Gå til innhold

ute i vinterkulden

non-stop

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Hva gjør dere med utekattene deres i denne vinterkulden som snart kommer/ evt har kommet for noen? Har dere noen luddige løsninger på hvordan vi kan gjøre vinteren bra og behagelig for utekattene? Kan terrassevarmer være noe, når han er hjemme? Han får være inne av og til, men dette er en katt som har hatt det veldig vondt tidligere og vil ikke være inne mer enn nødvendig.. Tok han 8 mnd og i det hele tatt komme inn i huset uten å sprinte ut med en gang.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sørger for at katten alltid klarer å komme seg inn til uthus og garasje. Han elsker å ligge på putene til hagemøblene som ligger i garasjen :)

Terrassevarmer skal vel ikke være nødvendig for en katt. De klarer seg fint så lenge de finner ly. Om det ikke er fine muligheter for å finne ly går det jo an å bygge kattehus. Eller ordne med kattedør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Ei jeg kjenner har satt ut en boks og lagt pledd og mykt høy oppi. Den står på høykant slik at den ene siden blir som tak. Det hender pusen ligger der og venter på henne når hun kommer hjem fra jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et isolert "kattehus", noe ala hundehus? :) Med kanskje en liten varmelampe inni? Noe liknende har jeg hvertfall hørt folk med kaniner ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Katten vil trenge et sted den kan være trygg og varm, så en "katte-kasse"/kattehus på ben (for å generere høyden), og noe varmt (og gjerne "litt" mykt) inne i kassen.

Kan f.eks. stifte fast liggeunderlag/sitteunderlag i bunnen av "kassen"/huset, og legge et pledd, eller to, av ull oppå :)

Siden denne pusen er av den bekymrede typen så bør det kanskje vurderes å lage en "kasse" med to rom, åpning mellom rommene og en utgang fra hvert rom (ikke på samme side av "kassen"/huset ?

Har dere et uthus/bod katten kan bruke så er dette aldeles optimalt :)

Prøv da å lage en god liggehylle, med kanter, et stykke opp fra gulvet, og noen små hyller pus kan bruke som trapp opp til liggehyllen sin.

Ligge-/sitteunderlag som "madrass" innenfor kantene, og et varmt og godt, mykt ullpledd eller to oppi :)

Det var bare et par små forslag herfra :)

Edit: Varmelampe kan du se ann behovet for. Dersom gradestokken pleier vise kaldere enn -18/20 kan det nok kanskje være en idè... men jeg usikker der altså :klo:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk katta inn til det oppvarmede hundehuset i hundegården og krølla seg inntil hunden :fnise:

Men et isolert hundehus er ingen dum ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei venninne som bygde hus av isopor og la pledd inni. Kattene koser seg der når de ikke er inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar :)

Jeg har tenkt litt på å lage/ kjøpe et kanin/hunde hus og lage det godt og varmt inni der. Og sånn som "Lille-pus" sier trenger han to utganger slik at han har muligheten til å rømme dersom det skulle være noe. Kan ikke risikere at han føler seg "fanget" dersom det skulle komme en annen katt e.l.

Kom gjerne med flere tips om dere har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Så engang noen som hadde bygd opp en kattehus av en putekasse. Der var det en stor inngang til et litt større rom med do, og innenfor der igjen var det en helisolert del med isopor og pledd og en utgang der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er ute når vi er på jobb/ærend og inne resten av tida. Natta bestemmer hun selv, vi har alltid åpent soveromsvinduet så hun hopper ut og inn som hun vil. Hun er for det meste ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har langhåra katt, og pelsen hans 'puffer seg opp' når det er kaldt. så han klarer stort sett å holde seg varm selv. Vi har et gammelt bur liggende ute med noe tepper inni, og stoler under verandaen med puter på som han kan ligge på.... han klarer seg fint med det.

Så får han komme inn når han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde katt bodde vi et sted med låve hvor det var lett for pusen å gå ut og inn. Der var det også høy på loftet. Ellers fikk han være inne så mye han ville, men kan jo være vanskelig om den enten ikke liker å være innendørs, eller den ikke kommer inn før man skal på jobb, legge seg etc, så alltid lurt med ly :) Kasser med pledd høres bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er veldig lite ute på vinteren og nå har han katteluke. Så han ordner sånt selv nå :)

Før jeg fikk det så hendte det han ikke ville inn når jeg skulle legge meg. Da hadde han masse puter og fleecepledd under tak på verandaen. Tror det holdt for han siden han har veldig tykk vinterpels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En eller annen form for ly bør alle katter ha. Snakket med ei som jobber i dyrebeskyttelsen, og i våres fikk de inn ei drektig katte, og hun hadde kun 3(!) spener igjen. Hadde sansynligvis frosset fast når hun hadde ligget ute :grine: Katter tåler faktisk kulde ganske dårlig, og DB gikk i fjor ut og advarte om at katter ikke skulle bli sluppet ut uten mulighet for vern mot kulda...

Pokker ta alle som dumper katter, eller slipper ut fertile katter, det er takket være sånne idioter at alle kattehjemmene har lange ventelister for hjemløse katter :kjempesinna: Måtte bare si det, siden jeg først var inne på den stakkars hjemløse hukatta...

Kred til alle dere som finner på smarte løsninger med isolerte kattehus osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ja, det er forferdelig hvordan folk kan behandle dyr, jeg blir helt sjokkert!

Han pusen min har blitt mishandlet tidligere, vi mistenker skutt på på en eller annen måte. Var helt forferdelig vondt å se hvordan han så ut første gang vi så han=O og ikke minst hvor redd han er. Nå har han det heldigvis trygt hos oss, og han er så ufattelig snill og god, og jammen ser han flott ut!! :) (jeg måtte bare skryte litt over han, han er virkelig vakker).

Vil at vinteren skal være mest mulig behagelig og bra for han, så utrolig greit å få så mange gode tips her:) Han får som sagt være inne, men han vil ikke være inne mer enn nødvendig.. så han er en selverklært utekatt som snart er den stolte eier av et kattehus :)

Takk for tips alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

TS her.

Ja, det er forferdelig hvordan folk kan behandle dyr, jeg blir helt sjokkert!

Han pusen min har blitt mishandlet tidligere, vi mistenker skutt på på en eller annen måte. Var helt forferdelig vondt å se hvordan han så ut første gang vi så han=O og ikke minst hvor redd han er. Nå har han det heldigvis trygt hos oss, og han er så ufattelig snill og god, og jammen ser han flott ut!! :) (jeg måtte bare skryte litt over han, han er virkelig vakker).

Vil at vinteren skal være mest mulig behagelig og bra for han, så utrolig greit å få så mange gode tips her:) Han får som sagt være inne, men han vil ikke være inne mer enn nødvendig.. så han er en selverklært utekatt som snart er den stolte eier av et kattehus :)

Takk for tips alle sammen!

Vet du hva, non-stop ?

Han er glad i deg, - enkelt og greit er han utrolig glad i deg :)

Han har noe å sammenlikne med så han vet utmerket godt hvor utrolig heldig han har var som fant dere.

Det er håp så lenge det finnes mennesker som dere :blomst:

- det er en sjanse for at han kan bli litt modigere ettersom årene går, men selvsagt gis ingen garanti :fnise:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...