Gå til innhold

Hva skal man gjøre hvis man er utvekslingsstudent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dessverre trives jeg veldig dårlig, på de aller fleste plan. Har til enhver tid prøvd å tilpasse meg alt og gjøre det beste ut av alt. Har 9 måneder igjen her, og det er 2. året på videregående det er snakk om. Jeg ønsker naturligvis ikke å måtte gå opp igjen året når jeg kommer tilbake til Norge hvis jeg skulle reise hjem herfra, derfor lurer jeg litt på hvilke alternativer jeg har, pluss at jeg sitter med mange spørsmål.

1. Jeg har jo en reservert skoleplass hjemme i Norge, men jeg starter jo ikke der igjen før høsten 2012, da på 3. året.

2. Hvis jeg tar alle fagene mine som privatist til sommeren(er for sent å melde seg på til eksamen til jul, hvor jeg da hadde hatt mulighet til hvert fall å ha tid til å lese meg opp i et par fag på et par mnd.), blir dette veldig tøft? Jeg er innstilt på å jobbe mye, da jeg er veldig motivert for å gjøre det bra. Dog er jeg bare et menneske jeg også, og løsningen jeg går for må være realistisk for meg å oppnå.

3. Jeg vil slite med en forferdelig dårlig samvittighet da mine foreldre har lagt ut masse penger for dette året, så viser det seg at det er bortkastede penger, pluss at stipend må betales tilbake. Dette er vel hovedgrunnen for at jeg ikke har reist hjem for allerede flere uker siden. I utgangspunktet er jo dette en fantastisk sjanse til å få mange nye opplevelser(hvilket jeg ikke har fått) og lære seg et språk på et høyere nivå enn den opplæringen du får i skolen, men jeg føler meg helt "drained" hver eneste dag og har overhodet ingen glede av å være her, hvilket jeg finner veldig trist da jeg har gledet meg til dette i mange måneder i forveien.

4. Største grunnen for at jeg dro hit var jo for å lære språket godt. Jeg er jo veldig flink, men fremdeles har jeg en lang vei å gå før det er tilnærmet perfekt. Det er heldigvis ikke verre enn engelsk det er snakk om, men hvordan ellers skal jeg lære plettfri engelsk om jeg ikke bor i et engelskspråklig land?

Jeg skal uten tvil finne ut av dette(da dette for meg er en hastesak), men først er jeg interessert i å vite hva dere mener og tenker/vet. :)

Tusen takk på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få noen hjemme i Norge til å sende norske matvarer til deg (freia melkesjokolade, brunost, norvegia, grandiosa og/eller annet norsk mat). Eller så kan du jo kanskje skype/cam med noen der hjemme i Norge. Kanskje å sende noen bilder og andre ting som måtte være av interesse, hvis du har skriver tilgjengelig kan du jo printe ut noen bilder av Norge eller av venner/familie i Norge og henge de på veggen. Kanskje det blir litt bedre?

Det viktigste er at du trives og det tror jeg foreldrene dine også vil så du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet uansett hva du gjør til slutt. Om du savner Norge mye så flytt tilbake. Kjenner flere som har begynt på utveklingsår i utlandet, men så etter cirka en måned flyttet hjem til Norge igjen. :)

Skrevet

Hva er grunnen til at du mistrives? Tenk gjennom hva du selv kan gjøre for å trives bedre. Før jeg reiste på et slikt utenlandsopphold, hadde jeg lagt en liten plan for hva jeg skulle gjøre for å trives og hva jeg kunne gjøre om jeg ikke trivdes. Å dra hjem var ikke et alternativ.

Du er langt borte fra familie og venner. Det tar tid å knytte nye bånd, men du må fokusere på mulighetene. Dette blir veldig generelt, for du har ikke sagt hva det er som gjør at du ikke trives.

Jeg vil uansett råde deg til å holde ut og heller forsøke å forbedre situasjonen din der du er.

• Liker 1
Skrevet

Har du forøkt å snu situasjonen, eller har du hengt deg opp i at du bare vil hjem og at alt bedre der? Er det muligheter du har glemt å vurdere, som f.eks bytte skole, bytte vertsfamilie? Det er drastisk å bestemme seg for å dra hjem så tidlig i utvekslingsoppholdet og jeg forstår ikke helt grunnen til at du ikke trives. Det er hardt å være utvekslingsstudent fordi man må selv ta initiativ og være aktiv med å oppsøke miljøer, mennesker og steder som gjør dagene betydningsfulle. Forstår du hva jeg mener? Du er jo godt i gang allerede, siden du er der fysisk NÅ! Har du kanskje en rådgiver eller fadder eller noe du kan prate med, f.eks noen fra organisasjonen som sendte deg dit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...