en kortere periode (under ett år), kan det lønne seg å la være å overføre penger i det hele tatt. Ved begge tilfeller vil det trolig lønne seg å skaffe seg Skandiabanken-konto, da koster det minst å bruke kort i utlandet. Banken er ikke en valutabank, men det kan sendes penger til en del land i utlandet. Dette kan du sjekke på forhånd. Dersom du skal overføre penger til en bankkonto i utlandet (da forhåpentligvis en som står i ditt eget navn, eller noen du stoler 100% på), bør du vurdere ulike metoder for bankoverføring. Western Union kan være greit for små beløper, overføring direkte mellom bankene er også greit, men etter min erfaring lønner det seg å bruke et firma som spesialiserer seg på bankoverføringer mellom land, men som er billige for store beløp. En av de jeg fant som sier de kan overføre til Egypt er http://www.torfx.com/ - de skal være godkjent av offentlige instanser i Storbritannia, og bør gi deg mye bedre kurs enn du vil få hos Forex eller Western Union, og en god del bedre enn om du vil overføre fra en vanlig bankkonto. Det er minimumsbeløp på ca 3000kr, men jeg vil anta at du skal overføre mer enn dette hvis du skal flytte til Egypt. Selv brukte jeg Axiafx da jeg jobbet i England og skulle overføre penger til Norge, de var jeg fornøyde med, men jeg vet ikke om de overfører til Egypt. Lykke til! Tusen takk for svar!!! Men jeg tror jeg dropper å sende penger. får heller vente til neste gang jeg tar turen ned dit
lilleGrethe Skrevet 23. oktober 2011 #12 Skrevet 23. oktober 2011 Tusen takk for svar!!! Men jeg tror jeg dropper å sende penger. får heller vente til neste gang jeg tar turen ned dit bare hyggelig!
mariposaa Skrevet 23. oktober 2011 #13 Skrevet 23. oktober 2011 Vi har brukt Western Union en del ganger, men til mindre beløp! Det som skjer er at man skriver inn beløpet man vil sende, så trekkes det fra kontoen din og du mottar en kode samtidig som du skriver inn navnet på personen som skal motta pengene. Deretter må mottakeren gå til nærmeste Western Union "butikk (?)", oppgi navnet sitt og koden.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #14 Skrevet 26. november 2014 Vi har brukt Western Union en del ganger, men til mindre beløp! Det som skjer er at man skriver inn beløpet man vil sende, så trekkes det fra kontoen din og du mottar en kode samtidig som du skriver inn navnet på personen som skal motta pengene. Deretter må mottakeren gå til nærmeste Western Union "butikk (?)", oppgi navnet sitt og koden. Mne WesterUnion er ganske dyrt. Det er vel 4% de tar. Anonymous poster hash: 9a6e1...385
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #15 Skrevet 26. november 2014 Western blir også brukt for mye svartpenger og svindel. Anonymous poster hash: 68b1e...c62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå