Gå til innhold

Råtner av skyldfølelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger et litt moralhjelp her. Jeg har spurt min far om å ha huset alene til helgen fordi jeg og noen venner skal "bestille pizza og se på film". Sannheten er at vi skal drikke alkohol. Problemet er at jeg ikke får lov til å drikke av ham (er 17 år) og at han og jeg har et veldig godt forhold og han stoler på meg.

Jeg føler jeg råtner av skyldfølelse, spesielt etter han sa "du stoler på meg og jeg stoler på deg". Men jeg og vennene mine har ingen andre steder å være, og alt er kjøpt inn og sånt. What to do? :klo: Det er en liten sjangse på at familiemedlemmer kan se inn til huset vårt (veldig åpent) og konsekvensene vil være at jeg får straff av foreldrene mine og mister respekten til min far.

Mange foreldre her... Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Problemet med slike festar er at dei ofte kjem ut av kontroll, ting blir tatt eller øydelagt og det blir masse griseri og rot. Alle barn/ungdommar skal lausrive seg frå sine foreldre, og at du drikk ei flaske pils trur eg ikkje er ei katastrofe. Utfordringa er viss du drikk for mykje, og mister kontrollen over deg sjølv og dei du har på besøk. Så viss du skal ha FEST, altså masse folk og dansing og musikk ville eg ha sagt frå og avlyst. Viss du og nokre få vennar skal møtest relativt roleg, og drikke nokre pils, er vel sjansane for at det går bra relativt store. Begrens di eiga drikking og kontroller gjestane dine, og få dei til å hjelpe deg med å rydde før dei går, så kan det gå bra. :-)

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville vært ærlig med vennene mine og forklart hvor godt forhold du har til din far. Det tar veldig lang tid å bygge opp brutt tillitt.

Jeg foreslår at dere sparer drikkevarene til annen anlednling eller at noen andre av vennene dine "jager" foreldrene ut av huset.

Syns du det er ekkelt å fortelle at du har ombestemt deg sier du at din far har blitt syk og må være hjemme og hvile i helgen :)

Skrevet

Jeg syns nå din far er naiv da, for i den alderen bruker alenefester å inkludere alkohol. Hadde jeg vært faren din, ville jeg sagt at dere kan få låne stuen men jeg blir i huset. Spesielt siden du har bedt om å få låne huset alene, der ville varselklokkenene mine slått alarm. Og du beviser jo at de bør ringe, siden du har planlagt noe helt annet enn det du har sagt. Du beviser rett og slett at du ikke kan bli stolt på, og blir det oppdaget tror jeg nok det vil ta lang tid før tillitten mellom dere er tilbake igjen.

Skrevet

Tipper faren VET at det kommer til å drikkes...

Skrevet

Jeg har vært hjemme alene mange ganger før uten at det har vært noe problem. Det skal ikke bli "FEST" kun 5-6 stk som har det litt koselig. Men jeg vurderer for alvor å avbryte, spesielt når flere av dere sier at han sannsynligvis vet at det blir alkohol. Men på den andre siden er det jo en del av "failing and learning"?

TS

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Dette ligger an til å komme ut av kontroll, og DU TS kommer til å sitte igjen med svarteper. Hadde mine barn gjort noe slik så hadde min tillit til dem vært ødelagt for alltid.

Skrevet

Husker jeg var litt i samme situasjon selv en gang.

Var 16 år og skulle være alene hjemme.

Min far ser meg inn i øynene og sier:

Jeg kommer hjem ved midnatt og da skal jeg ikke se èn flaske eller èn beruset person. Så ga han meg en klem og dro.

Vi var skita nervøse hele hurven. Drakk 2 øl hver og alt var ryddet og shinet til kl 22:00 i tilfelle de skulle finne på å komme hjem tidlig.

Der var ikke noen moro fest i det hele tatt.

Jeg anbefaler deg å avlyse festen, evt inviter jentevenninnene dine på pysjparty med pizza, smågodt, brus og massevis av jentefilmer og kos dere glugg ihjel med god samvittighet.

Din far stoler på deg, ikke misbruk den tilliten du har fått, det er ikke verdt det

Du er snart 18 og da kan du ta igjen festen:-)

Lykke til!

• Liker 5
Skrevet

Dette ligger an til å komme ut av kontroll, og DU TS kommer til å sitte igjen med svarteper. Hadde mine barn gjort noe slik så hadde min tillit til dem vært ødelagt for alltid.

Blir vel egentlig litt tåpelig å si at tillitten er ødelagt for alltid, om en tenåring bryter noen regler. Mener du virkelig at når barna dine har blitt voksne, vil du aldri ha tillit til de igjen fordi de valgte litt dumt i tenåringstiden? Snakker om å få livsvarig straff, selv mordere får ikke det.

Til ts: det beste du kan gjøre er å ikke drikke selv, sånn at du har kontroll på det som foregår rundt deg. Man må ikke drikke alkohol for å ha det gøy, og selv om de andre drikker kan du ha det morsomt uten at du må drikke.

• Liker 2
Skrevet

Alle voksne vet da at ungdommer begynner med drikking... jeg ville heller om jeg var TS snakke ut med faren jeg.. si at sånn og sånn er det...

Skrevet

Faren din vil faktisk bare det beste for deg. Hva med å være ærlig med han. Si at noen venner vil komme og at det vil bli noe drikking. Og at du vet han stoler på deg så du ville være ærlig med ham. Hva med å spørre om det er greit, om det skjer i sømmelige former, men be ham om å være backup i tilfelle du skulle trenge det. Kanskje kan dere finne en løsning som ikke innebærer at du må lyve for ham.

Om han da sier at det er uaktuelt, så kan du si det til vennene dine. Om du føler deg kjip så får du huske at det er du som tar hele risikoen her. De kan jo sjekke om de får låne huset hos sine foreldre.

På sikt er det å ha et tillitsforhold til faren sin viktigere enn å ha en fest en fredag. Festen virker sikkert viktig nå, men om tre uker er det bare noe som skjedde og som er totalt uviktig. Men det å ha en far som stoler på seg er ekstremt mye viktigere. Du ødelegger nok ikke forholdet "for alltid", men det å ha din fars tillit er verdt mye de årene her. Det betyr at du får frihet, du får muligens låne bil etterhvert, og ikke minst får du voksenrespekt, fordi du viser at du fortjener det. Om du lyver og går bak ryggen hans fortjener du det faktisk ikke.

Er det verdt å hoppe noen steg bakover og miste den respekten og tilliten du har gjort deg fortjent til?

• Liker 1
Skrevet

Da settes kanskje faren i en disposisjon han ikke ønsker. Skal han tillate at ungdom på 17 drikker alkohol i huset hans, bør han "sladre" til foreldrene?

Skrevet

Da settes kanskje faren i en disposisjon han ikke ønsker. Skal han tillate at ungdom på 17 drikker alkohol i huset hans, bør han "sladre" til foreldrene?

Godt poeng.

Men det er jo ikke et bedre alternativ å gjøre det bak ryggen hans.

Evt kan han få muligheten til å si at det er uaktuelt.

Skrevet

Da fikk jeg avverget situasjonen. :fnise: Blir heller en annen dag hos en annen person. Føler meg mye lettere. Takker for respons. :)

• Liker 2
Skrevet

Åh, ungdomstida :sjenert: Jeg var aldri den som hadde festene hjemme hos meg, men var ofte ute hos dem som turte å holde fest mens foreldrene var ute.. I dag er jeg i begynnelsen av 20-årene og kan ikke skjønne hvorfor det var så grusomt stas å drikke noen måneder før vi faktisk kunne det lovlig. Likte ikke øl engang :fnise:

Jeg synes ikke du skal avlyse, men inviter heller vennene dine på kosekveld med brus, godis og deilig mat! Det er jo sååå mye koseligere :) Velger LETT det over en kveld på byen, selv nå som jeg kan drikke. Du risikerer ikke forholdet med din far, og dere vil garantert få en koselig kveld!

Skrevet

Åh, ungdomstida :sjenert: Jeg var aldri den som hadde festene hjemme hos meg, men var ofte ute hos dem som turte å holde fest mens foreldrene var ute.. I dag er jeg i begynnelsen av 20-årene og kan ikke skjønne hvorfor det var så grusomt stas å drikke noen måneder før vi faktisk kunne det lovlig. Likte ikke øl engang :fnise:

Jeg synes ikke du skal avlyse, men inviter heller vennene dine på kosekveld med brus, godis og deilig mat! Det er jo sååå mye koseligere :) Velger LETT det over en kveld på byen, selv nå som jeg kan drikke. Du risikerer ikke forholdet med din far, og dere vil garantert få en koselig kveld!

Ja, vi ungdommer synes merkelig nok det er dødsmorsomt å bryte regler. :nigo:

Vennene mine ble ikke direkte glad for beskjeden min, så de drar heller på kino (uten å invitere meg). Det blir nok nok en enslig kveld for meg. :biggrin: Men heller dét enn å miste det gode forholdet til pappa. :hjerte::klem1:

TS

Skrevet

Ja, vi ungdommer synes merkelig nok det er dødsmorsomt å bryte regler. :nigo:

Vennene mine ble ikke direkte glad for beskjeden min, så de drar heller på kino (uten å invitere meg). Det blir nok nok en enslig kveld for meg. :biggrin: Men heller dét enn å miste det gode forholdet til pappa. :hjerte::klem1:

TS

Er det sant? For noen venner.. :filer:

Godt du vet å sette pris på ditt forhold med din far, det er gull verdt! Og hvis vennene dine ikke respekterer det har du valgt rett i å beholde forholdet med din far over vennene dine, spør du meg.

Håper du koser deg i helgen uansett :biggrin:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...