AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Hei. Er det noen her som kjenner til eller lider selv av Ashermnans syndrom? Jeg skal utredes for det nå, spesielt fordi jeg hadde en utskrapning etter en MA for nesten to år siden, og mensen har blitt mindre og kortere. Vi er et par 30-årene, så vi vet at tida ikke er vår beste venn Har lest litt om dette på nett, men ingen som noen gang har fortalt at Ashermans kan oppstå etter utskrapning. Litt fortvila nå.....
Gjest Macaron Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg hadde faktisk aldri hørt om dette før, men leste litt om det nå, og må si jeg ble litt skremt. Synes det er veldig rart at man gjør utskrapninger istedenfor å gjøre medisinsk abort (i de tilfellene der medisinsk abort hadde vært like effektivt) når det, i følge Wikipedia, kan være opp mot 30 % risiko for å utvikle dette etter en utskrapning pga MA... Jeg har selv hatt en MA med påfølgende utskrapning, og har nå prøvd å bli gravid på nytt i snart et år. Da jeg skulle ha abort pga MA'en var det ikke noe spørsmål om hva slags abort jeg skulle ha, gynekologen på Ullevål bare bestemte for meg at jeg skulle ha utskrapning. Hadde jeg visst om denne risikoen på forhånd ville jeg definitivt heller ha valgt medisinsk. Krysser fingrene for at det løser seg for dere. Og selv om det faktisk skulle vise seg å være Ashermans, så står det jo også at det kan være helbredelig (i hvert fall hvis det ikke har gått alt for langt)
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg hadde heller ikke hørt om det, og det var ikke nevnt som en av risikoene i etterkant av inngrepet. Jeg hadde heller ikke noe valg ved utskrapning, fordi UL viste at jeg hadde mange og store koagler, og jeg hadde prøvd å la kroppen ordne opp i nesten tre uker. Det var visst større fare for infeksjon hvis jeg lot det være, og jeg hadde blødd som en gris i tre dager før de la meg inn. Jeg er også kjempeskremt, men får ikke time hos gyn før om to uker, så stakkars mannen har en tøff oppgave med meg som er redd og fortvilt TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå