Gå til innhold

Bleieslutt, mye dogåing på natten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår har nettopp sluttet med bleier på dagtid og det går veldig bra. Han bruker fremdeles bleie på natten, men problemet er at fra ca kl 4 og fram til vi står opp kommer han flere ganger og ber om å gå på do. Dette er utrolig slitsomt for oss og gir veldig dårlig søvn halve natten. Samtidig føler vi ikke at vi kan nekte ham å gå på do og si at han må tisse i bleia når han nå en gang er så flink og sier i fra også på natten. Men hvordan skal vi ta tak i dette? Han er bare 2½, så han er for liten til å læres opp til å gå på potte/do alene om natten, men noe må vi bare gjøre for vi kan ikke ha det slik lenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke bare å stå opp med han så han får gått på do da? Klart det vil tære på nattesøvnen, men sånn er det bare. Må man på do så må man på do. Gutten er jo attpå til flink til å si fra selv.

• Liker 2
Skrevet

Det hadde ikke vært noe problem hvis det var en eller to ganger om natten, men det er hver time. Folk flest går ikke på do på natten, kanskje en gang. Det skal da ikke være nødvendig å tisse hver time. Det kommer ikke mye heller og på dagtid går det alltid 4-5 timer mellom hver gang han sier han må på do.

Skrevet

Sønnen vår har nettopp sluttet med bleier på dagtid og det går veldig bra. Han bruker fremdeles bleie på natten, men problemet er at fra ca kl 4 og fram til vi står opp kommer han flere ganger og ber om å gå på do. Dette er utrolig slitsomt for oss og gir veldig dårlig søvn halve natten. Samtidig føler vi ikke at vi kan nekte ham å gå på do og si at han må tisse i bleia når han nå en gang er så flink og sier i fra også på natten. Men hvordan skal vi ta tak i dette? Han er bare 2½, så han er for liten til å læres opp til å gå på potte/do alene om natten, men noe må vi bare gjøre for vi kan ikke ha det slik lenge.

Er han for liten? Det tror jeg ikke, la han få prøve om doet er i nærheten. Kanskje la han få prøve seg uten nattbleie også? Dette er noe alle må igjennom, men se det slik, barnet er på vei til å bli stor og selvstendig.

Gjest white tiger
Skrevet

Hvor lenge sover dere da?? Jeg synes dere bare burde akseptere at det blir sånn i en periode. Og siden dere er to også (forstår det sånn ut ifra startinnlegget) så har dere jo muligheten til å bytte på å være med ham.

Kjenner jeg blir litt misunnelig jeg :sjenert: Er alene med to barn som begge er oppe før 6 hverdag som helg. I tillegg er minste på 11 mnd mye oppe om natten. Er heldig hvis jeg får to timer med søvn i strekk.. Og jeg har ikke permisjon lengre. Så jeg kunne gjerne byttet :gjeiper:

Jeg skjønner at det er frustrerende. Men hvis dere går inn for å lære ham det, så klarer han helt sikkert å gå alene på do om natta :)

Skrevet

Ja, vi er to, men vi har også to barn. Så med en bitteliten som er langt unna å sove hele natten blir det ekstra slitsomt når sønnen vår i tillegg skal vekke oss hver time.

Skrevet

Det går jo an å prøve å setje ei potte på golvet inne på rommet hans, og prøve på dagtid om han greier å setje seg på den og tisse åleine. Og snakke med han om at han kan gjera det om natta. Når han vaknar og kjem inn og seier han må tisse, ta han med inn på rommet sitt og si at han må setje seg på potta og tisse. Etterkvart blir det kanskje til at han greier det åleine? Det er i alle fall lettare for ungar å setje seg på potta åleine enn på do, der det er mykje meir styr med å klatre opp osv. Her har det i alle fall blitt meir tiss på utsida av doen enn innsida når gutungen skal klare sjølv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...