Gå til innhold

Legen min sier cola-drikking er på lik linje med røyking under svangerskapet?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her litt forfjamset...Legen min sier at "det å drikke cola under svangerskapet er like skadelig som å røyke? Pga stoffer som er i colaen som vil gjøre babyen avhengig, at det dermed kan bli en baby som griner og skriker MYE fordi den ikke får det den har blitt "avhengig av". På lik linje med at de som røyker får unger som skriker etter nikotin." -sa hun.

Jeg vet godt at man skal begrense inntaket av cola under graviditeten pga koffeinet og alt sukkeret, men jeg har tidligere både blitt fortalt og lest at litt cola går helt greit. Tenker da feks noen glass med cola fredag-søndag....Kanskje innimellom et en ukedag hvis man har skikkelig lyst på. Dette var noe jeg hadde tenkt å unne meg (selvsagt sammen med et sunt og variert kosthold med mye vann,frukt & grønt og vitaminer,- samt å holde seg i bevegelse) (jeg er ikke-røyker og drikker hverken alkohol(under svangerskapet) eller kaffe)

Har noen av dere fått beskjed om at cola er så skadelig under graviditeten?

Understreker at jeg med den største selvfølgelighet vil gjøre det som er best for babyen i magen min :)

Skrevet

Det eneste jeg vet er at inntak av sukkerholdig brus er assosiert med høy fødselsvekt hos barn (på gruppenivå). Etter at inntaket av sukkerholdig brus hos gravide i Norge gikk ned (etter 90-tallet), har også antall barn med (for) høy fødselsvekt (såkalt LGA) sunket.

Men det er noe helt annet enn at et foster blir "avhengig" av cola....

Det høres ut som legen kanskje har lest en enkelt artikkel og trukket konklusjoner fra den - jeg har aldri hørt at man har funnet en slik effekt av cola-drikking.

At inntak av cola er like skadelig for fosteret som røyking, har jeg vanskelig for å tro. Da vil jeg først se forskning som verifiserer det....

Jeg har drukket cola i alle mine svangerskap, og ingen av mine barn var spesielt vanskelige å roe - eller hadde andre "abstinenstegn"... Selv om det ikke beviser noen ting selvfølgelig....

Men som alle som er opptatt av ernæring sier (og som sikkert stemmer): vann er en utmerket tørstedrikk:)

Skrevet

Å drikke et glass eller to i helgene går helt fint, og det mener nok legen din også.

Han snakker nok om colainntak på daglig basis, noe som ikke er bra.

Uansett teit å sammenligne med røyking, for det skader jo på ulike måter.

• Liker 1
Skrevet

Det der tror jeg rett og slett ingenting på. Kanskje hvis man bare ser på avhengighetsfaktoren, men hva med f.eks. utvikling av astma? Andre senvirkninger?

På den lista over hva gravide kan og ikke kan spise så står det maks et glass cola/en kopp kaffe om dagen eller noe sånt, og hvis man holder seg til det eller drikker mindre så går det nok helt greit.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :-)

Jeg sa jeg kun drakk cola i helgene,hun mente jeg burde kutte det fullstendig ut... synes det er veldig rart, og tenker at det hadde vært mye bedre opplyst hvis det faktisk var slik.

Og at det ihvertfall hadde stått på mattilsynets og helsedirektoratets sider for gravide.

Skrevet

Eg tykkjer det høyrast veldig rart ut. Viss det hadde vore slik at du berre drakk cola, hadde eg vore einig med legen din, men når det berre er nokre få glass i helga, blir det jo noko heilt anna. Eg har aldri høyrt at det kan framkalle abstinens for fosteret at mor drikk (moderate mengder) cola.

Skrevet

Kostrådene for gravide ifrohold til koffein sier jo at man kan drikke en liter cola hver dag som gravid. Så det legen din sier er tull.

Skrevet

Kostrådene for gravide ifrohold til koffein sier jo at man kan drikke en liter cola hver dag som gravid. Så det legen din sier er tull.

Fint at du har mer greie på det enn en lege da :)

• Liker 2
Skrevet

EN LITER COLA? Ikke faen om jeg hadde gjort det. Cola er giftig dritt.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :-)

Jeg sa jeg kun drakk cola i helgene,hun mente jeg burde kutte det fullstendig ut... synes det er veldig rart, og tenker at det hadde vært mye bedre opplyst hvis det faktisk var slik.

Og at det ihvertfall hadde stått på mattilsynets og helsedirektoratets sider for gravide.

Du får nok høre litt forskjellig igjennom svangerskapet.

Jeg hadde dilla på frukt til å begynne med å spiste en del av forskjellig frukt. Jeg sa dette til jordmor og hun sa jeg måtte begrense det inntaket betraktlig pga fruktsukkeret. Jeg vet at det er mye fruktsukker i frukt, men det er da også mange andre nyttige ting. Når man er søtsugen må det da være bedre å spise frukt enn sjokolade :sukk:

Skrevet

EN LITER COLA? Ikke faen om jeg hadde gjort det. Cola er giftig dritt.

En liter cola inneholder like mye koffein som 1-2 kopper kaffe.

Skrevet

det er giftige stoffer i cola

Skrevet

En liter cola inneholder like mye koffein som 1-2 kopper kaffe.

Hvis jeg drikker 1-2 kopper kaffe så merker jeg den koffeinen utrolig godt! Ikke faen om jeg utsetter barnet mitt for det HVER dag gjennom et svangerskap. Den ungen hadde blitt født rastløs, det vedder jeg på. Jeg nekter å tro at det er folk der ute som er så dumme at de drikker 1 liter cola eller flere kopper kaffe hver dag mens de går gravide, hallo.

Skrevet

det har ikke noe med koffein å gjøre

Skrevet

Hvis det hadde vært så farlig hadde vel helsemyndighetene kommet med andre anbefalinger...? Det er jo selvfølgelig ikke anbefalt å drikker så mye pga sukker, men det er ikke farlig i forhold til koffein.

Annonse
Skrevet

Hvis jeg drikker 1-2 kopper kaffe så merker jeg den koffeinen utrolig godt! Ikke faen om jeg utsetter barnet mitt for det HVER dag gjennom et svangerskap. Den ungen hadde blitt født rastløs, det vedder jeg på. Jeg nekter å tro at det er folk der ute som er så dumme at de drikker 1 liter cola eller flere kopper kaffe hver dag mens de går gravide, hallo.

Jaha? Alle jeg kjenner som drakk kaffe før de ble gravide drikker 1-3 kopper daglig under graviditet. De offisielle rådene sier vel maks 2 kopper daglig, men studiene som ligger til grunn for dette påviser først en sammenheng mellom koffein og SA eller for tidlig fødsel ved 5-6 kopper daglig synes jeg å huske. Koffeinabstinens har jeg ikke sett nevnt en eneste gang, og jeg har lest ganske mye om graviditet og kostholdsråd.

Jeg drakk 2 kopper daglig i sist svangerskap og fikk den roligste babyen jeg vet om. Ikke noe bevis på at alle reagerer sånn, men hvertfall min erfaring.

Skrevet

Hvis det hadde vært så farlig hadde vel helsemyndighetene kommet med andre anbefalinger...? Det er jo selvfølgelig ikke anbefalt å drikker så mye pga sukker, men det er ikke farlig i forhold til koffein.

LEGEN nevnt her i tråden anbefaler det ikke, fikk du det ikke med deg? Er ikke det HELSE MYNDIGHET nok?

• Liker 1
Skrevet

LEGEN nevnt her i tråden anbefaler det ikke, fikk du det ikke med deg? Er ikke det HELSE MYNDIGHET nok?

EN leges anbefaling går ikke foran helsemyndighetenes anbefalinger for min del, det finnes mange dårlige leger rundt om i landet som finner opp egne teorier.

• Liker 1
Skrevet

EN leges anbefaling går ikke foran helsemyndighetenes anbefalinger for min del, det finnes mange dårlige leger rundt om i landet som finner opp egne teorier.

Klart vi heller hører på deg enn en lege du. NOT.

• Liker 1
Skrevet

Herregud, jeg sier hva som er anbefalt av helsemyndighetene i Norge. Ikke noe jeg har funnet opp. Du skjønte kanskje ikke det du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...