shadow6 Skrevet 12. oktober 2011 #1 Skrevet 12. oktober 2011 Ja, som dere kanskje ser i overskriften.. Jeg er ei jente på 17 år, har prøvd å søke på foskjellige jobber siden jeg var 15, men ingen svarer. Var å snakket med sjefen i butikken første gang, han sa de trang folk så jeg skulle sende inn en søknad, jeg gjorde dette, men hørte aldri noe igjen.. Etter noen måneder sendte jeg inn en ny søknad, men fikk heller ikke noe svar denne gangen. Så jeg dro å snakket med sjefen igjen og forklarte situasjonen, da sa han plutselig at han ikke trang flere folk, men han skulle kontakte meg dersom han hadde noen ledige stillinger.. Hørte aldri noe igjen. Ca. 2måneder etterpå hadde tre av vennene mine fått jobb der, så jeg ga opp. Prøvde å søke på mange andre butikker, uten hell. har vært å snakket med de og de sier de trenger folk og skal kontakte meg, men det har enda ikke skjedd, og det er 6 måneder siden.. Jeg har også sendt mail til noen butikker, der jeg skriver litt om meg selv og spør om de har noen ledige stillinger, men jeg får jo aldri svar.. Hva er det jeg gjør galt? Trenger jobb og penger til bil lappen..
Britt Banditt Skrevet 12. oktober 2011 #2 Skrevet 12. oktober 2011 Kanskje du kan legge inn det du pleier å skrive i søknadene her så noen her på forumet kan gi deg tips til forbedringer?
shadow6 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2011 Orker ikke skrive alt det punklig nå, men skriver litt om meg selv og hva jeg liker, hvor jeg bor, hvordan jeg kan komme meg til å fra, om jeg er lettlært eller ikke å sånne ting. Å skrive søknad er det værste jeg vet, så pleier be mamma om hjelp
Gjest Girly92 Skrevet 12. oktober 2011 #4 Skrevet 12. oktober 2011 Hei! Det første som slår meg er: Hvordan skriver du jobbsøknaden din? Er den for lite utfyllende? Det kan være lurt å bruke maler som finnes i bøker og på nett, da de ofte er oversiktelige. Ellers arrangerer både universiteter, Nav og en rekke organisasjoner jobbsøkerkurs for unge- kanskje du burde høre med de? Når man er ungdom, går ofte ansettelser på bekjentskaper. Hør gjerne med venner og familie som kjenner arbeidsgivere om å legge inn et godt ord for deg. Men det kan hende du rett og slett er uheldig, det er dårlig med jobber med ungdom under atten for tiden.
Gjest Girly92 Skrevet 12. oktober 2011 #5 Skrevet 12. oktober 2011 Hei! Det første som slår meg er: Hvordan skriver du jobbsøknaden din? Er den for lite utfyllende? Det kan være lurt å bruke maler som finnes i bøker og på nett, da de ofte er oversiktelige. Ellers arrangerer både universiteter, Nav og en rekke organisasjoner jobbsøkerkurs for unge- kanskje du burde høre med de? Når man er ungdom, går ofte ansettelser på bekjentskaper. Hør gjerne med venner og familie som kjenner arbeidsgivere om å legge inn et godt ord for deg. Men det kan hende du rett og slett er uheldig, det er dårlig med jobber med ungdom under atten for tiden. PS! Jeg antar at du ikke har noen referanser fra før? Hør med lærere om hvordan de oppfatter deg i.f.t ansvar og legg ALLTID med vitnemål/kompetansebevis fra ungdomskole og vgs.
shadow6 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 12. oktober 2011 Skal prøve å skrive noen bedre søknader, synes ikke det er så lett, så får hjelp av mamma de første gangene
Britt Banditt Skrevet 12. oktober 2011 #7 Skrevet 12. oktober 2011 PS! Jeg antar at du ikke har noen referanser fra før? Hør med lærere om hvordan de oppfatter deg i.f.t ansvar og legg ALLTID med vitnemål/kompetansebevis fra ungdomskole og vgs. Jeg syns ikke det er nødvendig å legge med vitnemål fra ungdomsskolen (eller vgs, men TS er jo bare 17 år, så hun er vel ikke ferdig der), det er noe man leverer hvis man blir bedt om det på intervju (lite trolig i butikkjobber etc, jeg har ihvertfall aldri blitt bedt om det).
shadow6 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg syns ikke det er nødvendig å legge med vitnemål fra ungdomsskolen (eller vgs, men TS er jo bare 17 år, så hun er vel ikke ferdig der), det er noe man leverer hvis man blir bedt om det på intervju (lite trolig i butikkjobber etc, jeg har ihvertfall aldri blitt bedt om det). Går fortsatt på Vgs
Lulilelu Skrevet 12. oktober 2011 #9 Skrevet 12. oktober 2011 Når du skriver søknad så vet jeg ikke om mener søknad eller CV. CV er det eneste arbeidsgivere er ute etter. Om du skriver en halv side om deg selv og hvorfor du vil ha jobben er desverre ikke bra nok.
camze Skrevet 12. oktober 2011 #10 Skrevet 12. oktober 2011 Sliter også, jeg får aldri jobb uansett hvor hardt jeg prøver!
shadow6 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 12. oktober 2011 Noen her som vet om en nettside eller noe hvor jeg kan finne maler til søknad og CV?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #12 Skrevet 12. oktober 2011 Å kunne skrive en god søknad er viktig. Google og du får opp mange eksempler. F.eks. http://bodo.utekontakten.no/?a_id=1775 http://bodo.utekontakten.no/?a_id=1775 Dette var et par linker jeg fikk opp når jeg søkte på "søknad butikkjobb"
Gjest Girly92 Skrevet 12. oktober 2011 #13 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg syns ikke det er nødvendig å legge med vitnemål fra ungdomsskolen (eller vgs, men TS er jo bare 17 år, så hun er vel ikke ferdig der), det er noe man leverer hvis man blir bedt om det på intervju (lite trolig i butikkjobber etc, jeg har ihvertfall aldri blitt bedt om det). Det er kanskje ikke så vanlig lengre, men jeg har merket at venner får lettere innkalling til jobbintervju når de har lagt ved vitnemål eller kompetansebevis når de ikke har hatt arbeidsreferanser. De aller færreste arbeidsgivere gidder å ta inn ungdommer til intervju når de ikke har noen form for referanse, for arbeidsgivere er det jo mye enklere å plukke ut de som allerede har lagt det ved da det faktisk forteller mer om vedkommendes pliktoppfyllelse og ansvar:-)
shadow6 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #14 Skrevet 12. oktober 2011 Tuusen takk :D men er det best å møte opp i butikken og levere søknaden? Da får de jo se hvem jeg er..
Gjest Girly92 Skrevet 12. oktober 2011 #15 Skrevet 12. oktober 2011 Går fortsatt på Vgs Du får kompetansebevis hvert skoleår, det kan være lurt å legge ved en kopi av det;-)
Britt Banditt Skrevet 12. oktober 2011 #16 Skrevet 12. oktober 2011 http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/30/260944.html http://www.tvibit.net/unginfo/info/arbeid_bolig/arbeid/hvordan_skrive_soeknad.shtml http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Om+jobbs%C3%B8k/Jobbs%C3%B8kertips/Skriv+en+m%C3%A5lrettet+jobbs%C3%B8knad http://www.studenttorget.no/index.php?show=4537&expand=4631,4537&artikkelid=5924 Osv osv. Google: "hvordan skrive søknad"
Gjest Girly92 Skrevet 12. oktober 2011 #17 Skrevet 12. oktober 2011 Tuusen takk :D men er det best å møte opp i butikken og levere søknaden? Da får de jo se hvem jeg er.. Du skal ALLTID levere søknad personlig, med mer eller mindre dere har gjort en annen avtale om det feks kjeder krever ofte heller at de leveres på mail.
Britt Banditt Skrevet 12. oktober 2011 #18 Skrevet 12. oktober 2011 Tuusen takk :D men er det best å møte opp i butikken og levere søknaden? Da får de jo se hvem jeg er.. Helt klart. Det er veldig viktig for å få en sånn jobb vil jeg si.
nabie Skrevet 12. oktober 2011 #19 Skrevet 12. oktober 2011 Det er ikke bare søknaden som teller. Helt klart første inntrykket er et viktig punkt.. Kan slenge med eksempel av meg selv der jeg hadde piercinger over alt i trynet, og da var det ikke lett å få seg jobb. Jeg har selv funnet ut at man blir mye mer respektert om man ikke skiller seg så mye ut.. Vet jo såklart ikke om du skiller deg ut nå da men ja .. Håper at du skjønner hva jeg mener xD Men masse lykke til
shadow6 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter #20 Skrevet 12. oktober 2011 Det er ikke bare søknaden som teller. Helt klart første inntrykket er et viktig punkt.. Kan slenge med eksempel av meg selv der jeg hadde piercinger over alt i trynet, og da var det ikke lett å få seg jobb. Jeg har selv funnet ut at man blir mye mer respektert om man ikke skiller seg så mye ut.. Vet jo såklart ikke om du skiller deg ut nå da men ja .. Håper at du skjønner hva jeg mener xD Men masse lykke til Har en piercing, og den er i overleppa, tror du det har mye å si?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå