Gjest Madam Felle Skrevet 5. desember 2003 #1 Skrevet 5. desember 2003 Slik får du ikke jobben Hva gjør du dersom du må søke på en jobb du ikke vil ha? Utsetter det i ukevis eller slenger du inn en søknad og håper at andre er bedre kvalifisert? Å gi et genuint dårlig inntrykk krever sin mann (eller kvinne.) Humor & Kanari™ har grepet fatt i problemet og gir her et komplett grunnkurs for den arbeidsskye. De er over deg som hauker, ikke sant? Foreldre, venner og Arbeidsformidlingen - tipser deg om ledige jobber, sender avisutklipp med Stilling Ledig-annonser i posten og maser uavlatelig om din totale mangel på initiativ. Alle synes å ha rottet seg sammen av en eneste grunn: Å få deg til å begynne å arbeide. Det går så langt at du er på nippet til å ta vikarjobben som eskestabler i onkel Severins postordrefirma bare for å få slutt på maset. Men ta det helt med ro. Det finnes andre løsninger. Fra og med nå kan du med god samvittighet ta i mot alle avisutklipp - ja, kan hende begynner du selv etter hvert å interessert deg for Stilling Ledig-annonser i lokalavisen? Skryt hemningsløst over alle de jobbene du har søkt på og la omgangskretsen bli forbauset over din plutselige holdningsendring. Men selv vet du bedre! Du vet nemlig om arbeidsmarkedstipsene som gjør at du garantert ikke får jobben: Trinn 1 - Skriftlig søknad. Det finnes mange strategier du kan benytte deg av for å gjøre søknaden din så uinteressant og håpløs som mulig. Amatøren griser ketchup utover søknaden og "glemmer" å skrive adressen sin. Du er selvsagt mer profesjonell enn som så. Din søknad er nemlig planlagt ned til minste detalj. Her er noen tips: • Påse at du tar med en del vidløftige ord som du med vilje staver feil. "Fokkus på kunden", "deddline", "spisskompostanse" og "resultatorienten" er gode eksempel på feilstavinger som på en enkel og elegant måte er med på å underminere din troverdighet. • Bruk farget brevpapir. Rosa, neongrønn eller knallgul er alltid sikre farger. Pynt gjerne litt opp med små ornamenter som stjerner, kors, hestesko og hjerter. Dette er i stor grad med på å forsterke effekten (OBS. Slike dekorasjoner funker utmerket godt for begge kjønn.) • Innledningen er viktig. Begynn gjerne med "Jeg er en mann / kvinne på 37 somrer…" eller "Jeg melder hermed min interesse for den ledige stillingen som trevarearbeider som var utlyst i avisen den attende april inneværende måned." • Skriv for hånd. Dersom du har valgt farget papir smeller du likeså godt til og kjører løpet fullt ut: Skriv med tusj og bruk en farge som virkelig skaper en gresselig kontrast til papiret. Lilla er alltid en populær farge i så måte. Tegn blomster istedenfor prikker over i'ene og pass på at omtrent hvert tiende ord er uleselig. • Legg inn litt ekstra krutt på merittlisten. Jo flere, jo bedre. Innehaver av "Hjelp-din-kompis"-medaljen fra Ole Brum-klubben, førsteoppleser i borettslagets poesiklubb, førstepremie i Postens "tegn-din-lokale-postmannen"-konkurranse… En korrekt utfylt merittliste bør minst inneholde et syttitalls slike poster. • Vær ekstra nøye med referansene. Ta med din egen mamma eller sats på noen som garantert ikke kjenner deg eller vet hvem du er. For ikke å glemme eventuelle uvenner / fiender du måtte ha. Ta dem med alle som en. • Avslutt søknaden med "Med kjærlige hilsner…" Trinn 2 - Fastsette tidspunktet for innkallelse til intervju Et viktig mellomledd, som definitivt ikke bør forbigås, er jobbintervjuet. Det er her du etablerer den første, virkelige kontakten med arbeidsgiveren. Først må det fastsettes et tidspunkt for når du kan stille til intervju, og når den potensielle arbeidsgiveren ringer for å fastsette dette tidspunktet er det viktig å påse at han (eller hun) allerede nå får et så dårlig inntrykk av deg som overhodet mulig. Når telefonsamtalen kommer i gang (dersom den i det hele tatt gjør det): • Still deg helt uforstående til alt og lat som om du ikke har peiling på hva det hele dreier seg om. Jo, du synes muligens svakt å erindre at du en gang søkte på en jobb, men det var da flere år siden… • Igangsett en diskusjon. Det tidspunktet som foreslås for intervjuet passer ikke. Hopp fram og tilbake i almanakken og avvis minst fem nye forslag til tidspunkt før du motstridende "gir" deg. ("Den femte? Nei, da skal jeg til frisøren. Men den syvende, kanskje. Men da må jeg være ferdig før klokken 13.00 for jeg skal spise lunsj med en kompis. Klokken elleve? Nei, helst ikke. Jeg har vanskeligheter med å komme meg opp så tidlig på morgenen…") Trinn 3 - D-dagen Dere har endelig blitt enige om et tidspunkt for intervjuet, og du er nå kun et personlig oppmøte fra å ikke få jobben. Forhåpentligvis er du ikke en av de beste kandidatene, men du har fått en sjanse. Nå er det opp til deg å spolere denne sjansen så godt du kan. • Kvelden før oppmøtet prøver du deg gjennom garderoben og forsøker å finne det korrekte antrekket. Korrekt antrekk er i denne forbindelse et antrekk (eller en kombinasjon av klær/sko) som vil løfte øyenbrynene på intervjueren. Vernesko / armyboots, feltjakke og/eller en glorete t-skjorte er antrekk som virkelig gjør susen. • Det finnes visse spørsmål som du garantert vil bli spurt om. Skriv ned disse spørsmålene og finn på passende svar. Noen eksempler: Spørsmål: - Hvorfor vil du jobbe her hos oss? Svar: - Tja, vil og vil fru Blom… det var mamma / Arbeidsformidlingen som absolutt ville at jeg skulle søke på jobben. Spørsmål: - Hvilke er dine beste sider? Svar: (nølende) - Beste sider? Vel, jeg er snill… Og så koker jeg god kaffe. Sa jeg forresten at jeg er snill? Spørsmål: - Hvilke er dine mindre bra sider? Svar: (ivrig) - Jo, jeg er forferdelig dårlig til å passe tiden. Og så er jeg makelig anlagt. Og der jeg var før sa de at jeg hadde vanskelig for å samarbeide, men det synes jeg ikke selv. Bare jeg får være alene og passe mine egne saker, så går det så bra så. Ja, og så er jeg blyg og lite kreativ. Spørsmål: - Hva tror du at du kan tilføre bedriften? Svar: - Tilføre? Hva mener du med det? • Kom for sent til intervjuet. Ikke alt for sent, det hadde gjort det hele for enkelt, men forsøk å legge inn et "akademisk kvarter" som viser at du faktisk prioriterer å få lest ferdig morgenavisen før intervjuet starter. • Håndhils etter "Den kalde fisken-prinsippet", det vil si med et løst, slapt og gjerne svett håndtrykk. • Unngå konsekvent å se intervjueren i øynene. Lat som om du smugtitter nå og da, men se for det meste ned i golvet. • Påse at alt går så fort som mulig. Ta gjerne opp lønnsspørsmålet før dere har rukket å sette dere ned. Si at du har vært latterlig underbetalt i din forrige jobb og at du nå krever å lønnes etter innsats. Påpek også at du allerede har kontaktet fagforeningen og forberedt dem på å sette i gang strenge tiltak dersom det skulle vise seg nødvendig. • Referer gjerne til tidligere arbeidsgiver i negative ordelag. Din forrige sjef var en "skikkelig drittsekk" (Er du kvinne var sjefen din et "mannssjåvinistisk svin"), dine kollegaer "pratet mest dritt", administrerende direktør var en "psykopat" og det var intet mindre enn et mirakel at du i det hele tatt holdt ut i de to månedene du arbeidet der. • Plukk deg i nesen når du tror at intervjueren tror at du tror at han (eller hun) ikke ser deg. (Forstod du den?) • La mobiltelefonen være på og svar for guds skyld når det ringer. Prat gjerne noen minutter før du med lav, mystisk stemme avslutter samtalen med å si noe sånt som at "er nesten i mål med denne jobben - skal fortelle deg alt når jeg kommer hjem." Her kan det forresten være smart å alliere seg med noen kompiser som kan ringe på et bestemt tidspunkt. • Vis stor velvilje til å diskutere "hullene" i CVen din. Tegn gjerne opp et tidsdiagram og marker "hullene" med rød penn. Akseptable forklaringer på at du ikke arbeidet i bestemte perioder kan være "da var jeg arbeidsløs", "da hadde jeg ikke lyst til å arbeide", "da jobbet jeg svart" eller "da… ja, hva gjorde jeg da? Vet du, det husker jeg ikke." • Når intervjuet omsider er over - ta en familiær avskjed. Gi intervjueren en skikkelig klem, si at du er overlykkelig over at dere har oppnådd slik en god kontakt og at du visste at det ville gå så bra siden din personlige astrolog hadde sagt det. Be intervjueren ringe deg neste dag ("men ikke før lunsj, for da har jeg ennå ikke stått opp") og spør om han/hun vil ta en tur på puben senere på kvelden for å feire at intervjuet gikk så smertefritt for seg. Trinn 4 - Etterpå Kast Ledig Stilling-annonsen og fortell dine foreldre og venner at du dessverre ikke fikk jobben - denne gangen heller. Fotnote: Dersom du synes at noe av dette virker motstridende så har du helt rett. Å være inkonsekvent og allment usammenhengende er en del av i planen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå