AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har tenkt å utdanne meg til å bli adjunkt, er snart ferdig med en bachelorgrad i psykologi og skal ta PPU neste høst. Men, så ser jeg at for å kunne ta master i logopedi, så kan man ha bachelor i psykologi og PPU. Derfor er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre. Er logopedyrket bedre betalt enn læreryrket? Jeg leste i går om at det var logopedmangel i Norge, så det tilsier at det er ledige jobber i tiden fremover. Men jeg vil jo ikke være ferdig utdannet før om rundt 4 år. Er det noen som kjenner til logopedyrket, som kanskje kan fortelle litt om dette?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg samarbeider daglig med logopeder på sykehus, og jeg tror de har en spennende jobb. De jobber med pasienter som pga sykdom eller skade, har fått språk eller talevansker. De logopedene jeg kjenner, trives iallefall med jobben sin. Det er i høst opprettet studie for logopeder ved universitetet i Nordland, Bodø. Selv om det er stor logopedmangel i landet, så vegrer kommunene seg for å opprette nye stillinger, selv om det er lovpålagt. 1
Kosemose Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg tror at det å være logoped er utrolig meningsfullt og en fin jobb. Og som du sier - det er mangel på logopeder. Det er vel mangel på lærere og, så sånn sett får du nok jobb uansett hvilke vei du går. Jeg tror jeg ville tenkt litt på de faktiske jobbene jeg. Som lærer skal du forholde deg til en hel klasse. Du skal følge dem i flere fag, du skal bli kjent med dem både faglig og sosialt, du skal ivareta hele mennesket på godt og vondt. Som logoped jobber du med en liten del av mennesket. Det er på mange måter nok et snevrere arbeidsfelt. Du jobber med en og en (stort sett) og du blir kanskje å jobbe mye selvstendig. Skjønt det finnes flere muligheter for logopeder og når det gjelder yrkessted. Du kan blant annet jobbe som privatpraktiserende logoped, du kan jobbe som direkte behandler, og du kan jobbe som utreder som en del av et større team i PPT, BUP, hab eller kompetansesenter.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2011 #5 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg ville valgt logopedi overfor lærer fordi det er et mye mer spennende yrke. Logopeder og lektorer har samme begynnerlønn. Hvilket vil si at logopeder har bedre begynnerlønn enn adjunkter.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2011 #6 Skrevet 16. oktober 2011 Takker for alle svarene. Muligens blir det en master i logopedi:) Bedre lønn er i alle fall med på å gjøre yrket mer spennende enn læreryrket.
Lærerinna Skrevet 16. oktober 2011 #7 Skrevet 16. oktober 2011 Som lærer reagerer jeg på at dere sammenligner "spenningsnivået" i to helt ulike yrker. Det er utelukkende din interesse for de ulike yrkene som avgjør hvilket DU synes er mest spennende. Jeg kan på et vis forstå at logopedyrket er mer interessant pga høyere lønn, men da er det jo nettopp lønna - og IKKE arbeidsoppgavene du ser på. Selv må jeg innrømme at jeg synes logopedi høres mindre spennende ut enn læreryrket, men det er jo da også nettopp grunnen til at jeg har valgt nettopp dette yrket og ikke et annet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2011 #8 Skrevet 17. oktober 2011 TS I og med at jeg studerer psykologi, så føler jeg at logopedi er nærmere det fagfeltet enn det læreryrket er. For meg betyr lønna noe også, for dersom det blir logopedi, betyr det to år til med studielån, og da må lønnsnivået opp om jeg skal klare å betjene lånet.
Metterette Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 Jeg studerer til førskolelærer og slik jeg har forstått kvalifiserer denne bachleoren alene til opptak i Spesialpedagogikk med fordypning logopedi. Skulle virkelig ønske at flere ville dele sin personlige opplevelse av logopedyrket. Mitt inntrykk fra flere hold er at det forekommer ventelister i enkelte kommuner, og at logopeder kan være vanskelige å oppdrive fort nok. Behøver man hjelp med språket bør tiltak iverksettes snarest. At ikke kommunene tar tak i denne mangelen er trist, men igjen så åpner det opp for privat praktisering da brukeren får dette dekket av NAV dersom kommunen ikke kan tilby hjelp slik jeg er innforstått med det. Men, å hoppe rett ut i privat praksis er kanskje heller ikke det enkleste? Personlig ville jeg ha foretrukket noe fartstid i bransjen før dette. TS, har du vurdert hvilke universiteter som er å foretrekke? Jeg har kun tatt utgangspunkt i Bergen og Oslo, jeg tror UiO ble mest aktuellt for min del, da de direkte opptakskravene her er ulike pedagogstudier. Nå som de tilbyr denne masteren andre steder også, kunne det vært interessant å høre synspunkt fra andre om hvilken skole som er å foretrekke.
Metterette Skrevet 12. januar 2012 #10 Skrevet 12. januar 2012 Jeg samarbeider daglig med logopeder på sykehus, og jeg tror de har en spennende jobb. De jobber med pasienter som pga sykdom eller skade, har fått språk eller talevansker. De logopedene jeg kjenner, trives iallefall med jobben sin. Det er i høst opprettet studie for logopeder ved universitetet i Nordland, Bodø. Selv om det er stor logopedmangel i landet, så vegrer kommunene seg for å opprette nye stillinger, selv om det er lovpålagt. Så flott at du deler dine erfaringer. Jeg har fått bekreftet av Norsk logopedlag at fra i fjor av, tilbys utdanningen både i Bodø og Tromsø. Det betyr at det nå er hele fire utdanningsinstutisjoner som i dag tilbyr denne studieretningen.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #11 Skrevet 13. januar 2012 I Tromsø er studiet i logopedi 3-årig, mens i Bodø er det 2-årig (om jeg ikke tar helt feil). Jeg (TS) vet ikke helt hvor jeg kunne tenke meg å studere, men det blir helt klart det stedet hvor studiet "kun" er 2-årig.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #12 Skrevet 27. juli 2020 På 13.10.2011 den 10.17, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt å utdanne meg til å bli adjunkt, er snart ferdig med en bachelorgrad i psykologi og skal ta PPU neste høst. Men, så ser jeg at for å kunne ta master i logopedi, så kan man ha bachelor i psykologi og PPU. Derfor er jeg litt i tvil om hva jeg skal gjøre. Er logopedyrket bedre betalt enn læreryrket? Jeg leste i går om at det var logopedmangel i Norge, så det tilsier at det er ledige jobber i tiden fremover. Men jeg vil jo ikke være ferdig utdannet før om rundt 4 år. Er det noen som kjenner til logopedyrket, som kanskje kan fortelle litt om dette? Hva endte du opp med? Anonymkode: 23f0d...0ba 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå