Ekerilar Skrevet 14. oktober 2011 #21 Del Skrevet 14. oktober 2011 Men det Onan gjorde, var ondt i Herrens øyne, og han lot også ham dø. første mosebok, kapittel 38. Til deg ssecret som mener at det IKKE STÅR NOEN STED!!!! Hva var det Onan gjorde? Kan du ikke sitere alt istedenfor bare en linje som ikke sier så mye? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve87 Skrevet 14. oktober 2011 #22 Del Skrevet 14. oktober 2011 Men det Onan gjorde, var ondt i Herrens øyne, og han lot også ham dø. første mosebok, kapittel 38. Til deg ssecret som mener at det IKKE STÅR NOEN STED!!!! Til oppklaring: Kort fortalt ville ikke Onan gi sin avdøde bror en arving, og det er det man gjerne tolker som at "var ondt i Herrens øyne". Familiesystemene var ganske annerledes på den tiden Men det står altså ikke noe sted i Bibelen at onani i seg selv er synd, selv om det er skrevet ganske mye om seksuell omgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skandale Skrevet 14. oktober 2011 #23 Del Skrevet 14. oktober 2011 Onans sæd falt til marken - men det vil ikke din manns sæd gjøre, tenker jeg. Den blir da brukt til noe nyttig, og ikke sløst? Om en skal lese bibelen bokstavelig vil jeg si dere er safe, men ser at det er en vanskelig situasjon dersom du er troende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 14. oktober 2011 #24 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hva var det Onan gjorde? Kan du ikke sitere alt istedenfor bare en linje som ikke sier så mye? Waco siktet vel til dette bibelsitatet: 1. Mosebok, kapittel 38, vers 9-10 7 Men Er, Judas eldste sønn, gjorde det som var ondt i Herrens øyne, og Herren lot ham dø. 8 Da sa Juda til Onan: «Ta din brors kone hjem til deg, gift deg med henne i din brors sted, så du kan skaffe din bror etterkommere.» 9 Men Onan visste at barna ikke skulle høre ham til. Når han hadde omgang med sin brors kone, lot han sæden gå til spille på jorden, for at broren ikke skulle få etterkommere. 10 Men det Onan gjorde, var ondt i Herrens øyne, og han lot også ham dø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 14. oktober 2011 #25 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hva var det Onan gjorde? Kan du ikke sitere alt istedenfor bare en linje som ikke sier så mye? Bingo. For det Onan gjorde, var å "hoppe av i svingen". Han gjorde dette, fordi han nettopp hadde tatt sin avdøde og barnløse brors enke til kone, slik moseloven påbød. Hennes første sønn skulle regnes som den avdøde brorens sønn, og slik skulle slektslinjen videreføres. Av en eller annen grunn ville ikke Onan at dette skulle skje, så han avbrøt samleiet. Og ikke bare ble han straffet med døden for dette, han fikk også den tvilsomme æren av å få sitt navn assosiert med en helt annen seksuell handling. Dette er å finne i 1. Mosebok kapittel 38. Her er en side (av mange) som prøver å forklare det som skjedde utfra det som faktisk står i nevnte kapittel. (Jeg vet ingenting om de som driver siden, og kan ikke gå god for alt som står der.) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppdupp Skrevet 14. oktober 2011 #26 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg og min mann har vært gift i 2 år, og har hele tiden prøvd å få barn. Det går ikke så bra, og vi har vært til utredning en stund. Jeg er ferdig utredet, og det er ikke noe galt med meg. Neste steg er altså utredning av min mann. Problemet her er at det jo bare finnes en måte å ta en sædprøve på, og denne metoden er som dere vet ikke akseptert i følge Bibelen. Hva ville dere gjort her? Det føles veldig feil å bryte Guds ord for å bli gravide. Samtidig er dette virkelig vårt største ønske! Skal vi gi opp drømmen om barn? Er det ikke Guds plan for oss? Vi kan jo vurdere adopsjon, men det er jo en fryktelig lang og vanskelig prosess. Er litt oppgitt nå :-( hahahaha da får dere la være da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 14. oktober 2011 #27 Del Skrevet 14. oktober 2011 Som om ikke mannen har onanert før. Hahahaha 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 14. oktober 2011 #28 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvis Guden du tror på er så almektig og god som mange mener, så vil han nok tilgi en slik prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #29 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg og min mann har vært gift i 2 år, og har hele tiden prøvd å få barn. Det går ikke så bra, og vi har vært til utredning en stund. Jeg er ferdig utredet, og det er ikke noe galt med meg. Neste steg er altså utredning av min mann. Problemet her er at det jo bare finnes en måte å ta en sædprøve på, og denne metoden er som dere vet ikke akseptert i følge Bibelen. Hva ville dere gjort her? Det føles veldig feil å bryte Guds ord for å bli gravide. Samtidig er dette virkelig vårt største ønske! Skal vi gi opp drømmen om barn? Er det ikke Guds plan for oss? Vi kan jo vurdere adopsjon, men det er jo en fryktelig lang og vanskelig prosess. Er litt oppgitt nå :-( Er du virkelig så naiv at du tror at mannen din aldri runker? Han runket som tenåring, før dere ble gift og han runker fremdeles. Han kan fint runke i en kopp da. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLuna Skrevet 14. oktober 2011 #30 Del Skrevet 14. oktober 2011 Da får du velge om du vil ha barn, eller om det er viktigere å leve etter en 2000 år gammel eventyrbok (Ikke meningen å være frekk, men jeg klarer ikke helt å ta problemstillingen seriøst...) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 14. oktober 2011 #31 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg er glad jeg ikke er kristen selv. Uff, for noen kjedelige dilemmaer. Men, ja - barn er ikke for alle. Kan dere ikke få på vanlig måte så får dere vel prøve på annet vis istedenfor. Det er tusenvis av barn som trenger foreldre. Nå som jeg leser både her og der at de kristne blir "slakkere i strikken" mht sex før ekteskap osv så er dere nødvendigvis sterkt konservative. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 14. oktober 2011 #32 Del Skrevet 14. oktober 2011 Da jeg leste dette tenkte jeg på denne vitsen, kanskje den kan være til litt hjelp? Det er en flyulykke og en mann ligger i det iskalde havet og sier til de rundt seg "Gud kommer til å redde meg", noen minutter senere kommer en båt, de kaster en livbøye til mannen, men mannen nekter å ta imot livbøyen og roper "Gud kommer til å redde meg", litt senere kommer en robåt til mannen og ber han klatre på, "Nei, gud kommer til å redde meg!". Like etter kaster et helikopter ned et tau til mannen, mannen svarer igjen "Gud kommer til å redde meg!" og tar ikke imot tauet. Like etter fryser mannen ihjel, dør og kommer til himmelen der han møter gud. Mannen sier til gud "Hvorfor reddet du meg ikke?" Gud svarer oppgitt "Jeg prøvde!! Først med bøyen, så med robåten og til slutt med et helikopter!" Poenget mitt er, hva om dette er deres hjelp? Hvem sier at gud ikke ønsker at dere skal ta imot denne hjelpen? Bibelen er ikke guds ord, men skrevet flere hundre år senere, så den er åpen for tolkning! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 14. oktober 2011 #33 Del Skrevet 14. oktober 2011 Ikkeno problem. Det som står i bibelen er at man ikke skal spille sin sæd på marken, og sædprøven havner jo i et reagensrør. Grunnen til at gud ble sint på Onan var også at han gjorde det for å unngå barn, dere gjør jo dette av motsatt grunn, nemlig for å få barn. Dvs at dette er OK, både når man tolker det bokstavelig, og når man ser på hensikten bak forbudet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ssecret Skrevet 14. oktober 2011 #34 Del Skrevet 14. oktober 2011 Ikke alt i bibelen handler om hvor man har hjertet sitt. For eksempel moselovene har en hel rekke straffemetoder man skal bruke mot mennesker som bryter lovene. Men det Onan gjorde, var ondt i Herrens øyne, og han lot også ham dø. første mosebok, kapittel 38. Til deg ssecret som mener at det IKKE STÅR NOEN STED!!!! Det var da svært hissig du skulle bli! Den eneste som har rett til å straffe er Gud, og hvilken metode han vil bruke er opp til han, ikke menneskene. Den største oppgaven vi menneskene har er å elske Gud og menneskene av hele vårt hjerte. For å gjøre det følger vi budene Gud har gitt oss for å hjelpe oss. Resten lar vi være opp til han. Når det gjelder "beviset ditt" for at onani er synd, står jeg fortsatt på det jeg sa. Jeg har lest det du refererte til. Det står ikke at det er galt å onanere. Det teksten beskriver er at Onan forædet sin bror - og det er dette bibelen poengterer at er galt. Å si at denne teksten snakker om onani, blir å ta det ut av sammenhengen. Jeg synes det er så utrolig frustrerende at det er så mange kristne som ikke forstår budskapet til bibelen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekerilar Skrevet 14. oktober 2011 #35 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg synes det er så utrolig frustrerende at det er så mange kristne som ikke forstår budskapet til bibelen! Du vil at alle skal tro akkurat som du tror. Naivt. Problemet er at du har en religion der alt må tydes og tolkes. Da er det ikke rart kristendommen blir fragmentert i titusenvis av ulike retninger. En bok med så uklar tekst er dømt til å bli tolket ulikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #36 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvis dere lever så strengt etter bibelen så har jeg mange spørsmål jeg, hvilke klær bruker dere de fleste produserte klær i dag er blandingsmateriell? Skal dere rise barnet deres? Det står det jo i bibelen at dere skal...men det er imot norske lover? Hva gjør dere da...riser forsiktig? Hvordan gjør du det når noen du kjenner er utro, hvor går dere for å steine vedkommende til døde? Kan se for meg at det ikke gjøres midt på gata liksom... Hvor får du lov til å sitte når du har mensen...for mannen din kan jo ikke sitte på de stedene du har sittet? SÅ MANGE SPØRSMÅL!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 14. oktober 2011 #37 Del Skrevet 14. oktober 2011 Du vil at alle skal tro akkurat som du tror. Naivt. Problemet er at du har en religion der alt må tydes og tolkes. Da er det ikke rart kristendommen blir fragmentert i titusenvis av ulike retninger. En bok med så uklar tekst er dømt til å bli tolket ulikt. Neeei, i dette tilfellet må jeg si meg enig med ssecret: Denne passasjen er ikke tvetydig eller uklar i det hele tatt. Det er helt tydelig hva som skjer og hvorfor, og det vi kaller onani er ikke involvert. Hvis det gå an å tolke de setningene der til å bety "det er en dødssynd å onanere", da kan hva som helst tolkes til å bety hva det skulle være. Trådstarters dilemma eksisterer kanskje i noens hoder (eller mer sannsynlig: under en bro hos et troll), men ikke i 1. Mosebok. Jeg har ikke funnet det noen andre steder i Bibelen heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 14. oktober 2011 #38 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvis dere lever så strengt etter bibelen så har jeg mange spørsmål jeg, hvilke klær bruker dere de fleste produserte klær i dag er blandingsmateriell? Skal dere rise barnet deres? Det står det jo i bibelen at dere skal...men det er imot norske lover? Hva gjør dere da...riser forsiktig? Hvordan gjør du det når noen du kjenner er utro, hvor går dere for å steine vedkommende til døde? Kan se for meg at det ikke gjøres midt på gata liksom... Hvor får du lov til å sitte når du har mensen...for mannen din kan jo ikke sitte på de stedene du har sittet? SÅ MANGE SPØRSMÅL!!! Og et enkelt svar: Alle de påbudene du nevner, var en del av moseloven. De gjaldt ikke før Moses, og ikke etter Jesu død. De kristne har ikke noe eget land eller egen regjering, og derfor heller ikke noe rettssystem som deler ut straffer. Simple, eh? Dette er et så sentralt poeng i kristendommen at mesteparten av brevene i NT tar for seg akkurat dette, ikke minst "brevet til Hebreerne" som var skrevet til et jødisk publikum. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #39 Del Skrevet 14. oktober 2011 Og et enkelt svar: Alle de påbudene du nevner, var en del av moseloven. De gjaldt ikke før Moses, og ikke etter Jesu død. De kristne har ikke noe eget land eller egen regjering, og derfor heller ikke noe rettssystem som deler ut straffer. Simple, eh? Dette er et så sentralt poeng i kristendommen at mesteparten av brevene i NT tar for seg akkurat dette, ikke minst "brevet til Hebreerne" som var skrevet til et jødisk publikum. wow, jeg tror aldri jeg har skjønt så lite av en tekst i hele mitt liv! Jeg må ha den forenklet og justert ned på et 01.22 på natten nivå:D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #40 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvis dere lever så strengt etter bibelen så har jeg mange spørsmål jeg, hvilke klær bruker dere de fleste produserte klær i dag er blandingsmateriell? Skal dere rise barnet deres? Det står det jo i bibelen at dere skal...men det er imot norske lover? Hva gjør dere da...riser forsiktig? Hvordan gjør du det når noen du kjenner er utro, hvor går dere for å steine vedkommende til døde? Kan se for meg at det ikke gjøres midt på gata liksom... Hvor får du lov til å sitte når du har mensen...for mannen din kan jo ikke sitte på de stedene du har sittet? SÅ MANGE SPØRSMÅL!!! Det du nevner her står i første testamente (Mosebøkene) og gjaldt kun for de jødene som utvandret ifra Egypt. Ergo gjelder de ikke lenger for dagens kristne. Heldigvis! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå