Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev ett innlegg her tidligere om at jeg har pådratt meg en lei trokanter bursitt, gått på Voltaren i ti dager og blitt mye bedre. Prøvde meg på en liten joggetur som skulle være rolig (var ikke helt fin altså) men som endte i at jeg ble for ivrig og nå kjenner jeg det litt igjen, ikke i den grad jeg hadde det - men det er der. Tatt meg en Naproxen i dag med kanon effekt! Denne skaden kommer av at jeg har overanstrengt meg. Løpt i mange år, men aldri så mye oppover over så lang tid som jeg nå har gjort den siste tiden. Så jeg har troen på at dette går over med god hvile over tid og jeg sakte men sikkert kan begynne når jeg ikke kjenner noe i det hele tatt.

Det jeg ikke har vært flink til er å ta Omega 3, aldri vært flink til det! Har det noen virkning og god effekt på bursitter? Leser på glasset jeg kjøpte (113 flotte kroner) at det skal ha en positiv effekt på ledd, kjøpte en da som kun skulle være bra for leddene. Har også tenkt å begynne å ise hoften min nå - har ikke gjort det enda. Er ganske fortvilet fordi jeg craver etter å komme i gang igjen, men vet med meg selv nå at det ikke nytter før jeg er helt bra, og da må jeg være HELT bra! ;-) Så nå går det kun i styrke på overkropp... Givende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omega3 fra tran, valnøtt og linfrøolje er minst like bra som fra dyre tranpiller.

Omega3 skal også ha en viss effekt på inflammasjoner, men jeg har ikke tid til å lete etter noen referanser akkurat nå. Kanskje noen andre kommer meg i forkjøpet før jeg kommer hjem fra trening?

Skrevet

Jada... Bare gni inn det faktum at du skal på trening ;-)

Skrevet

Jada... Bare gni inn det faktum at du skal på trening ;-)

Beklager det. Hvis det er noe trøst, så sprakk jeg stortåneglen, så nå har jeg og vondt... :gjeiper:

Det første jeg tenker på når jeg tenker på omega3s rolle ift inflammasjon er forholdet mellom omega3 og omega6-fettsyrer. Jeg søkte litt rundt på det for å se om jeg fant noen nettkilder, for mesteparten av det jeg har om det står i bøker.

Jeg fant denne artikkelen på tidskrift for den norske legeforening: http://tidsskriftet.no/article/1186742

Og denne doktoravhandlingen: http://tidsskriftet.no/article/203669

Se om du finner noe nyttig der. Det kan oppsummeres med at det er gunstig å spise mer omega3 enn det som er vanlig i vestlig kosthold. Ideelt sett burde forholdet vært mer omega6:omega3 2:1, men i moderne vestlig kosthold er det nærmere 10:1. Akkurat denne balansen er kritisk når det gjeldet bekjempelse av inflammasjon i kroppen. Derfor finnes det en mengde mat som er anti-inflammatorisk. Dette er ikke like omstridt som andre dietter, men kort oppsummert er basisen at man skal spise mer produkter med mye omega3- og omega9-fettsyrer og mye grønnsaker med sterke farger. Så skal man unngå raffinerte produkter som sukker og hvetemel, samt fettsyrer som har mye omega6 i seg.

Om dette har en reell effekt totalt sett er litt vanskelig å si. Det er jo relativt sunt uansett om du trenger det eller ikke og folk som har fokus på sunn mat har ofte en sunn livsstil med mer aktivitet i hverdagen.

Alle bør ta omega3 tilskudd dersom de ikke spiser fet fisk den dagen.

Skrevet

Tusen takk for svar. Fartet litt rundt på nettet i går selv og fant litt. Viser seg at det faktisk er bra for ledd etc... Mange revmatikere har god effekt av omega 3. Håper bare dette gir seg snart. Fortvilende!

Sprukket storetånegl faktisk! Hvordan i alle dager klarte du det? Vil nesten ha det selv enn denne betennelsen...

Skrevet

Tusen takk for svar. Fartet litt rundt på nettet i går selv og fant litt. Viser seg at det faktisk er bra for ledd etc... Mange revmatikere har god effekt av omega 3. Håper bare dette gir seg snart. Fortvilende!

Sprukket storetånegl faktisk! Hvordan i alle dager klarte du det? Vil nesten ha det selv enn denne betennelsen...

Ble tråkket på. Lagsport vet du. Livsfarlig. Heldigvis går det fort over.

Jeg har tatt min daglige dose tran. Har du? :jepp:

Skrevet

Her har vi tatt tran pluss litt til! ;-) Viktig og nå skal jeg bli flink ser du ;-) Du får ha god bedring m den neglen, så satser jeg på åt jeg er back in business innen en mnd :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...