Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies jo at folk forbrenner ulikt. Er det mulig å måle akkurat hvor mye en person forbrenner? Blodprøver eller liknende?

Jeg tenker da på "hvileforbrenning".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står noe om det her.

Har ikke peiling på om det er bogus, men det virker jo på et vis logisk...

Skrevet

Det står noe om det her.

Har ikke peiling på om det er bogus, men det virker jo på et vis logisk...

Det var jo litt komplisert syns jeg. Tror jeg dropper det, men det hadde vært artig å visst.

Skrevet

Det var jo litt komplisert syns jeg. Tror jeg dropper det, men det hadde vært artig å visst.

Det var da ikke komplisert. Møt opp, sitt i 20 minutter og vips :vetikke:

Skrevet

Det var da ikke komplisert. Møt opp, sitt i 20 minutter og vips :vetikke:

Jo, det er litt styr når man bor langt fra Oslo :)

Skrevet

Noen som vet hva det koster?

Vet står at man kan ta kontakt, men tenkte kanskje noen visste her...

Skrevet

Jo, det er litt styr når man bor langt fra Oslo :)

Joda - men det kan jo hende at det finnes andre steder som gjør det samme. Du spurte bare om det fantes en metode for det - og det gjør det. Hva m å google litt for å se om det er noen andre som gjør det samme (det var sånn jeg fant denn siden).

Skrevet

Joda - men det kan jo hende at det finnes andre steder som gjør det samme. Du spurte bare om det fantes en metode for det - og det gjør det. Hva m å google litt for å se om det er noen andre som gjør det samme (det var sånn jeg fant denn siden).

Har googlet litt og fant ut at enkelte legesenter og treningssenter tilbyr dette. Da må jeg lete litt i nærområdet her :)

Skrevet

Det sies jo at folk forbrenner ulikt. Er det mulig å måle akkurat hvor mye en person forbrenner? Blodprøver eller liknende?

Jeg tenker da på "hvileforbrenning".

Hvileforbrenningen kan være litt vanskelig å måle, men gjennomsnittlig forbrenning er ikke spesielt vanskelig å måle. Hvis du har en noenlunde stabil vekt betyr det at du spiser like mye som du forbrenner. Hvis du da i f. eks. en uke skriver opp alt du spiser, veier det så nøyaktig du kan og regner ut energiinnholdet, så kan du dele summen på 7 og finne ut hvor mye du forbrenner per dag.

Å måle energiforbruket ved hjelp av et apparat som måler forskjellen i CO2 mellom innåndet ut utåndet luft burde jo være rimelig nøyaktig, men hva skal du egentlig med det? Det er sikkert ikke billig, og du har formodentlig et mye billigere apparat som gjør samme nytten; nemlig en vekt. Ved å veie deg om morgenen etter at du har vært på do vil du over tid se om vekta di er stabil, om den går ned eller om den øker. Hvis den er stabil betyr det at du spiser like mye som du forbrenner, går den opp spiser du mer og går den ned spiser du mindre enn du forbrenner.

• Liker 1
Skrevet

Hvileforbrenningen kan være litt vanskelig å måle, men gjennomsnittlig forbrenning er ikke spesielt vanskelig å måle. Hvis du har en noenlunde stabil vekt betyr det at du spiser like mye som du forbrenner. Hvis du da i f. eks. en uke skriver opp alt du spiser, veier det så nøyaktig du kan og regner ut energiinnholdet, så kan du dele summen på 7 og finne ut hvor mye du forbrenner per dag.

Å måle energiforbruket ved hjelp av et apparat som måler forskjellen i CO2 mellom innåndet ut utåndet luft burde jo være rimelig nøyaktig, men hva skal du egentlig med det? Det er sikkert ikke billig, og du har formodentlig et mye billigere apparat som gjør samme nytten; nemlig en vekt. Ved å veie deg om morgenen etter at du har vært på do vil du over tid se om vekta di er stabil, om den går ned eller om den øker. Hvis den er stabil betyr det at du spiser like mye som du forbrenner, går den opp spiser du mer og går den ned spiser du mindre enn du forbrenner.

Ja, selvfølgelig. Det var jo en veldig logisk forklaring.

Blir jo nesten som å måle drivstofforbruket på en bil.

Jeg har allerede kontroll på hva jeg spiser hver dag så da gjenstår det bare å finne ut om vekta er stabil :)

Skrevet

Suzy sin lenke beskriver indirekte kalorimetri godt, og det er slik BMR måles ifm forskning. Var selv prøvekanin for noen venner i Oslo, og med unntak av å ikke spise på mange timer, så var det helt greit å ligge i ro i en halvtime. Det som måles er mer RMR, ikke BMR, da du er våken og ligger helt i ro i et passe varmt rom (får teppe også for å forsikre stabil kroppstemp).

Gullostandarden er likevel DLW (doubly labelled water), dvs at vedkommende drikker vann med radioaktive isotoper, og utskillesen over de neste 24-48 timer gir et bilde på energiforbruket. Men, forsøkspersonen må (såvidt jeg har forstått) oppholde seg i et laboratorium/forsøkssenter hele perioden, slik at urin og fæces kan måles kontinuerlig.

Nytten i å måle RMR for den gjengse mann/dame i gata ser jeg ikke helt, for det er både kostbart, dyrt og relativt unødvendig. Du kan få en pekepinn på RMR ved å foreta enkle kalkulasjoner, og ta utgangspunkt i denne når energiinnhold skal beregnes. Den beste målestokken er likevel kroppen din, og du ser ganske fort om du er i positiv, nøytral eller negativ energibalanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...