AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 Hei! Jeg har så lyst å lage grønnsaksuppe/lapskaus med kyllingfilet, men jeg vet ikke heøt hvordan jeg skal gå fram for å få et godt resultat. av grønnsaker ønsker jeg å bruker kål, kålrot, gulrot og kanskje andre grønnsaker hvis dere har noen tips? Hvordan skal jeg koke kjøttet, og når ifht grønnsakene? Hva med krydder? Jeg vil helst ikke bruke buljong. Håper noen har en god framgangsmåte til meg!
Gjest mari kontrari Skrevet 14. oktober 2011 #2 Skrevet 14. oktober 2011 Det inneholder kanskje ikke akkurat det du tenkte på, men jeg har pleid å lage en ganske rimelig, og ikke minst sunn grønnsakssuppe med kylling ca slik: Jeg begynner med å frese finhakket løk, hvitløk og litt chili, evt. også selleri om jeg har det, i bunn av en gryte i litt oliven- eller rapsolje. Når løken er blitt blank tilsetter jeg biter av gulrot og kålrot, og en spiseskje tomatpure før jeg heller på vann (mengde ut i fra hvor mye jeg har av det andre og hvor mye suppe jeg vil ha) og lar det koke opp. Laubærblad og svart pepper er fint for god smak, evt. en "suppekvast" av persillerester, purreblad el. Noen ganger har jeg også i røde linser, da lar jeg de surre litt med løken før jeg heller på vann. Når det har kokt litt tilsetter jeg evt. andre grønnsaker jeg måtte ha - f.eks. paprikastrimler, en blomkålrest i små biter, vårløk, hakket purre ol. De siste fem minuttene har jeg oppi kyllingfilet skåret skiver/strimler, de blir raskt gjennomkokt. Urter som timian, basilikum m.m. kan være godt å tilsette dersom du har det, også smaker du til med salt og .feks. mer pepper på slutten. Litt sitron kan gi en litt friskere smak, og litt sukker kan også bidra til smaken avhengig av hvor søte gulrøttene og kålroten er naturlig. Jeg liker også å bruke litt kyllingkraft om jeg har det, men har laget dette uten, og det går an å få det godt likevel, bare ikke bruk for mye vann i forhold til løk, gulrot, urter etc. Alternativt har jeg god erfaring med å lage en asiatiskinspirert variant, der jeg dropper kålrot, men bruker finstrimlede gulerøtter, squash, paprika, chili, løk, hvitløk, ingefær, broccoli lime m.m., og smaker til med soyasaus og sweet chili. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå