Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Vet at det er individuelt, men det kan ikke være så store variasjoner på hvor mye søvn et barn trenger? Mine barn på 6 og 2 år må stå opp mellom 6 og halv 7 for at vi skal rekke å være i barnehagen og skolen til halv 8 og jeg på jobb til 8. Nå er det høst og blitt mørkere ute, og merker at barna er trøttere om morgenen. Men ikke om kvelden!! Da livner de til og jeg syns det er vanskelig å tvinge dem i senga før de egentlig er blitt trøtte. Enkelte kvelder er de ikke i seng før kl 21, og det er jo alt for sent.. Vi pleier å spise middag halv 6, så er det barne tv, litt lek, kveldsttell og lett kveldsmat.... og da er de ofte i godt humør og i farta med diverse prosjekter. Har vurdert å utsette middag til halv 7-7 f.eks, og at de legger seg rett etter maten- gode og mette, at de da blir trøtte nok til å få til å sovne? Hvordan gjør dere andre det?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 21 er for seint ja. Det er nok lurt å utsette middagen litt om du ikke har mulighet til å ta den tidligere slik at kveldsmaten ikke blir så sein. 2åringen burde være i seng til kl 19 og 6 åring kanskje 19.30? Når de blir vant til nye leggerutiner så blir de trøtte til leggetid siden kroppen og hjernen da er innstilt på at det er sovetid.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 Barna (4, 6 og 7) mine står opp rundt halv sju. Barnehagen og skolen ligger i nærheten av jobb, så det er veldig greit, sparer tid der. Barna går alene til skolen, jeg henter på sfo etter jobb. Vi har alltid gjort klart til dagens middag om morgenen, så middagen er veldig rask å lage. Er hjemme ca. halv fem, noen ganger før, og middagen er på bordet mellom halv fem og fem. Mine barn er sultne og slitne før middagen, men kvikker til av maten og er som dine i farta når maten kommer å blodet. Vi begynner kveldsstellet ca. halv åtte, går da på badet og leser for dem etterpå. Jeg ville ikke utsatt middagen. Barna blir slappe, og muligens grinete, av å gå lenge uten mat. Maten gir dem også energi som de trenger å bruke. Jeg ville heller prøvd å spise middag tidligere.
Gjest Mandalas Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Mine barn er 8 og 5 år gamle. De står opp enten 6 eller 7, avhengig av hvilken uke det er (annenhver uke). Vi spiser middag rundt kl 17, deretter får de leke frem til 18.30. Da er det kveldsmat til rundt kl 19.10. Så kveldsstell og i seng. Vi leser oftest litt på senga, men kl 20.00 skal vi være ferdig med det og de skal prøve å sove. Innen 20.30 sover de oftest begge to. Mine barn leker også alltid kjempefint når kvelden nærmer seg. Da er det sjelden konflikter og de er i super lek. Pga middagen kanskje, at de får energi etter å ha spist den. Men det hjelper ikke. Uansett hvor kjedelig det er, så må vi avbryte dem å få dem i seng. 5-åringen trenger relativt lite søvn og våkner selv 5.30 hver morgen. Men 8-åringen er en skikkelig trøtting og må vekkes, og er utrolig trøtt på morgenen. Her vil 8-åringen helst være oppe lenger enn lillesøster, men det går jo bare ikke. Ikke kan vi tvinge hun i seng tidligere, og ikke kan han være oppe lenger siden han er den som trenger mest søvn.
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 2-åringen bør leggje seg seinast kl 19, 6-åringen seinast kl 20. Elles får dei altfor lite søvn! Ikkje rart dei er vakne om kvelden, dei er jo overtrøtte! 1
Kalas Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 Min toåring våkner av seg selv mellom seks og åtte en gang. Hun legger seg halv åtte, noen ganger blir det nærmere åtte. Vi spiser ikke kveldsmat. Jeg henter i barnehagen halv fem, så leker vi en time før jeg lager middag - vi spiser ca seks, og litt over sju starter vi kveldsstellet.
Honesty Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 Toåringen her har lenge ikke vist søvnsignaler, og har lagt seg sent. Men nå har vi kuttet ut dagsøvnen, så nå er hun lettere å legge. Vi går på soverommet ca. 19.30-19.45, og hun sovner rundt kl 20, og sover da i ca. 11 timer dersom alt er normalt. Hun har alltid hatt lavt søvnbehov sammenliknet med jevnaldrende, og har aldri vist trøtthet eller vært overtrøtt på kvelden selv da hun sov på dagtid, og la seg borti en time senere. Hadde vi forsøkt å legge henne kl 19 (eller 18.30, for den saks skyld), hadde hun holdt det gående til nærmere 21 før hun sovnet. Vi har nemlig forsøkt. Barn er forskjellige, men jeg tipper i hvertfall at en toåring kan trenge ca. 11-12 timer søvn i døgnet, totalt sett, men mange sover nok mer enn dette, også.
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Min toåring våkner av seg selv mellom seks og åtte en gang. Hun legger seg halv åtte, noen ganger blir det nærmere åtte. Vi spiser ikke kveldsmat. Jeg henter i barnehagen halv fem, så leker vi en time før jeg lager middag - vi spiser ca seks, og litt over sju starter vi kveldsstellet. Då må jo ungane vera holsvoltne viss dei ikkje har eti sida dei var i bhg? I barnehagen her er det i alle fall føremiddagsmat kl 11-12 og frukt kl 14. Då er ungane mine ganske svoltne til middag kl 16.
Honesty Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 Vi har matpakkemåltid til frokost, og lager rikelig med mat, slik at hun kan spise rester på hjemveien fra barnehagen. Jeg har en liten middagsnekter, og da er det lurt med litt påfyll på den måten. Middag kl 16 er aldri en realitet hos oss pga. arbeidstider, henting osv.
Mamma1 Skrevet 13. oktober 2011 #10 Skrevet 13. oktober 2011 Her spiser vi middag senest fire ca, kveldsmat ca kl 18.30, leggetid for 2.5 åringen er kl 19. Vi står opp ca 06-06.30. Så hun sover ca 11 timer hver natt og i tilegg sover hun en time på dagtid. Har aldri hatt et trøtt og survete barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå