seleneluna Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg får i meg for lite fett og har derfor bestemt meg for å begynne å spise avokado. Hvordan spiser dere den? Noen gode tilberedningstip? I dag har jeg spist den med skje, med litt salt og pepper på. Funket bra det! Og kan man ikke bare spise ett par ss med feks. rapsolje om dagen om man ønsker å innta mer fett? Er det evt. noen oljer dere vil annbefale? Nøtter er naturligis bra, men er ikke så veldig glad i det :/
Soleklart Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 I salater Til dipp Taco I wraps I terteskjell sammen med chilibønner, salsa, rømme og hvitløksmarinerte reker(kjøper de i frysedisken) Nå vet jeg hva jeg skal ha til middag i morgen. På brødskiva sammen med litt skinkeost. ++++ Ang. olja. Dette aner jeg ingenting om, men prøv å spis mer laks. Røykalaks og avokado er forresten veldig godt.
FruLuna Skrevet 12. oktober 2011 #3 Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Hvis du spiser knekkebrød (eller brød), så synes jeg det er veldig godt med skiver av avokado oppå + litt salt og sitronpepper, evt litt chili i tillegg Ellers lager jeg ofte saus/dipp av avokado og har til forskjellig mat, f.eks. på chili con carne. Eller så kan du bruke det i smoothie. I smoothie kan du jo også tilsette olje hvis du vil. Vet at mange anbefaler Udo's choice som oljetilskudd, men jeg har ikke prøvd den selv. Vet bare at den er veldig dyr... Og så bør du vel bruke helfete meieriprodukter (melk, ost, rømme etc.) hvis du ikke allerede gjør det. Endret 12. oktober 2011 av FruLuna
Glynis Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Knekkebrød med avokado, pepper og røkelaks Grovt rundstykke med avokado, pepper og fenalår/spekeskinke
The Kitten Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Olivenolje og havsalt er godt i avocado.
Alkymisten Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 Avocado er veldig godt i enkle, lette salater med tomat, bruk gjerne spinat eller hjertesalat. Salt, pepper og olivenolje passer godt her og. Bare husk å bruke ordentlig godt og sunt salt, uraffinert havsalt (fåes veldig billig i kilo forpakning på hesekost) Når vi spiser rene råvarer som avocado begynner vi å merke forskjellen på godt og giftig salt, både på hvordan det smaker og hvordan vi føler oss. I tillegg kan du skvise litt sitron over Det går fint an å spise en skje olje eller to, men jeg ville ikke satset på rapsolje. Her er en kort liste over gode, sunne oljer. Velg kaldpressede (ekstra jomfru) varianter: Kokosolje Olivenolje Kakaosmør Mye omega-3 (må stå kaldt og mørkt): Hampolje Linfrøolje Du sier at du ikke liker nøtter, mener du alle nøtter? Husk at det er bare uristede nøtter som gir deg gode fettsyrer. Forskjellige frø er også å anbefale, spesielt solsikkekjerner (bra for hjernen), gresskarkjerner (bra for "der nede") og chiafrø(supermat!)
Gjest Mlle Bonne Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 Avocado på brødskiva med tomat, agurk og pepper. Det er godt det.
-Fisken- Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Avocado er veldig godt i enkle, lette salater med tomat, bruk gjerne spinat eller hjertesalat. Salt, pepper og olivenolje passer godt her og. Bare husk å bruke ordentlig godt og sunt salt, uraffinert havsalt (fåes veldig billig i kilo forpakning på hesekost) Når vi spiser rene råvarer som avocado begynner vi å merke forskjellen på godt og giftig salt, både på hvordan det smaker og hvordan vi føler oss. I tillegg kan du skvise litt sitron over Det går fint an å spise en skje olje eller to, men jeg ville ikke satset på rapsolje. Her er en kort liste over gode, sunne oljer. Velg kaldpressede (ekstra jomfru) varianter: Kokosolje Olivenolje Kakaosmør Mye omega-3 (må stå kaldt og mørkt): Hampolje Linfrøolje Du sier at du ikke liker nøtter, mener du alle nøtter? Husk at det er bare uristede nøtter som gir deg gode fettsyrer. Forskjellige frø er også å anbefale, spesielt solsikkekjerner (bra for hjernen), gresskarkjerner (bra for "der nede") og chiafrø(supermat!) Hva er giftig salt?
Alkymisten Skrevet 13. oktober 2011 #9 Skrevet 13. oktober 2011 Hva er giftig salt? Etter min mening og erfaring: Bordsalt som Jozo. Dette er kjemisk raffinert salt som inneholder kun natriumklorid, uten de andre mineralene som skal være i salt. Dette er grunnen til at salt desverre har fått et dårlig rykte hos "helsebevisst" men det gjelder jo ikke naturlig hav- eller fjellsalt. Det er mange kvaliteter av salt og godt salt løfter virkelig smaken mye mer, uten at du trenger å helle det på. Himalayasalt har blitt veldig populært, men det er veldig dyrt når uraffinert havsalt faktisk har fire ganger mer mineraler. Det er ikke "giftig" på den måten at du må ringe giftssentralen, men å bytte salt er en vesentig oppgradering av kostholdet og dermed helsa.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #10 Skrevet 13. oktober 2011 Etter min mening og erfaring: Bordsalt som Jozo. Dette er kjemisk raffinert salt som inneholder kun natriumklorid, uten de andre mineralene som skal være i salt. Dette er grunnen til at salt desverre har fått et dårlig rykte hos "helsebevisst" men det gjelder jo ikke naturlig hav- eller fjellsalt. Det er mange kvaliteter av salt og godt salt løfter virkelig smaken mye mer, uten at du trenger å helle det på. Himalayasalt har blitt veldig populært, men det er veldig dyrt når uraffinert havsalt faktisk har fire ganger mer mineraler. Det er ikke "giftig" på den måten at du må ringe giftssentralen, men å bytte salt er en vesentig oppgradering av kostholdet og dermed helsa. Natriumklorid er natriumklorid uansett hvordan det er fremstilt, og blir behandlet på samme måte av kroppen. Det er ikke giftig selv om det ikke inneholder andre mineraler, og fordelen er at du vet akkurat hva du får i deg. Når det er sagt, så synes jeg havsalt gir en bedre smak (kan være innbilling da ) 1
Pooo Skrevet 13. oktober 2011 #11 Skrevet 13. oktober 2011 maldonsalt har blitt litt billigere. er vel til dags dato det eneste jeg kjøper som er økologisk.. det smaker godt og er fantastisk i matlaging...
Annikken Skrevet 13. oktober 2011 #12 Skrevet 13. oktober 2011 Knekkebrød med avocado, paprika, salt og pepper - NAM!
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #13 Skrevet 13. oktober 2011 Ser ut som at mange har peiling her, så jeg våger meg ut på et litt off topic spørsmål: Hvordan vet jeg at avocadoen er passe? Vet man skal kjenne på den, men hvor myke skal de egentlig være? Fikk en gang en jeg syns var myk nok, den var grønn og ekkel. Og en annen lå på benken en dag, og da var den brun..
Annikken Skrevet 13. oktober 2011 #14 Skrevet 13. oktober 2011 Det finnes riktignok flere typer avocado i butikken. Jeg bruker å kjøpe de som er "mørkegrønne". De er modne når de har blitt brune, og gir etter når du trykker på dem. Da skal de smake "fettete og litt søtt". Du skal kunne framprovosere modning ved å putte dem i en pose med en potet... var det ikke det? :gjeiper: Jeg husker ikke hvilken grønnsak det var... mulig et eple også faktisk Om du ønsker å ta vare på en halv avocado, kan du ta litt sitron på kjøttflaten og legge den med kjøttflaten ned på en tallerken i kjøleskapet. (Men best gjør du i å spise alt med en gang.)
Månestråle** Skrevet 13. oktober 2011 #15 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg pleier å mose avokadoen og spise den som pålegg på knekkebrød. Har ofte på salt og pepper. Ellers spiser jeg med skje. Er godt med balsamicokrem på også, hvis du vil skeie ut.
mariposaa Skrevet 13. oktober 2011 #16 Skrevet 13. oktober 2011 Når man skal kjøpe avokado så må man klemme litt på den og hvis den er litt myk, så er den moden. Hvis den er hard så må den stå noen dager til den blir myk. Jeg pleier å knuse avokadoen med en gaffel for å deretter helle opp litt olivenolje og salt. Dette kan brukes på brødskive og det er faktisk ganske godt på pølser!
Vulpes Skrevet 13. oktober 2011 #17 Skrevet 13. oktober 2011 * I smoothie. Godt sammen med blant annet bringebær * I salater * På knekkebrød, enten alene med salt og pepper eller på kjøttpålegg
Supramundane Skrevet 13. oktober 2011 #18 Skrevet 13. oktober 2011 Avocado på brødskiva med tomat, agurk og pepper. Det er godt det. Signeres 100% !
-Fisken- Skrevet 13. oktober 2011 #19 Skrevet 13. oktober 2011 Natriumklorid er natriumklorid uansett hvordan det er fremstilt, og blir behandlet på samme måte av kroppen. Det er ikke giftig selv om det ikke inneholder andre mineraler, og fordelen er at du vet akkurat hva du får i deg. Når det er sagt, så synes jeg havsalt gir en bedre smak (kan være innbilling da ) Ja, nettopp. NaCl er Nacl enten det er kjemisk fremstilt eller naturlig, og selv om diverse salt fra fjell og hav inneholder mineraler i tillegg, vil ikke det si at man dermed kan spise så mye salt man vil. For mye salt er ikke bra, uansett opprinnelse.
Gjest MorAase Skrevet 13. oktober 2011 #20 Skrevet 13. oktober 2011 I wraps med røkelaks er veldig godt. Gjerne med noen krydderier i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå