Azure Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Om man flytter til en kommune som er nynorsk må da barna ha nynorsk på skolen? Jeg kan aldri skjønne hvordan jeg skal kunne hjelpe med rettskriving og slikt siden jeg bruker bokmål selv og ønsker at mine barn egentlig også skal ha dette som hovedmål. Må man bare føye seg?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 Sjekk først om de har bokmålsklasser og om disse er såpass store at man ikke risikerer at de legges ned om et barn eller to flytter (grensa er på min. 10 elever). Teoretisk skal barna kunne beholde hovedmålet sitt, og det har rett på å få skolebøker på hovedmålet. I praksis betyr det at oppfølgingen er elendig ut over det, i alle fall er det min erfaring. Ingen oppfølging av utviklingen, øveord i norsken står på nynorsk på ukeplanene, prøver og annen informasjon er på nynorsk, glosene gis på nynorsk og engelsk, og mange barn ender opp ganske så språkforvirrede.
Gjest Spinell Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Kanskje opplæringslova kan være til hjelp? Se § 2-5. Edit: har også inntrykk av at det AB skriver stemmer. Hvis man googler bokmålselev og nynorskkommune (eller motsatt), så treffer man en del eksempler. Endret 13. oktober 2011 av Spinell
Azure Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 13. oktober 2011 Tusen takk for svar. Da har jeg i hvert fall funnet ut hva loven sier. Ser at om man får samlet ti elever i en klasse så har mann rett på bokmål. Men jeg kan ikke egentlig se for meg at det blir så mange i en klasse en gang...står at man uansett kan få lærebøker på bokmål uten norsk da. Ser jo for meg at dette må være litt forvirrende og vanskelig... Kunne ikke se noe om det, men om man velger å ha bokmål som eneste elev, har man da rett på alle prøver og skriv på bokmål? Eller er det bare lærebøkene?
Gjest Spinell Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Hvis jeg forstår lovteksten rett, har man rett til egen "bokmålsklasse" dersom det er 10 eller flere barn i hele kommunen som krever det. Klassen vil i så tilfelle opprettes på en av skolene i kommunen etter avstemning blant foreldrene det gjelder. For meg ser det ikke ut som man har rett til rundskriv o.l. på sitt eget hovedmål. Var jeg deg ville jeg forsøkt å finne fram til andre bokmålsforeldre i den kommunen det gjelder og høre hvilke erfaringer de har. De har muligens også tips om hva utdanningsmyndighetene sier om saken
Gjest Eurodice Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 Unnskyld om jeg spør dumt, det er lenge siden jeg hadde barn på skolen. Er det ikke slik fremdeles at det er sidemålsundervisning på skolen, altså at elever i bokmålskommuner lærer nynorsk og elever i nynorskkommuner lærer bokmål?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 Unnskyld om jeg spør dumt, det er lenge siden jeg hadde barn på skolen. Er det ikke slik fremdeles at det er sidemålsundervisning på skolen, altså at elever i bokmålskommuner lærer nynorsk og elever i nynorskkommuner lærer bokmål? Det er først i 9. og 10. klasse, og det er jo heller ikke mye undervisning som blir gitt. Av f.eks. tre økter med norsk i uka, går kanskje 12 økter med på ei innføring i sidemålet, og så er det bare å bruke det senere.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Det er først i 9. og 10. klasse, og det er jo heller ikke mye undervisning som blir gitt. Av f.eks. tre økter med norsk i uka, går kanskje 12 økter med på ei innføring i sidemålet, og så er det bare å bruke det senere. Jeg er fra nynorskkommune, og har nynorsk som hovedmål. Vi hadde bokmålsundervisning allerede på barneskolen.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg er fra nynorskkommune, og har nynorsk som hovedmål. Vi hadde bokmålsundervisning allerede på barneskolen. Det er kanskje noen år siden? Jeg er fra bokmålskommune, og vi hadde nynorsk bare på ungdomsskolen. Jeg husker ikke om vi begynte i 7 eller 8 med det (var bare 9-årig da jeg gikk.) Men dette er det som står i opplæringsloven nå ei to siste åra i grunnskolen skal elevane ha opplæring i begge målformer. Departementet kan gi forskrifter om fritak frå opplæring i sidemålet for elevar som får særleg språkopplæring. Dvs. at de skal ha sidemål i 9. og 10. Det er også slik det praktiseres i kommunenen jeg bor i (nynorskkommune).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå