Gå til innhold

Hvordan unngå nupper på klærne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så fryktelig irriterende for jeg kjøper meg nye, fine gensere, vasker dem og vips full av sygge nupper etter kort tid.

Hvordan kan jeg unngå dette (uten og måtte håndvaske klærne) ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Håpløs
Skrevet

Jeg kjøper klær av god kvalitet og bruker håndvaskprogrammet i maskinen. Kjøp litt grove ullgensere, Kashmir vil nuppe uansett hva du gjør.

Skrevet

100% ull skal ikke nuppe.Det er den kjemiske reaksjonen med blandingen polyester som gjør at det nupper.

Skrevet

Min regel: Unngå blandingsklær! Akryl- og polyesterblandinger er nuppegrobunn nummer 1!

Skrevet

100% ull skal ikke nuppe.Det er den kjemiske reaksjonen med blandingen polyester som gjør at det nupper.

Jeg har personlig erfart at 100% ull nupper. Ikke like mye som akryl, men har dyre fine 100% ullgensere som nupper.

Skrevet

Jeg har personlig erfart at 100% ull nupper. Ikke like mye som akryl, men har dyre fine 100% ullgensere som nupper.

Samme erfaring her også, det er forskjell på ullkvaliteten i gensere som er 100% ull også. Nødvendigvis ikke proposjonalt med prisen, jeg har dyre 100% ullgensere som nupper mer enn rimeligere 100% ullgenere, og omvendt.

Skrevet

vreng klærne før vask og ikke ha forskjellige stoffer i samme maskin.Følg anvisning på plagget.

Gjest Håpløs
Skrevet

Synes ikke det nupper så mye i maskin, er mest ved bruk det nupper. Spesiellt under armene og albuene.

Skrevet

Nuppefjerner er supert. "Barberer" bort nuppene.

Syns også at en del klær nupper seg ved bruk og da er det bare fjerning som hjelper.

Skrevet

Mye av problemet kan ligge i at veldig mange klær produseres med kunstfiber, så har jeg hørt at noen nupper mer enn andre.

Skrevet

Oh, yes. 100% ubehandlet ull er jo det som nupper mest av alt spør du meg.

Sånn generelt nupper akrylklær veldig. Jeg unngår å kjøpe klær fra f.eks. Vero Moda, da de nupper ekstra mye.

Skrevet

I utgangspunktet skal ikke 100% ull nuppe. Nupper det kommer det av noe annet du har på deg. F.eks ytterjakker der inneforet er polyester. Så bruker man rene stoffer mot hverandre så nupper det ikke. Men det går jo nesten ikke siden alt som blir lagd idag av klær er blanding, og det er fordi folk ikke vil betale for 100% ren vare bortsett fra de som har skjønt det.

Skrevet

Mette Møller har skrevet litt om nupping på bloggen, og der ser meningen ut til å være at nupping har å gjøre med fibrene i garnet.

Jeg synes i hvertfall at klær i ren ull nupper. Jeg har en haug med cardiganer i ren ull fra Benetton, og alle som en nupper de, men nuppene er lette å fjerne med nuppefjerner. Derimot synes jeg klær i ullblanding (av god kvalitet) og som er tettere strikket nupper mindre, av en eller annen grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...