JollyJolly Skrevet 14. oktober 2011 #21 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg skjønner ikke helt hva du mener, Superbad. Tenke med ord istedenfor begreper? Og er det stigmatisering og båssetting at man forsøker å finne ord som er dekkende? Det ligger mye makt i språk, ja, men samtidig er vi jo helt avhengig av å ha ord og begreper som folk faktisk forstår. Du misliker ordet neo-nazisme, hva skulle man isteden si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. oktober 2011 #22 Del Skrevet 14. oktober 2011 Det er ikke definisjonen man forsker seg fram da vel... det er fenomenet... og selfølgelig må vi prøve å sette ord på det... for å prøve å forstå det... P-S: Meninger man ikke liker? hva mener du med det?... Hadde det vært annerledes hvis vi kalte fenomenet for en måte som ikke han en nagativ konnotasjon? istedet for "neo-rasisme" kan vi kalle det for noe annet... men det er fortsatt samme fenomenet... så jeg forstår ikke det med "meninger man ikke liker" Jeg ville vel si at dersom man kaller monolittisk kulturforståelse neo-racism så stempler man det som negativt, fordi racism er en negativ verdi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daxi Skrevet 14. oktober 2011 #23 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Jeg ville vel si at dersom man kaller monolittisk kulturforståelse neo-racism så stempler man det som negativt, fordi racism er en negativ verdi. Og hvis man kaller etnosentrisme som monolittisk kulturforståelse gjør vi det stikk motsatte... ikke sant? Vi kan kalle det som noe annet... vi kan kalle det som etnosentrisme da vel... dette er ikke rasisme... men, er fenomenet annerledes fordi den har en mer positiv navn? forandrer den seg? Endret 14. oktober 2011 av Natalie_M Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. oktober 2011 #24 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg skjønner ikke helt hva du mener, Superbad. Tenke med ord istedenfor begreper? Og er det stigmatisering og båssetting at man forsøker å finne ord som er dekkende? Det ligger mye makt i språk, ja, men samtidig er vi jo helt avhengig av å ha ord og begreper som folk faktisk forstår. Du misliker ordet neo-nazisme, hva skulle man isteden si? neo nazisme er vel mer som ny nazisme , et forsøk på å gjenopplive nazismens tanker ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. oktober 2011 #25 Del Skrevet 14. oktober 2011 neo er forøvrig et gammelgresk ord som kan tydes som ny . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. oktober 2011 #26 Del Skrevet 14. oktober 2011 Og hvis man kaller etnosentrisme som monolittisk kulturforståelse gjør vi det stikk motsatte... ikke sant? Vi kan kalle det som noe annet... vi kan kalle det som etnosentrisme da vel... dette er ikke rasisme... men, er fenomenet annerledes fordi den har en mer positiv navn? forandrer den seg? Etnosentrisme kan det kalles ja, jeg opplever ikke det som negativt ladet . Nei, tankene forandrer seg ikke fordi om det får et annet navn . Men jeg synes ikke det bør kalles noe med rasisme . Rasisme er etter min mening tanken om at noen mennesker er bedre enn andre på genetisk grunnlag . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daxi Skrevet 14. oktober 2011 #27 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Etnosentrisme kan det kalles ja, jeg opplever ikke det som negativt ladet . Nei, tankene forandrer seg ikke fordi om det får et annet navn . Men jeg synes ikke det bør kalles noe med rasisme . Rasisme er etter min mening tanken om at noen mennesker er bedre enn andre på genetisk grunnlag . Har oversatt dette fra spansk, så hvis noe er feil kan dere rette meg opp (litt for å forstå hva som menes med enten neo-rasisme eller etnosentrisme): "«Den andre» er kulturell sett underlegen fordi den har ikke utviklet seg til de «siviliserte» vestlige nivåer, de lever tilbake i tid, og kjemper mot sult og sykdom, de lever i diktatur, nedsenket i mørket og religion. Vesten er den eneste som hjelper dem, med sine multinasjonale eksportere av ressurser og menn, og sine solidariske NGOer. Denne holdningen er ikke lenger basert i dimensjonene av hodeskallen eller blodtype, og den har blitt kalt for «kulturell ny-rasisme», like farlig som som den forrige fordi den erstattet den fysiske elementet med den simple kulturell underlegenhet som er akkurat så usvikelig som den fysiske. Fra denne posisjonen kan vi komme til enighet med at multikulturalisme mer som en forskjell som resulterer i det ovenstående enn en holdning av sameksistens, respekt og likeverd av grupper." Roberto Sánchez Garrido, kilde Disclaimer: dette er bare fenomenet forklart Endret 14. oktober 2011 av Natalie_M Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. oktober 2011 #28 Del Skrevet 14. oktober 2011 Har oversatt dette fra spansk, så hvis noe er feil kan dere rette meg opp (litt for å forstå hva som menes med enten neo-rasisme eller etnosentrisme): "«Den andre» er kulturell sett underlegen fordi den har ikke utviklet seg til de «siviliserte» vestlige nivåer, de lever tilbake i tid, og kjemper mot sult og sykdom, de lever i diktatur, nedsenket i mørket og religion. Vesten er den eneste som hjelper dem, med sine multinasjonale eksportere av ressurser og menn, og sine solidariske NGOer. Denne holdningen er ikke lenger basert i dimensjonene av hodeskallen eller blodtype, og den har blitt kalt for «kulturell ny-rasisme», like farlig som som den forrige fordi den erstattet den fysiske elementet med den simple kulturell underlegenhet som er akkurat så ulikelig som den fysiske. Fra denne posisjonen kan vi komme til enighet med at multikulturalisme mer som en forskjell som resulterer i det ovenstående enn en holdning av sameksistens, respekt og likeverd av grupper." Roberto Sánchez Garrido, kilde Disclaimer: dette er bare fenomenet forklart Vel det finnes vel ekstremister innen ethvert tankesett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daxi Skrevet 14. oktober 2011 #29 Del Skrevet 14. oktober 2011 Vel det finnes vel ekstremister innen ethvert tankesett Det er det folk mener med "neo-rasisme" og ikke bare at du tror at "noen" av dine verdier er bedre en andres betyr det at du er en rasist... men det at du tror at alle dine verdier er bedre enn alle andres (som du sier ekstremisme) DET er rasisme (eller etnosentrisme, for å ikke virke så negativ) Noen ganger føler jeg at folk bare er redd av ordet rasist... men ikke av inholdet til det... skjønner helt ikke hvorfor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. oktober 2011 #30 Del Skrevet 14. oktober 2011 Det er det folk mener med "neo-rasisme" og ikke bare at du tror at "noen" av dine verdier er bedre en andres betyr det at du er en rasist... men det at du tror at alle dine verdier er bedre enn alle andres (som du sier ekstremisme) DET er rasisme (eller etnosentrisme, for å ikke virke så negativ) Noen ganger føler jeg at folk bare er redd av ordet rasist... men ikke av inholdet til det... skjønner helt ikke hvorfor klipp fra wikipedia : Etnosentrisme betyr at man vurderer andre samfunn ut i fra sitt eget. Dette kan være levealder, BNP, demokrati osv. De andre vil gjerne, men behøver ikke, fremstå som mindreverdige. En innvending mot dette synet vil være at ethvert samfunn har sitt eget syn på hva som er bra/dårlig osv. (Gresk/ latin: Sentrert om sitt eget folk.) Man vurderer andre fremmede skikker og verdier på bakgrunn av egen kultur. Det er en naturlig holdning hos alle mennesker og folkegrupper. Vi har alle et utgangspunkt hvor vi bedømmer andre ut i fra egen virkelighetsoppfatning, egne normer og verdier. For å forstå andre kulturer bruker vi vår egen, det i seg selv gjør at det ofte blir mistro og usikkerhet. Etnosentrisme er det motsatte av kulturrelativisme. Så det finnes flere definisjoner av ordet , den du fant er ikke nødvendigvis den eneste riktige . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daxi Skrevet 14. oktober 2011 #31 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) klipp fra wikipedia : Etnosentrisme betyr at man vurderer andre samfunn ut i fra sitt eget. Dette kan være levealder, BNP, demokrati osv. De andre vil gjerne, men behøver ikke, fremstå som mindreverdige. En innvending mot dette synet vil være at ethvert samfunn har sitt eget syn på hva som er bra/dårlig osv. (Gresk/ latin: Sentrert om sitt eget folk.) Man vurderer andre fremmede skikker og verdier på bakgrunn av egen kultur. Det er en naturlig holdning hos alle mennesker og folkegrupper. Vi har alle et utgangspunkt hvor vi bedømmer andre ut i fra egen virkelighetsoppfatning, egne normer og verdier. For å forstå andre kulturer bruker vi vår egen, det i seg selv gjør at det ofte blir mistro og usikkerhet. Etnosentrisme er det motsatte av kulturrelativisme. Så det finnes flere definisjoner av ordet , den du fant er ikke nødvendigvis den eneste riktige . Jeg bare sa "etnosentrisme" fordi du sa at rasisme var så negativ... men har hele tiden gjort en forskjell mellom de to... derfor snakker man gjerne om "ny-rasisme" og ikke etnosentrisme... men siden folk er så redd av ordet rasist så... Endret 14. oktober 2011 av Natalie_M Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. oktober 2011 #32 Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg bare sa "etnosentrisme" fordi du sa at rasisme var så negativ... men har hele tiden gjort en forskjell mellom de to... derfor snakker man gjerne om "ny-rasisme" og ikke etnosentrisme... men siden folk er så redd av ordet rasist så... Okei, så du tenker ny-rasisme (på kulturellt grunnlag ) er ekstremformen av etnosentrisme ? Det kan jeg kanskje heller være enig i , får tenke litt .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daxi Skrevet 14. oktober 2011 #33 Del Skrevet 14. oktober 2011 Okei, så du tenker ny-rasisme (på kulturellt grunnlag ) er ekstremformen av etnosentrisme ? Det kan jeg kanskje heller være enig i , får tenke litt .. Men nå har vi definert hver begrep for seg og kommet til konklusjonen at fenomenene er annerledes... det svarer på spørsmålet om hvorfor vi sier "ny-rasisme" istedet for "etnosentrisme" eller "rasisme"... ikke sant? Ja, ser ut som at vi er enige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. oktober 2011 #34 Del Skrevet 14. oktober 2011 Men nå har vi definert hver begrep for seg og kommet til konklusjonen at fenomenene er annerledes... det svarer på spørsmålet om hvorfor vi sier "ny-rasisme" istedet for "etnosentrisme" eller "rasisme"... ikke sant? Ja, ser ut som at vi er enige Iallefall nesten, jeg mener fremdeles uttrykket rasisme sier noe om en tro på "raser" altså genetikk og ikke kulturforskjeller . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daxi Skrevet 14. oktober 2011 #35 Del Skrevet 14. oktober 2011 Iallefall nesten, jeg mener fremdeles uttrykket rasisme sier noe om en tro på "raser" altså genetikk og ikke kulturforskjeller . Vi vet det... derfor utrykket "kulturell ny-rasisme" er ment for å forklare...(den er ikke rasisme, den er ikke etnosentrisme, men den er noe annet) hvordan kan vi ellers kalle det? Kulturell diskriminering kanskje?... det jeg vil gjøre klar er at dette navnet er bare i bruk for "pedagogiske formål"... samme hva vi kaller den... den eksisterer og vi trenger bare å gi den et navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. oktober 2011 #36 Del Skrevet 14. oktober 2011 Vi vet det... derfor utrykket "kulturell ny-rasisme" er ment for å forklare...(den er ikke rasisme, den er ikke etnosentrisme, men den er noe annet) hvordan kan vi ellers kalle det? Kulturell diskriminering kanskje?... det jeg vil gjøre klar er at dette navnet er bare i bruk for "pedagogiske formål"... samme hva vi kaller den... den eksisterer og vi trenger bare å gi den et navn. Tror du det hjelper hva vi her inne kaller den ? Pressen kaller det hva de vil uansett, og de har mesteparten av makta over innføring av nye begreper . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daxi Skrevet 14. oktober 2011 #37 Del Skrevet 14. oktober 2011 Tror du det hjelper hva vi her inne kaller den ? Pressen kaller det hva de vil uansett, og de har mesteparten av makta over innføring av nye begreper . Men det er ikke pressen som har kalt den sånn må jeg tro... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 14. oktober 2011 #38 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Men må man da være åpen for fordeler ved alle kulturer, om man er kulturrelativ? Jeg mener f.eks. at tradisjonelle norske verdier er "bedre" enn sharia - samtidig er jeg åpen for at også andre kulturer kan ha gode verdier, som f.eks. japansk og buddhistisk orientert kultur. Er man da kulturrelativist, monolittisk eller rasist? Kulturrelativisme bygger vel på at man forsøker å se en kultur fra dens eget ståsted. I motsetning til f. Eks etnosentrisme hvor man måler en kultur opp mot andre. Men det kulturrelative betyr ikke at man må akseptere alle trekk ved en kultur. Det betyr at man skal være så objektiv og verdinøytral som mulig. Det betyr også at man er bevisst på at våre egne verdier er kulturavhengige og derfor relative. For å ta eksemplet med sharia, så vil det si at du forsøker å forstå praksisen intellektuelt, utifra premissene som finnes i de kulturene som har en slik ordning. Det betyr ikke at du må like det, men at du objektivt forsøker å forstå. På samme måte kan en nordmann intellektuelt forstå at kyr er hellig i India, uten å oppsøke nærmeste gård for å tilbe ei ku. Det er kulturrelativisme som metode, noe som ikke er det samme kulturrelativisme som moral. Endret 14. oktober 2011 av Vampen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 14. oktober 2011 #39 Del Skrevet 14. oktober 2011 Men det er ikke pressen som har kalt den sånn må jeg tro... Nei, muligens ikke , de kaller det vel rasisme og ferdig med det . Det spiller ikke så mye rolle for meg . Jeg vet jo selv hva jeg tenker , og føler meg trygg på det . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 14. oktober 2011 #40 Del Skrevet 14. oktober 2011 Dersom det er snakk om kultur kan man kanskje bruke uttrykket kulturrelativ i motsetning til en monolittisk kulturforståelse . Jeg har da en monolittisk kulturforståelse fordi jeg mener at visse verdier er mer verdt enn andre . Jeg synes f.eks verdiene som ligger i FNs menneskerettighetserklæring er gode verdier , jeg synes ikke f.eks sharias verdier er like gode . Pensumboka mi er ikke helt enig i den definisjonen av monolittisk kulturforståelse. Du har en verdiorientering til andre kulturer, noe som er et kjennetegn på etnosentrisme. Monolittisk kulturforståelse er i følge boka mi en oppfatning av at alle i et samfunn har felles verdier og felles fortolkninger av verdier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå