Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar ett økonomikurs på 7,5 stp nå, forsøker å jobbe så mye som mulig med det, men det blir dessverre ikke nok. Tar dette deltid, så det er jobb og familie utenom.

Nullpunkt og selvkost, jeg forstår poenget, men det er mange formler som skal huskes, merker jeg sliter litt med det.

Flere som tar kurs i økonomi, hvordan går det med dere? Jeg skal ha eksamen i desember og håper jeg er klar til det. Avgogtil kjenner jeg at jeg nesten får litt skrekk og gru følelse av hele eksamensopplegget, hva i all verden er det jeg har begitt meg ut på liksom. Men så tenker jeg at det er jo ikke rakettforskning dette her, BØR være mulig å få en ok karakter tilogmed.... Vel, vel.. dett va dett.. tilbake til sikkerhetsgraden. :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar også økonomisk utdannelse, men på et litt lavere nivå enn deg virker det som.

Akkurat nå sliter jeg litt med å forstå produktkalyle etter bidragsmodellen, selvkostmodellen har jeg fått inn.

Vel, tilbake til regnearket for min del... lykke til, dette klarer du veldig bra! :)

Skrevet

Jeg studerer økonomi og administrasjon på andre året. Regner med kurset du holder på med er økonomistyring eller noe sånt?

Mitt beste tips til deg er: Ikke pugg formler, bruk dem! Mange av formlene kan se tørre og kjipe ut, men når du bruker dem og FORSTÅR hvorfor de forskjellige tallene plasseres som de gjør, blir det mye lettere på eksamen. Jeg pugger ikke en eneste formel lenger, men bruker tid til å forstå HVORFOR. Da husker man det mye lenger :-)

Sjekk også ut tidligere eksamensoppgaver, det pleier å hjelpe. Tar du det på BI?

Skrevet

Jeg tar også økonomisk utdannelse, men på et litt lavere nivå enn deg virker det som.

Akkurat nå sliter jeg litt med å forstå produktkalyle etter bidragsmodellen, selvkostmodellen har jeg fått inn.

Vel, tilbake til regnearket for min del... lykke til, dette klarer du veldig bra! :)

Takk, får satse på går bra. Lykke til du også. :)

Skrevet

Jeg studerer økonomi og administrasjon på andre året. Regner med kurset du holder på med er økonomistyring eller noe sånt?

Mitt beste tips til deg er: Ikke pugg formler, bruk dem! Mange av formlene kan se tørre og kjipe ut, men når du bruker dem og FORSTÅR hvorfor de forskjellige tallene plasseres som de gjør, blir det mye lettere på eksamen. Jeg pugger ikke en eneste formel lenger, men bruker tid til å forstå HVORFOR. Da husker man det mye lenger :-)

Sjekk også ut tidligere eksamensoppgaver, det pleier å hjelpe. Tar du det på BI?

Ingen pugging altså.... Du er sikkert?! :sjokkert::Hehe: Det høres jo veldig logisk ut da. Takk skal du ha. Ja, tar kurset via BI.

Skrevet

Hehe :) ja, mye bedre å lære seg å bruke dem enn å sitte å si formelen for totalkapitalrentabiliteten høyt for seg selv 100 ganger :) gjør gamle eksamensoppgaver og eventuelt arbeidskrav, eksamen pleier å ligne på dette :) lykke til!

Skrevet

Hehe :) ja, mye bedre å lære seg å bruke dem enn å sitte å si formelen for totalkapitalrentabiliteten høyt for seg selv 100 ganger :) gjør gamle eksamensoppgaver og eventuelt arbeidskrav, eksamen pleier å ligne på dette :) lykke til!

Yepp, pleier...jeg regnet gamle eksamensoppgaver så blekket føk, kunne siste 5 års eksamener utenat. Jeg var superflink, kunne formler, kunne de tidligere eksamene forlengs og bakleng og opp og ned i mente .-) Så kom jeg selv til eksamen og oppdaget til min store forskrekkelse at det var kun 3 - 4 oppgaver som var likt oppgavene som hadde vært brukt de siste 5 år. Jada... Jeg bestod, men det var ikke noe mer heller.

Skrevet

Kanskje du tar samme faget som meg? Jeg tar finans og økonomistyring 1 på BI dette semesteret.

Det viktigste er nok å forstå og unngå pugging ja, bare man terper nok så sier det seg nesten selv hvilken formel man skal bruke. Er ikke heeelt der selv enda, men satser på å være der til eksamen ;)

Akkurat nå jobber jeg med balanseligningen og den får meg til å rive meg i håret! Men, repitisjon-repetisjon-repetisjon, så sitter det nok etter hvert :)

Skrevet

Jeg gjør det som en vane å skrive formelen jeg bruker før jeg tar utregningen/oppgaven. På den måten så får jeg snikinnført selve formelen. Ellers så er jeg helt enig med Sauen87.

Skrevet

Kanskje du tar samme faget som meg? Jeg tar finans og økonomistyring 1 på BI dette semesteret.

Akkurat nå jobber jeg med balanseligningen og den får meg til å rive meg i håret! Men, repitisjon-repetisjon-repetisjon, så sitter det nok etter hvert :)

Jeg tar kurs som heter "Økonomi for ikke økonomer", så jeg har jo ekstra lov til å synest dette er vanskelig. :gjeiper: Det er vel 7.5 stp det du tar også, men tror en fokuserer enda mer på finansen på det som du tar, ellers er det vel likt.

Holder på å regne på nullpunkt og det er ikke super vanskelig når jeg sitter med bøker og fasiten, men det er jo det å huske det. Er på alle forelesninger og henger jo med, men det er jo de timene på eksamen som gjelder og da må en jo huske alt dette her.

Skrevet

Jeg gjør det som en vane å skrive formelen jeg bruker før jeg tar utregningen/oppgaven. På den måten så får jeg snikinnført selve formelen. Ellers så er jeg helt enig med Sauen87.

Ja, jeg skriver også formelen ned når jeg begynner på oppgaven, så får en jo testet om det sitter. Men jeg opplever at jeg stadig på titte i bøkene fordi det surrer jo en mengde formler i hodet. :sjenert: Men det kan jo være en plutselig ser lyset. ;)

Skrevet

Fortsett å regne oppgaver, så har du nok lært mye til eksamen! :jepp:

Gjør litt flere oppgaver enn hva som er satt opp der du kjenner at du sliter, og hvis du ikke har tid fordi du må videre til neste tema så skriv opp emnene du føler at du ikke har helt under kontroll og fokuser ekstra mye på de i eksamensinnspurten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...