Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har begynt å løpetrene litt. Ikke store mengder, men forsøker to til tre økter i uka med alt fra tjue til tretti minutter rask gange og femten til tjue minutter jogging - jeg løper også intervall en gang i uka (i håp om å få kondis).

Nå som jeg klarer å løpe sammenhengende litt lenger enn før - klarte ikke mer enn ti minutt aller først - så merker jeg at jeg får litt vondt foran på leggen, midt på langs leggbeinet. Det er en slags stølhet som henger i etter løpingen og noen ganger også vondt mens jeg løper.

Så er spørsmålet hvorfor? :vetikke:

Er det at jeg er utrent og det vil gå seg til?

Kan det være at jeg har for gamle sko som ikke demper godt nok (jeg løper i byen og underlaget er litt hardt)?

Har jeg for dårlig teknikk og kan jeg lære noe bedre...?

Endret av Suzy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være mange faktorer som gjør at du får vondt. Jeg løp på meg en beinhinnebetennelse og det var ikke noe godt. :snurt:

Her er noen generelle løperåd fra meg:

* Bytt mellom flere sko

- Jeg bytter mellom 3 forskjellige par for å variere tykkbelastningen på ben og føtter

* Velg riktige sko til underlaget og fotstilling

- Gå i en butikk hvor de sjekker fotstillingen din og kan hjelpe deg å finne riktig sko til din fot

og ditt steg. Viktig at skoen også er tilpasset underlaget.

* Bruk leggstrømper om du kjenner ubehag

- Dette hjalp meg veldig, søger for å holde musklaturen varm, god blodsirkulasjon og støtte. Fåes

kjøpt i de fleste sportsbutikker

* Varier underlaget

- Asfalt er fy fy for en utrent løper. Det gir en enorm belastning for ben, hofter og rygg. Prøv å finne

steder å løpe med grus eller gress/terreng. Varier lengden på øktene.

* Tren styrke

- Tren styrke i tillegg til løpingen slik at du bygger musklatur i ben og kjernemusklatur, dette vil

gjøre kroppen bedre i stand til å takle belastningen av løp.

Lykke til!

Skrevet

Takk - gode råd!

Går på asfalt og løper i park på grusveg eller sti - så forsøker å være forsiktig. Skoene kan riktignok være litt for dårlige, så jeg skal komme meg i butikk og få sjekket skikkelig.

Om jeg får et par nye sko kan jeg jo likevel bruke de gale litt for å variere og heller oppgradere dem igjen til våren - så har jeg to gode par.

Har hørt om benhinnebetennelse og det er jo helt skrekken! :overrasket: Gjør det som skal til for å unngå det gitt!

Trener styrke vedsiden av, så den siden er dekket, men leggstrømper var et veldig godt råd. Det skal jeg se etter :jepp:

Skrevet

Jeg får også det om jeg begynner for brått! Jeg må gå rolig i ti-femten minutter før jeg begynner på skikkelige treninga, det suger.....

Gjest Marregutt
Skrevet

Det høres ut som beinhinnebetennelse. Har selv hatt det tre ganger, og eneste som hjelper for meg er å kuttte ut all løping og trene alternativt. I mitt tilfelle er dette landeveissykling og ski (om vinteren), eller svømming om det er mulig. I alle fall, ikke "tirr" betennelsen mer. Får den feste, så er den der leeeeenge. Og er du uheldigkan den fort bli kronisk da den har lett for det. Et annet tips er å tøye, tøye, og tøye leggene. Du kan aldri få tøyd for mye når det kommer til beinhinnebetennelse.

Skrevet

Hmmmm? Tror du virkelig det kan være betennelse når jeg ikke løper så veldig mye?

Begynte så smått for fire uker siden og har løpt små turer og gått lenge først for å varme opp. Det er dessuten der konstant, men kommer og går. Kjente det godt etter å ha løpt sammenhengende i tjue minutter for første gang.

Nå er jeg på jakt etter et skikkelig par løpesko, så får vi se om det kan hjelpe :)

Skrevet

Det høres veldig ut som meg i sommer, da jeg begynte å få beinhinnebetennelse. Begynte svakt men ble raskt mye værre. Til slutt kom det med en gang jeg begynte å gå jogge. Hos meg var det rett og slett asfalten kombinert med dårlige sko som var synderen. Nye sko og totalforbud mot asfalt gjorde susen!

Skrevet

Takk skal du ha - så langt går jeg på asfalt og løper på grusen - så da høres det ut som jeg skal fortsette sånn :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...